Hoofdsponsor

1/24 Alfa Romeo 155 V6 TI Tamiya [wip]

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Edwin
  • Startdatum Startdatum
Schaal 1/24 - 1/25
E

Edwin

Guest
Mijn eerste bouwverslag op dit forum en ik zal jullie hulp hard nodig hebben. het bouwen zal op zich wel gaan maar toen ik op zoek was naar foto's van deze Alfa kwam ik een detail set tegen en heb deze er maar bij besteld. Na het openen van de doos wist ik dat ik dat nog niet zonder hulp kon en daar schaam ik me niet voor. Dus als ik daar mee moet gaan beginnen zal ik zeker om de benodigde hulp vragen. Het is trouwens wel erg mooi spul en zal zeker wat toevoegen aan het model.
Om jullie te laten zien waar ik mee ga beginnen heb ik wat foto's gemaakt.

20160727_174810.png
20160727_181543.png
20160727_181635.png
20160727_181656.png
20160727_181806.png
20160727_181941.png
20160727_181955.png
20160727_182101.png
20160727_182158.png

Zoals jullie zien valt dit allemaal wel mee en is dit (volgens mij ) niet al te moeilijk.
Maar nu komt het spannende.

20160727_174834.png
20160727_180758.png
20160727_180935.png
20160727_181014.png
20160727_181044.png
20160727_181140.png
20160727_181319.png

Bovenstaande is voor mij dus het spannende gedeelte waar ik jullie hulp heel erg goed kan gaan gebruiken. Momenteel ben ik met het motorblokje bezig en zodra er genoeg gedaan is voor een foto zal ik deze gelijk tonen.

mvg Edwin
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben ook nog maar een beginnend bouwer en ben momenteel bezig met en plymouth roadrunner.En ik kan u zeker zeggen dat u op dit forum op de juiste plaats zit als je hulp nodig hebt.Verder wil ik u veel bouwplezier toewensen met deze prachtige kit en zal uw bouwwerken volgen.
Marc S
 
Wow wat een mooie kit Edwin ;););)...die ga ik zeker volgen en wees gerust ja kan hier op alle hulp rekenen die je nodig hebt ;);)
 
Succes en veel plezier met deze :)

Aan hulp zal er zeker GEEN gebrek zijn van de autobouwers , samen sterk !
 
Edwin dat is een mooi project dat vol uitdagingen zit. Vraag waar je vragen hebt, we zullen antwoorden waar we antwoorden hebben.

Een paar tips vooraf:

- Voordat je begint te bouwen, is het een goed idee om kruisreferenties te maken tussen de handleiding van Tamiya en de aftermarket-handleidingen. Zo vergeet je uiteindelijk niets. Het beste kun je de aantekeningen en verwijzingen in de Tamiya-handleiding plaatsen. Hou er rekening mee dat dit flink wat tijd kost. Bij een 1/32-vliegtuig waar ik 5 aftermarketsets voor had ben ik een halve dag bezig geweest met die kruisreferenties.

- Wanneer je de twee onderdelen van het blok aan elkaar vast lijmt, kun je het beste de naad wegwerken die je op sommige plaatsen anders zult blijven zien. Een goede voorbereiding is het halve werk: gebruik liquid polylijm van Humbrol, of soortgelijke lijm. Deze maakt het plastic week. Doe je de lijm erop (niet aanraken met je vingers!) en wacht je 10 seconden, doe je daarna nog wat lijm erop en lijm je vervolgens de twee blokhelften aan elkaar, dan heeft dat twee voordelen. Eerste is, dat de onderdeeltjes uiterst stevig aan elkaar vastgelijmd komen te zitten. Tweede voordeel is, dat je de gietnaad makkelijk weg kunt schuren. Je hoeft in de meeste gevallen niet te vullen met plamuur, putty of secondenlijm. Een simpel schuren volstaat.

- Om te weten wáár je moet schuren / strak maken, is het zaak om eerst een dryfit te doen van niet alleen de twee blokonderdelen maar ook de andere onderdelen van de motor, om daarna de gedryfitte motor te plaatsen tussen chassis en body. Je zult zien dat het meeste van de naden uit het zicht verdwijnt maar normaliter blijft er toch nog wat over. Je model zal zich van de massa onderscheiden als je dat detail aanpakt. Om eerlijk te zijn, dat soort details is het eerste waar ik naar kijk als ik een model zie. Pas als ik daar geen fouten ontdek, begint voor mij de illusie van een schaalmodel te leven.

- Blijf dryfitten, want hoewel het een Tamiya kitje is en dus van hoge kwaliteit, mag je er nooit op vertrouwen dat alles perfect past. Zeker ook met de aftermarket spullen die je gaat implementeren.

- Zelfs met de aftermarket, blijft er wat aan te vullen over, te weten de bougiekabels. Die kabels zullen normaal gesproken niet voorzien zijn door de aftermarket-producenten. Je kunt die maken uit 0,2mm. of 0,3mm. dik koperdraad, te koop bij elektronicawinkels of onze sponsor Modelspecialist.be. Eerst gaatjes boren in distributeur en bovenblok (waar de kabels hun uiteinden vinden) en ze er dan eenvoudigweg insteken. Let erop dat de kabels mooi vloeiend en met geleidelijke curves geplaatst worden (buig ze voor het plaatsen om de hals van een boortje bijvoorbeeld); bougiekabels die er slordig uit zien doen afbreuk aan het model.

Veel plezier en succes met dit mooie project!
 
Mooi als starterskit ;)

AM kan soms wel een hoofdbreker zijn/worden, maar het loont wel de moeite om te gebruiken..

Veel suc6 ;)
 
Dank je voor de tips Roy daar heb ik zeker wat aan. Voor ik aan het motorblokje begon had ik al gekeken of er iets aan gedaan moest worden maar dat is alleen het geval bij de luchtinlaat. Verder zal ik je tip ter harte nemen en voor dat ik verder ga eerst de veranderingen aangeven in de bouwbeschrijving.
Het opvullen van de kieren had ik al gedaan met lijm. Dat is inderdaad een hele makkelijke maar tevens een zeer doeltreffende oplossing.
Dryfitten doe ik ook al. Ik weet nog dat ik bij mijn eerste model zomaar alles in elkaar plakte wat resulteerde in een hoop gemopper en ergenis. Ik heb toen letterlijk alles fout gedaan wat maar fout kon gaan, al doende leert men. Ik zal nu ook echt wel fouten maken, daar ben ik niet bang voor, maar hopelijk maak ik de fouten geen twee keer.
Ik had de lat al heel erg hoog gelegd met de aanschaf van de PE set, ik had niet verwacht dat hij zo uitgebreid zou zijn, dus die paar kabeltjes kunnen er dan ook nog wel bij:D

De eerste update is van het motorblokje. Alles gelijmd wat ik kan lijmen zonder in de problemen te komen met verven. Zo zijn de uitlaten dus nog niet gemonteerd evenals de aandrijfassen die aan de versnellingsbak komen. Ook de inlaatkelken bovenop zijn nog niet gemonteerd.

20160731_114949.png
20160731_124922.png
20160731_125017.png

Het blokje zelf is nu (volgens mij) klaar voor de primer. De naad onderop is dus opgevuld met lijm en daarna netjes geschuurd, net als de naad bovenop.

mvg Edwin
 
Veel succes met de bouw.
In mijn jeugdjaren dit model ook al eens in elkaar gestoken; maar deze is al terug verdwenen uit de collectie.
Af en toe moet er eens grote kuis gehouden worden.
Sinds kort ook lid van dit forum en de tips zul je hier zeker en vast vinden.
Na lange tijd stil gezeten te hebben, ook pas terug begonnen en natuurlijk is er al veel geëvolueerd sinds mijn jeugdjaren.
In feite sta ik ook nog in mijn kinderschoenen qua technieken.
Alvast veel plezier met de build.
 
Als je overambitieus zou zijn, zou je nog kunnen overwegen om de twee dikke v-snaren weg te snijden en te vervangen door dunne stripjes plasticard of op maat gesneden stukjes messing uit afval van je photo etch fretje.

Het snijden van dat messing kun je het beste doen door met een liniaal en een mesje een flinke kerf te zetten en vervolgens op die vouwlijn heen en weer te wrikken. Na een paar keer wrikken komt het v-snaartje mooi los. Dit werkt beter dan snijden of knippen.

Maar dat is alleen van toepassing allemaal als je overambitieus bent he :D
 
De afgelopen tijd weinig kunnen / willen doen. De motor staat in de primer en nu moet ik nog de juiste kleur bestellen. Ik kan hem wel gaan kwasten maar ik heb niet voor niets een verfblazertje op lucht gekocht.

20160814_172747%20Custom.png
20160814_172643%20Custom.png

De rolbeugel zit ook al zo goed als in elkaar. Deze heb ik op het chassis gezet zodat hij in de juiste stand komt te staan en ik naderhand niet dat hele ding moet gaan verbuigen.

20160814_172545%20Custom.png

En nog een fototje met de motor zoals hij straks moet komen.

20160814_172601%20Custom.png

De volgende stap is de bodemplaat in de primer zetten inc de rolbeugel. De motor verder afwerken als de juiste kleur binnen is en dan de aandrijfassen / remschijven doen.
 
Ziet er in ieder geval een mooie start uit... Veel tips kan ik je niet geven, aangezien ik zelf ook nog maar een absolute beginner ben, ik zit dus ook nog overal te gluren voor zoveel mogelijk informatie... :) Veel succes in ieder geval, en deze blijf ik zeker volgen...

Groetjes,
Kurt
 
Deze ga ik ook volgen,ik zou graag de martini versie aanschaffen gewoon omdat ik de livery wel mooi vind en het model natuurlijk ook.
Je hebt al een mooi begin gemaakt en hopelijk passen al de aftermarket onderdelen perfect want het gaat toch om een beetje geld en
dat zou het eindresultaat wel ten goede moeten komen.verder veel succes!

groetjes,

Yannick
 
Terug
Bovenaan