Hoofdsponsor

1/48 B-17F Flying Fortress

Sabre

Well-known member
Registered
De winter gaat maar door , dus ik ook met bouwen en zelfs met een dubbel project . Enerzijds een rallyewagen Citroén Xsara en anderzijds deze bekende WO2 bommenwerper , de B17 . Het "vliegende fort" . Ik zie het groots met dit model omdat ik in de schaal wou blijven waarin ik ook mijn andere vliegende dingen bouw . Op schaal 1/48 ste. Blijft de vraag waar ik met het afgewerkte model ga blijven (?)
Hier starten wij dus met het interieur in te bouwen in de twee romphelften . Het is een eenvoudig model van Revell dat waarschijnlijk niet veel moeilijkheden zal opleveren . Jammer dat ze "het plastiek" in zo een onaantrekkelijke bruine kleur hebben gegoten . Maar kom , schilderen moeten we toch .
:)Sabre

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik ben deze ook ooit eens begonnen, maar hij is in de vergeethoek geraakt.
Heb alle opliggende paneellijnen weggeschuurd en nadien gegraveerd. een pak werk maar je kunt hier een mooi model van maken.
Succes met de bouw sabre.
Grts Marc

Deze heb ik besteld, maar indien hij aankomt dan zou ik hem eerder bouwen op de befaamde Hells Angels versie:
owensarchive.com/images/uploads/World War 2/F-1234S-020_Close-up_of_Boeing_B-17F-25-BO_Hells_Angels_after_squadron_signatures_were_added..jpg
Al moet daar eerst referentiemateriaal voor worden gezocht. Ik houd dewe in ieder geval in de gaten, dan kan ik er zeker nog wat van leren !

Ja, dat is een flinke machine, heb deze zelf ook nog liggen van Guillow´s in schaal 1:28.
Succes met de bouw.

Fred

Zoo deze ga ik volgen, je ziet die vliegende forten niet veel gebouwd worden. Ik ga zeker volgen !!

B-17F Flying Fortress schoon machine zal ik ook nog een smaken die staat op mijn lijst .
soetkin

Heb alle opliggende paneellijnen weggeschuurd en nadien gegraveerd. een pak werk maar je kunt hier een mooi model van maken.
Succes met de bouw sabre.
Grts Marc

Voor een keer dat Revell het wel bij het juiste eind heeft gebeurt dit dan, de B17 had immers wel opliggende panellines omdat de platen elkaar overlapten :)

oef ! Gelukkig , ik dacht al . Ik zag me nu nog niet direct die panellines wegschuren en terug ingraveren . Om het vele werk en omdat je daar toch een beetje bekwaam moet voor zijn , maar ook omdat deze panellines bij deze Revell kit echt heel mooi zijn opgegoten. Hopelijk zal dit duidelijk zijn op de aankomende foto's.
Grts Sabre

Deze ga ik ook volgen. Dit is de enige bouwdoos van een vliegtuig dat ik liggen heb. Ben benieuwd om je vooruitgang te zien.

Hmm deze volg ik ook, voor mij persoonlijk een can de knapste bommenwerpers ooit gebouwd!!

De Memphis Belle gaat het wel niet worden , maar toch iets van dezelfde orde . Hoe en wat zien we later wel , er zijn heel veel mogelijkheden met dit model zowel wat uitrusting betreft en kleur (camo) schakeringen.
Van "beginnen met een cockpit" is bij deze kit geen sprake . Pilotencabine , ruimte voor navigator/bommenrichter, alsook het staartwiel en de ophanging met de balltoren worden ingebouwd in de rechter romphelft .Het interieur is alvast geschilderd in "interior green" van Vallejo . De zijdeuren (ramen) die in gesloten positie aangegeven worden in de bouwinstructies heb ik in halfopen toestand gekleefd en een klein platform aangebracht zodat ik de .50 machinegeweren naar goed zichtbaar naar buiten kan richten i.p.v. ze te tonen achter glas . Ook de balltoren is geschilderd , in alu , wegens niet meer volledig bereikbaar achteraf . De toren moet immers mee geplaatst worden bij het sluiten van beide romphelften. Alle later niet bereikbare delen zoals o.a. ook de "cockpit" zijn beschemd met een laagje matte vernis.De raampjes zijn voor het gemak ook al gemaskeerd voor latere brushwerken.
Grts , Sabre

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Kijk dat is een mooie. Ik heb hier nog een Academy 1/72 en een Revell 1/48 liggen.
Geloof dat HK models in juni van de B-17 zelfs een 1/32 versie uit gaat brengen!

De twee romphelften zijn samengevoegd met de balltoren onderaan reeds in positie gebracht .
Klaar voor het (voor)schilderen en monteren van het "glaswerk" en bovenste geschutstoren .
Sabre

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik krijg hier precies een déjà vu. Uw foto's doen mij herinneren aan de foto's die ik indertijd genomen van mijn B-17. Heb 2 jaar geleden de Memphis Belle gemaakt van Revell 1/72. Was een hele klus. Al die koepels afplakken was al veel werk maar daarna als ie gespoten is heb je nog heel veel decals te plaatsen. Met de Memphis Belle heb je wel niet veel keuze ivm de camo. Voor de B-17 heb je wel onbeperkte keuze. Moet ook mooi geweest zijn in zilver kleur.

In elk geval blijf ik deze post volgen. Het uiteindelijk resultaat van mijn B-17 Memphis Belle hieronder.

attachment.jpg

Groetjes
Jeanke

Je hebt zo van die projecten he . Deze Revell kit oogt heel mooi en éénmaal afgewerkt beloofd deze een succes te zijn . Het is echt een mooi vliegtuig die B-17.
Maar toch STOP ik met het verder afbouwen . Waar ik voor vreesde blijkt dus waar te worden . Eénmaal de vleugels samengevoegd heb ik deze losjes aan de romp "gepresenteerd" en ja , ik heb me wel echt miskeken op deze schaal . 1/48 is wel echt groot voor dit toestel . T'is te zeggen voor de plaats die het inneemt ;Ik zal de fotos achterna sturen . Ik zie echt niet direct een geschikt plaatsje in mijn kasten of op mijn planken . Dus , verstand op nul , even slikken en alles netjes ingepakt in zijn box . Maar ook zo ingepakt blijft hij in zicht he . Het is jammer . Daarom , heeft iemand intresse dit project verder af te bouwen , wat me veel plezier zou doen , dan kan hij deze kit gratis en voor niks komen ophalen . Beter dan hem vroeg of laat weg te gooien . Hopelijk kan ik mezelf en iemand anders hiermee op deze manier blij maken.
Zelf zal ik dus maar gouw overgaan naar een volgend project . Die Citroén Xsara staat gelukkig ook nog op de werktafel
groetjes
sabre

Ja Jeanke , het is echt wel een mooi vliegtuig he . Mischien bouw ik het nog wel eens op schaal 1/72 . Daar heb ik wel nog een plaatsje voor
hier de fotos van de "onafgewerkte"
hopelijk heeft daar iemand intresse in om deze af te werken
grz sabre

attachment.jpg

attachment.jpgsabre

Hey Sabre,

Zeker niet weggooien hoor, ik heb plaats genoeg op mijn 'modelbouwkamer';)

Grtz.

Luc8)

Hallo Luc , het doet me plezier dat er blijkbaar genoeg intresse is om dit project "over te nemen". Ik zou het spijtig vinden dit mooie vliegtuig onafgewerkt in zin box te moeten blijven zien. Van weggooien is zeker geen sprake . Ik kreeg reeds een vraag van dikkie dik (Dirk) . En ik heb hem dus aangeboden als Mechelen niet te ver is voor hem , de kit te komen ophalen . Gaat de "uitlevering" met Dirk niet door dan laat ik jou zeker iets weten .
grzs, sabre

Terug
Bovenaan