F
Flynn
Guest
WOOW, bijna drie jaar geleden dat ik dit project ben begonnen op Plakkers.inc. Grendel zal het zich misschien nog herinneren.
Wegens omstandigheden ben ik na een bepaalde tijd offline gegaan en nu weet ik zelfs m'n paswoorden niet meer.... 3 jaar is lang voor m'n goudvisgeheugen. Welnu, ik heb 'r weer opgediept!
Here goes...
Tijd maar weer voor een "nieuw" project.
Hfdst.1
Het lot besliste verleden jaar dat ik de nieuwe EN gelukkige eigenaar werd van een hele hoop aftandse, verloederde, vergeelde, door de pootjes gezakte vliegtuigjes. Een 150-tal werd mijn deel.
Allen zijn quasi compleet, maar allen hebben wat TLC nodig. De slechtste exemplaren ertussenuit gefilterd en doorverwezen naar de "scrapbox". De "quick-wins" werden reeds opgekalefaterd. De overigen werden gedemonteerd, door de mr.muscle gejaagd en mooi per zakje verpakt, in een grote houten kist gelegd en wachten op betere tijden.
Hfdst.2
Ik wou zooooo graag een Bristol Freighter van Airfix. Dus deze jongen kwam er eentje tegen in z'n LMS, maar zoals steeds vond ik 'm te duur... Meer dan 22€ en dat was nou net teveel van het goede als je weet dat het ding niet veel onderdeeltjes heeft, bijna geen interne details heeft EN bezaaid staat met klinknagels. Niet dat ik hier een probleem van maak, ik hou van klassieke Airfix. Maar 22€? No way!
bron : http://www.oldmodelkits.com
Hfdst.3
Zoals altijd Airliners.net afstruinend naar interessant gerief en een voorliefde voor Canadees gerief, werd het idee geboren voor dit beest.
Hfdst.4
De liefde indachtig voor de Freighter en die hele hoop noodlijdende plastic, gaan we voor de restauratie van de Bristol 170 Freighter Mk31M in Canadese dienst.
Het pakketje
De inhoud
De staart ontbreekt, maar onderin de foto zijn wat onderdelen te zien die zullen omgebouwd worden tot staartstuk van dit beestje. De vergeelde bovenvleugels zijn geen probleem, dit is blijkbaar een chemische reactie geweest tussen de ovenreiniger en de handgeschilderde zilververf. Het is helemaal vlak.... Maakt niet uit, de klinknagels verdwijnen toch
Hfdst.5
Zoals gemeld, werd alles gereinigd en helemaal gedemonteerd. Eigenlijk is dit een normale bouw, alleen moet je hier niets meer uit de sprue halen.
We gaan ons hier bezondigen aan wat scratchbouw, decalbank-raiding en wat verbouwingen.
Ik was niet echt onder de indruk van de meegeleverde cockpit dus zoedoende zelf maar even beginnen graven in m'n overschotjes en toch met iets deftigs kunnen opduikelen.
Na wat verfwerken ziet het er zo uit.
De romp voorzien van een tussenschot, niks zo lastig als een doorkijk.
De hele boel zwart gemaakt binnenin. Je ziet er toch niets van terug.
En de romp in mekaar gelijmd.
Tijd voor de nosejob.
Eerst even kijken waar we moeten zagen
De zaag erin gezet
Nu moeten we nog wat vinden om de neus te maken.. en we hebben het eigenlijk reeds in ons bezit.
De neusschelpen aan mekaar gelijmd en even kijken waar we moeten snijden.
Dryfit
De gaten toegemaakt met plastic-card. (raampje vooraan + de scharnieren op de neusschelpen)
En de papegaai met een koekje
en reeds in vorm geschuurd en de zijraampjes aan de cockpit werden ook reeds opengemaakt.
Haar rugje maar eens ingesmeerd
De neus is al tweemaal in de plamuur gezet. De zijraampjes aan de cockpit zijn geplaatst.
Eerst een paar stripjes plastic geplakt en de op maat gemaakte raampjes erin geplakt net als de canopy.
Beetje wazige foto (sorry)
De radar (of toch de behuizing) werd gemaakt van een stukje rondhout. Gedraaid en geshuurd in de boormachine.
Gemaakt op maat met Eyeball mk.1
Later zullen we dit in de neus bevestigen.
Zoals ik zei, was er geen staart meer voorhanden. De ruwe vormis tot op heden af.
Even de vorm bekeken.
En begonnen met de grote stukken uitsnijden.
Na een goeie schuurbeurt ziet het reeds zo uit.
En 'k wilde toch even zien welke richting het uitgaat. Een dryfit van het geheel.
Het avontuur gaat verder. Ik was niet gelukkig met de vorm van de neus. Het ding was niet bol genoeg.
En zodoende, de zaag er maar weer in gezet
Opnieuw een stukje Balsa eronder
Plamuur, schuur en plamuur sessie
Lijkt ie toch weer hetzelfde als wat er was....
Opnieuw de zaag erin, balsa geplakt, plamuur, schuur, plamuur, schuur
Yep, veeeeeeel beter.
Nu het kegeltje lijmen, staartje plaatsen, en zo staat ze er nu bij.
Nu is het werken aan de staart begonnen. Ik vond de overgangen van het vaste gedeelte van de staart naar de beweegbare delen nogal euh grof.
Dus dan maar wat stripjes gesneden en beginnen plakken. Nu nog schuren.
Zodra de staart volledig is, zal ik beginnen met schilderen.
Ik heb een hele strategie uitgedacht om dit beestje te schilderen
En tot hier waren we geraakt... bijna drie jaar later pakken we de draad weer op
En opeens gaat het snel, de boel geassembleerd en al wat geschilderd
Tijd voor wat zilver
En dan de boel uitgepakt, wat meer kleur erop,de wielekes eronder.
Nu laten we de verf goed uitharden en kunnen we de decals aanbrengen.
De laatste onderdelen in de verf gezet
Zo, een heel lang verhaal tot nu, maar de rest zal wel wat voortvarender zijn.
Tot later!
Wegens omstandigheden ben ik na een bepaalde tijd offline gegaan en nu weet ik zelfs m'n paswoorden niet meer.... 3 jaar is lang voor m'n goudvisgeheugen. Welnu, ik heb 'r weer opgediept!
Here goes...
Tijd maar weer voor een "nieuw" project.
Hfdst.1
Het lot besliste verleden jaar dat ik de nieuwe EN gelukkige eigenaar werd van een hele hoop aftandse, verloederde, vergeelde, door de pootjes gezakte vliegtuigjes. Een 150-tal werd mijn deel.
Allen zijn quasi compleet, maar allen hebben wat TLC nodig. De slechtste exemplaren ertussenuit gefilterd en doorverwezen naar de "scrapbox". De "quick-wins" werden reeds opgekalefaterd. De overigen werden gedemonteerd, door de mr.muscle gejaagd en mooi per zakje verpakt, in een grote houten kist gelegd en wachten op betere tijden.
Hfdst.2
Ik wou zooooo graag een Bristol Freighter van Airfix. Dus deze jongen kwam er eentje tegen in z'n LMS, maar zoals steeds vond ik 'm te duur... Meer dan 22€ en dat was nou net teveel van het goede als je weet dat het ding niet veel onderdeeltjes heeft, bijna geen interne details heeft EN bezaaid staat met klinknagels. Niet dat ik hier een probleem van maak, ik hou van klassieke Airfix. Maar 22€? No way!
bron : http://www.oldmodelkits.com
Hfdst.3
Zoals altijd Airliners.net afstruinend naar interessant gerief en een voorliefde voor Canadees gerief, werd het idee geboren voor dit beest.
Hfdst.4
De liefde indachtig voor de Freighter en die hele hoop noodlijdende plastic, gaan we voor de restauratie van de Bristol 170 Freighter Mk31M in Canadese dienst.
Het pakketje
De inhoud
De staart ontbreekt, maar onderin de foto zijn wat onderdelen te zien die zullen omgebouwd worden tot staartstuk van dit beestje. De vergeelde bovenvleugels zijn geen probleem, dit is blijkbaar een chemische reactie geweest tussen de ovenreiniger en de handgeschilderde zilververf. Het is helemaal vlak.... Maakt niet uit, de klinknagels verdwijnen toch
Hfdst.5
Zoals gemeld, werd alles gereinigd en helemaal gedemonteerd. Eigenlijk is dit een normale bouw, alleen moet je hier niets meer uit de sprue halen.
We gaan ons hier bezondigen aan wat scratchbouw, decalbank-raiding en wat verbouwingen.
Ik was niet echt onder de indruk van de meegeleverde cockpit dus zoedoende zelf maar even beginnen graven in m'n overschotjes en toch met iets deftigs kunnen opduikelen.
Na wat verfwerken ziet het er zo uit.
De romp voorzien van een tussenschot, niks zo lastig als een doorkijk.
De hele boel zwart gemaakt binnenin. Je ziet er toch niets van terug.
En de romp in mekaar gelijmd.
Tijd voor de nosejob.
Eerst even kijken waar we moeten zagen
De zaag erin gezet
Nu moeten we nog wat vinden om de neus te maken.. en we hebben het eigenlijk reeds in ons bezit.
De neusschelpen aan mekaar gelijmd en even kijken waar we moeten snijden.
Dryfit
De gaten toegemaakt met plastic-card. (raampje vooraan + de scharnieren op de neusschelpen)
En de papegaai met een koekje
en reeds in vorm geschuurd en de zijraampjes aan de cockpit werden ook reeds opengemaakt.
Haar rugje maar eens ingesmeerd
De neus is al tweemaal in de plamuur gezet. De zijraampjes aan de cockpit zijn geplaatst.
Eerst een paar stripjes plastic geplakt en de op maat gemaakte raampjes erin geplakt net als de canopy.
Beetje wazige foto (sorry)
De radar (of toch de behuizing) werd gemaakt van een stukje rondhout. Gedraaid en geshuurd in de boormachine.
Gemaakt op maat met Eyeball mk.1
Later zullen we dit in de neus bevestigen.
Zoals ik zei, was er geen staart meer voorhanden. De ruwe vormis tot op heden af.
Even de vorm bekeken.
En begonnen met de grote stukken uitsnijden.
Na een goeie schuurbeurt ziet het reeds zo uit.
En 'k wilde toch even zien welke richting het uitgaat. Een dryfit van het geheel.
Het avontuur gaat verder. Ik was niet gelukkig met de vorm van de neus. Het ding was niet bol genoeg.
En zodoende, de zaag er maar weer in gezet
Opnieuw een stukje Balsa eronder
Plamuur, schuur en plamuur sessie
Lijkt ie toch weer hetzelfde als wat er was....
Opnieuw de zaag erin, balsa geplakt, plamuur, schuur, plamuur, schuur
Yep, veeeeeeel beter.
Nu het kegeltje lijmen, staartje plaatsen, en zo staat ze er nu bij.
Nu is het werken aan de staart begonnen. Ik vond de overgangen van het vaste gedeelte van de staart naar de beweegbare delen nogal euh grof.
Dus dan maar wat stripjes gesneden en beginnen plakken. Nu nog schuren.
Zodra de staart volledig is, zal ik beginnen met schilderen.
Ik heb een hele strategie uitgedacht om dit beestje te schilderen
En tot hier waren we geraakt... bijna drie jaar later pakken we de draad weer op
En opeens gaat het snel, de boel geassembleerd en al wat geschilderd
Tijd voor wat zilver
En dan de boel uitgepakt, wat meer kleur erop,de wielekes eronder.
Nu laten we de verf goed uitharden en kunnen we de decals aanbrengen.
De laatste onderdelen in de verf gezet
Zo, een heel lang verhaal tot nu, maar de rest zal wel wat voortvarender zijn.
Tot later!
Laatst bewerkt door een moderator: