Hoofdsponsor

1/72 B-17 F Flying Fortress "Memphis Belle".

ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
In principe OOB.
BOUWBUDGET
NVT
BOUWSTATUS
Gestart 16/03/2025.
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
B-17's zijn als autobussen: eerst zie je er geen en opeens zijn er 3 ... :unsuree: :-)

Op dit forum zijn er twee grote modellen reeds gestart; de mijne is een shelf queen op 1/72.
Wie deze kit ooit gestart is en hoe deze uiteindelijk bij mij is terecht gekomen weet ik niet meer maar het is een oude uitgave van Revell Germany en de mallen dateren van 1962 met alle gemak/ongemak uit die tijd. Het jaartal staat zelfs op een onderdeel vermeld.

Boxart.jpg

De boxart en een zicht op het binnenwerk dat door de eerste bouwer reeds gestart werd.

Parts.jpg

Verder zitten er in de doos een nest onderdelen, los of nog steeds aan de sprues.

Instructions 1.jpg

Instructions 2.jpg

De instructies zijn typisch Revell uit die tijd en omdat het uitging van Revell Germany, krijg je ook bouwinstructies in tekstvorm in het Duits.

Maar zoals vroeger gangbaar was bij de producenten, staat de romp vol rivetten; zodanig veel dat deze bijna een rasp is. Chapeau voor diegenen die indertijd die mallen maakten want er moeten er duizenden op staan.

Rivets 1.jpg

Rivets 2.jpg

Je kan ook zien dat de eerste bouwer reeds ramen geplaatst heeft.

Nu zit ik met een klein dilemma: laat ik de romp zo ter herinnering aan die tijd of schuur ik alsnog al die rivetten weg ?
Dit zal nooit een vliegtuig worden van hoge standaard en hij zal nooit te zien zijn op beurzen; enkel op mijn vliegveld.
Als ik de rivetten zou wegschuren zal ik er wel voor zorgen dat de panel lines nog altijd zichtbaar blijven want ik ben niet van plan om deze allemaal te hertekenen of in te krassen.

Rivets 3.jpg

Nog iets raar aan deze kit is dat de instructies melding maken dat je de plaatsen van sommige ramen, zwart moet schilderen. Die locaties zijn trouwens niet open en daar zou dan glas moeten in komen.

Rivets 4.jpg

Tenslotte zijn er nog de motoren en hun gondels: totaal outdated. Ik had er indertijd bij De Grenadiers vervangsets van Quickboost voor gekocht maar ben niet zeker dat het de goede zijn, we zullen wel zien als het zo ver is.

Nostalgie naar hoe het ooit was en hoe velen van ons begonnen zijn met dergelijke kits.

Als je voor de nostalgie wil gaan en zo een oud model op je vliegveld wil plaatsen, dan zou ik de rivetten laten zoals ze zijn.
Niets mis met een oud model eer aan te doen zoals het vroeger werd verkocht...
Zo heb je ook een deel "modelbouwgeschiedenis" via je modellen op je vliegveld :winking:

Er is iets te zeggen voor het standpunt van Beyond. Anderzijds... als je ergens een zeker realisme in je vliegtuig wil krijgen schuur je de rivetten best weg. Ondanks dat het er zo veel zijn, zijn ze niet realistisch (te weinig en te groot voor de schaal).
Het is een beetje afwegen en zoals steeds in de modelbouw ; soms moet je voor het compromis gaan en de bouwer bepaalt welke richting hij met zijn model uit wil. Succes met de bouw.

Succes met dit dilemma en ga met veel interesse volgen want is ook weer zo een geweldig toestel.
De romp had toch wel zijn rivetten zo te zien.
De vleugels daartegen zijn dan weer overdreven met rivets.

belleFuselage.jpg

bellePinupComparison.jpg

Schermafbeelding 2025-03-17 093022.jpg

Laatst bewerkt:
ik zou deze laten zoals hij is en gewoon uit de doos bouwen... Gewoon een testament aan zijn tijd..

Dat de gesloten ramen dienen geschilderd te worden lijkt me logisch... anders kijk je rechtstreeks op de plastiek ondergrond..

Aha,

B17 nr 3 (y) en alle op verschillende schaal.
De bouwer beslist natuurlijk maar ik zou de rivetten ook laten zitten.

Grtz.

Luc:cool:

Het zijn er heel veel, en als je de rivetten zou wegschuren zonder dat je ze terug aanbrengt mbv een rivetting tool dan bestaat de kans dat de romp en te egaal oppervlak zou krijgen. Dus, met respect voor het nostalgisch aspect zou ik zeggen laat ze zitten.

MVG

Danny

Als ik die prachtige interieurs zie van de andere B-17's op dit forum dan is mijn model echt om bij te wenen.
Hier een zicht op hetgeen moet doorgaan als cockpit: een plaat met 2 stoelen, alles in één stuk.

Cockpit.jpg

De bomb bay is niet veel beter; een frame en 2 halve bommen. Op het frame staat gegoten "Revell 1962".

1962.jpg

Bomb bay.jpg

Geen tussenschotten, niets, enkel enkele ramen.

Quickboost 1.jpg

Ik had jaren geleden op één der beurzen te Hoboken ooit deze setjes gekocht bij "de Grenadiers",

Quickboost 2.jpg

maar heb nu toch sterk mijn twijfels of die cowlings goed zijn als vervanging bij deze oude kit. De diameter lijkt te klein maar de lengte van de cowling lijkt wel goed. Ook even nagekeken of ik de nieuwe motoren zou kunnen inpassen in de oude cowlings maar helaas neen, ze zijn te klein in diameter.
Toch blijven proberen of ik die kit wat kan opwaarderen met een beetje kleur in het interieur.

Whow uit 1962, nog ouder dan ik ben😂, maar wat was de standaard destijds, vast niet veel beter.

Serieuze uitdaging om hier iets van te maken, respect. Ik denk dat ik hem weg gegooid had. Je kunt de raampjes misschien ook spiegelend maken en je concentreren op de buitenkant, dan kun je er best iets van maken.

Grt E.d.

Je kan inderdaad van zulk een oudje niet verwachten dat het aan de norm van vandaag voldoet.
Denk dat je deze gewoon moet bouwen zoals we vroeger deden, uit de doos met hier en daar een extrake uit de schoendoos met overschotjes.

1962 :oops:

Inderdaad gewoon bouwen uit de doos en focus op de buitenkant.
De lat lag duidelijk veel lager toen ik -2 jaar was dan nu:winking:

Grtz.

Luc:cool:

Elke periode heeft zijn charme en geeft toch de vooruitgang van de kits mee.
Ben ook gemaakt in die tijd en ontbreken ook een paar tussenschotten als ik mezelf soms voel.
Geweldig om een kit van die tijd te kunnen volgen.

1962? Ik had in die tijd nog een gespleten persoonlijkheid...

Persoonlijk zou ik deze zo goed mogelijk recht uit de doos bouwen. Als je gaat willen verbeteren, gaat het hoofdzakelijk scratch worden, en hoeveel ga je er dan van zien... en hoever wil je dan gaan? zoals bvb van de cockpit, het bommenruim (moet die open, of kan ie ook dicht?) Een echte parel gaat het nooit worden, maar je kan wel aantonen dat een deftig schilderwerk een meerwaarde is.

gewoon de motoren zoveel mogelijk creatief schilderen, en proberen te benaderen als de jonge Erwin, met een heleboel ervaring in binnen de lijntjes kleuren.. en een creatieve kleurstelling kiezen mss

Goh de Grenadiers, das lang geleden. Ik kocht er vaak ook wel het één en ander. Hij had altijd wel het nodige in stock welke je nodig had. Nu Quickboost, ik ben er geen fan van. Schaal nauwkeurigheid klopt vaak langs geen kanten en dat verklaard uw probleem.

Voor de rest, bouw deze kit met het oog op de buitenkant. Ik ben zeker dat je er iets prachtig van zal maken.

MVG

Danny

Zeker een kitje van een andere tijd aan de standaard van de onderdelen. Maar dat zal het resultaat des te indrukwekkender maken. Goed verfwerk en misschien wat verwering zal veel doen. Ik volg deze met sterke interesse 🙂.

Terug
Bovenaan