Hoofdsponsor

Anders / onbekend Animatronic zombie

Jiver

Sponsor
Registered
FACTS komt er bijna aan, zowat de grootste SciFi & fantasy conventie op het Europese vasteland met tegenwoordig al zo'n 30.000 bezoekers. Ik doe al mee sinds 1998, toen waren het er 500:)
In ieder geval is het dit jaar de 25ste editie en dan zou ik graag met iets speciaal uitpakken. Ik heb het vroeger al eens klaargespeeld, dus het is niet echt nieuw voor mij, al zijn de mogelijkheden en de ervaring sindsdien vertienvoudigd.

Wat ik wil bereiken is een buste op ongeveer 1/3 schaal, die met afstandsbesturing een aantal, weliswaar beperkte bewegingen kan maken. Het zou er als het ware als een statisch figuur moeten uitzien, maar bij gelegenheid beweegbaar, uiteraard als schrikeffect(bij voorkeur).

Stap 1:

Ik heb een schedel geboetseerd op de gewenste grootte, met bijhorende kaak. Vervolgens werd met behulp van een silicone mal een resin exemplaar HOL gegoten. Nogal logisch, omdat sommige elektronika in het hoofd wordt geplaatst. De schedel wordt netjes in 2 gezaagd om later gemakkelijk de komponenten te kunnen bereiken.

Animatronic1.gif

Animatronic2.gif

De kaak is dmv een asje aan de schedel bevestigd en wordt aangepast om een zo groot mogelijke aktieradius te bekomen.

Animatronic5.gif

Animatronic7.gif

Aan het achterste deel van de schedel is een aangepaste swashplate van een rc heli bevesigd. Die is nodig om het hoofd in alle richtingen te kunnen bewegen. Alles wordt stevig met epoxylijm vastgezet.

Animatronic4.gif

Vervolgens zijn aangebracht: Een platform om de servo van de kaak te bevestigen. 3 plaatjes waarmee later de 2 schedelhelften aan elkaar worden gezet. Tot slot een opening om aan de stang van servo naar kaak te kunnen.

Animatronic3.gif

Animatronic6.gif

Wordt vervolgd

Jiver, ik hoop dat je het haalt voor deze editie, kunnen we er eens een praatje slaan. Zet als het klaar is hier ook een filmpje neer!

Cool Jiver cool_zps78f2741a.gif

Iets dergelijks zou ik zelf nog wel eens willen maken... dus ik ga goed opletten... en genieten uiteraard !

Veel plezier super_zps0681fd38.gif

De volgende foto toont de houten base met de 'ruggegraat' van de buste. Dat is een alluminium staaf met daarop vastgemaakt de ronde hevel waarop de servo voor de draaibeweging wordt aangesloten. voor alle duidelijkheid: Het betreft hier een mekaniek die zeer eenvoudig wordt gehouden. De onafhankelijke bewegingen van het hoofd zelf zijn voor/achter, zijwaarts en draaien. deze laatste vereist een opstelling waarbij de het geheel van hoofd en as mét servo's moet kunnen draaien. Onder de ronde hevel zit een bus (Eveneens alu met 2 zwarte aslageringen) waarin de as met het hoofd vrij kan draaien. Het is op die bus dat de draaibewegingservo wordt bevestigd en aangesloten op de ronde hevel.De bus zelf wordt op de houten plaat vastgemaakt. Ik wou eerst de torso ook nog laten bewegen, vandaar de tweede swashplate onder de lagerbus. Maar omdat ik de bus moet fixeren, zal ik dat idee even in de ijskast moeten steken. We gaan al zeker zorgen dat de hoofdbewegingen werken en daarna wel verder zien.

Animatronic8.gif

De volgende stap was het maken van de servosteuntjes. Deze 2 zijn van de servo's die de knik- en zijwaartse beweging aansturen. De van styreen gemaakte steunen schuiven over de hoofdas en worden in een hoek van 90° tov elkaar vastgevezen op de as, dit om elkaar niet te hinderen. ik moet mij immers houden aan de geometrie van de swashplate in de nek. Wat betreft het besturen, zal ik een heli-programma gebruiken, want bij de knikbewegingen moeten beide servo's tegengesteld werken. Later meer daarover. Ik zit nu in de fase om de juiste plaats van de steunen te bepalen aan de hand van de stuurstangen.

Animatronic9.gif
Animatronic10.gif
Animatronic11.gif

Leuk om te volgen! Gewoon even ter info, je weet misschien hoe ze de animatronics van bijv. De Efteling's Fata Morgana hebben gemaakt; draaischijven vergelijkbaar met het mechaniek van een draaiorgel.

Zou je niet meer variatie kunnen bereiken als je ook zo'n mechaniek zou maken (indien mogelijk op deze schaal, natuurlijk vereenvoudigd)?

Zie dit filmpje, vanaf 1:10.

Ja, ik ken het systeem. Wordt veel toegepast indien eenzelfde serie van bewegingen continu nodig zijn. Mijn project is anders, ik heb de besturing zelf in handen en kan alzo anticiperen op bepaalde reacties. Maar om toch even te vergelijken: Ik kan in mijn zender een aantal servo's programmeren om een automatische sequentie uit te voeren met een 1 schakelaar. Dat wordt dan in de praktijk gebruikt voor bvb een inklapbaar landingsgestel bij een vliegtuig waar eerst de wielkleppen openen, dan de wielen uit en de kleppen terug in(bvb Mustang), met 1 enkele schakelaar te bevelen. Je kan natuurlijk alle bewegingen programmeren en laten uitvoeren, de robots van Lego Mindstorm werken zo. maar ik wil liever zelf mijn project 'voelen'.

Terug
Bovenaan