Hoofdsponsor

1/48 BAF Spitfire Mk XIV, Academy [DONE]

Silenoz

V.I.P.
V.I.P.
Deze is ook al een hele poos geleden gestart, en op vraag van mijn vriendin. Ze staat nogal sceptisch tegenover mijn hobby, en kan het totaal niet begrijpen dat iemand daar zijn tijd aan kan spenderen, maar toch wil ze dat ik een model naar haar keuze in haar kast plaats. Haar oog is gevallen op deze:

spitfi1.jpg

Ik ben een hele poos bezig geweest om zoveel mogelijk spuitklaar te maken, en heb de cockpitdelen eerst interior green gegeven, toen ik op een walk around een zwarte cockpit tegenkwam... Wat goed mogelijk is op na-oorlogse versies, dus haarlak en een donkergrijs erover... Heb ik er goed aan gedaan? Ik weet het niet, maar we zien of lezen het wel...

216633-o.jpg


216634-o.jpg


Ik weet dat er nog uitstoterrondjes zitten in de cockpit, maar deze zijn na montage niet meer zichtbaar...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat lijken wel 'raised ejector pin marks', of is dat gezichtsbedrog?

Qua smaak komt die van je vriendin neer op die van elke Brit. Het is ook zeker een mooi toestel.

Leuk idee om de originele lak te laten doorkomen. Ik vraag me wel af, je gaat toch wel vrij snel de haarlakmethode toepassen hoop ik? Idealiter is dat ongeveer binnen een uur na het spuiten van de zwarte laag.
 
Dit weekend een klein beetje kunnen verderwerken aan deze:


de romp dan toch in interieurgroen gezet en een begin gemaakt aan de wash, die moet nog een beetje aangepast worden en meer opgeschoond waar nodig:


80621a2e9d17a31b773583f84a0b9c80.jpg


dafd195363536c07fe0c4cca6ec0ac7a.jpg


De blank geschraapte delen is waar er nog tussenschotten dienen gelijmd te worden. Aan de zijde met het achterste tussenschot erin zit een beschadiging in het groen, maar doordat de instructies een beetje onduidelijk waren had ik het zwarte bakje eerst te laag gelijmd, uiteindelijk zie je er niks meer van terug indien alles gemonteerd is, dus laat ik het voorlopig zo. Nu nog de wash een beetje aanpakken, drybrushen en matte of semi-matte verf aanbrengen...


en ook een beetje geschilderd aan het instrumentenpaneel:


07db5f1e383405f73f62f0a4ab6808ff.jpg


Nu nog een kleine wash met zwart en dan is deze ook zo goed als klaar...

@Roy: haarlakmethode werkte niet meer, inderdaad... niet geschikt dus als je maar met grote tussenpozen kunt bouwen...
 
Als Spitliefhebber ga ik deze blijven volgen,heb er nog een aantal in de stash liggen..!!
Veel succes en goede keuze van de madame trouwens..

Grtz yves,
 
Spitfire jammie:D

Mijn aandacht heb je.

Altijd luisteren naar de vriendin, vooral naar eentje met een goede smaak;)

Grtz.

Luc8)
 
Hey Silenoz,eentje naar mijn gading en om zeker te volgen.Mooi werk al moet ik zeggen.Veel plezier ermee.
 
aangezien ik nog niet weet of het een aluminium-versie of een gecamoufleerde gaat worden, maar ik wilde wel al eens oefenen om rivetten te plaatsen... Ik weet dat ze uitgepolierd werden om de luchtstroom te verbeteren, maar ik denk wel dat het sowieso iets levendiger gaat staan...


Romp is gedaan, maar heb ik nog geen foto's van, met de vleugels ben ik bezig:


910df8eab51edf4bf05f676f4725f8b3.jpg


27ced88caf195293bf8d6899fb457984.jpg


3f11dea723dee1566d2f2846873fc5ec.jpg


2e9188086e89ab522ddb78ac21244aef.jpg
 
Zijn deze uitgeboord...? Heb dat bij mijn Memphis Belle ook gedaan ...;geeft wel een meerwaarde...!!!

Grtz yves,
 
Niet uitgeboord, maar ik heb deze met een scribernaald van excell rond gemaakt en verdiept. Daarna nog schuren en hopelijk geeft het een deftig resultaat.
 
Tevens ook monnikenwerk,loont zeker de moeite...top!!
Deze werkwijze kende ik nog nie...:wub:

Grtz yves,
 
ze zouden er moeten opstaan... hoop ik toch...


652c13b6f787d522db7badf9e13a1126.jpg


6875e7b94c20b1e85238f372776dbf83.jpg


bd8d0036afe0ccb894a29896d1c561d5.jpg


ed050c58c703224b76017cd4d50396de.jpg


9b205f0130d5c0838055f87e099dd272.jpg


4a01b40d0aa5688343a7cb7291568074.jpg


Nu nog schuren, alle details plaatsen en dan hopelijk verf....
 
da's het minste wat je kan zeggen... ik hoop dat het gaat meevallen na het schilderen...

Mijn vriendin heeft beslist over de kleuren... het wordt een aluminium versie... 1 nadeel... ik heb enkel witte en sky decals, maar geen zwarte...
 
de zwarte laag zit er op aan de buitenzijde... tevreden? ik weet het niet... was niet wat ik verwacht had...


Ik heb gloss black van alclad gebruikt, en mijn toestel eerst geschuurd met 6000 -> 8000 ->12000 en op de kunststof zag het er goed uit, maar op het model?


Heb al als tips gekregen om er tamiya polishing compound op te zitten of eventueel blanke lak... nog meer ideeën?

de foto's:


c004aad07dec5d823729d4b6d96c2120.jpg


e32b3cbcad0b19c5e8b3f387827ee413.jpg


353f27c9c52e74b25fb78c75be052b87.jpg


e2d4f25aab4069248a963f691573f7f7.jpg


en hier zie je het drama van de wielbakken....
fd77f34ad736b7f1e8b5d3372c94568a.jpg


en meer in detail:
90bee04e05ec8f6911fb6618e967af8f.jpg


daar waar de verf op de primer kwam die ik hier niet had verwijderd begon deze direct te cracqueleren... Nu ziet het eruit als een normale bron uit Bangladesh....
 
Zelf heb ik al goede ervaringen gehad met een laagje parketpolish over mijn model te schilderen. Dit product vult kleine krassen op, waardoor er terug een mooi egaal oppervlak komt. Echter heb ik dit nog nooit gedaan in combinatie met Alclad, dus daarover kan ik niet zeggen of deze producten elkaar kunnen verdragen en/of hoe ze op elkaar reageren...
 
Eigenlijk is die glos black zelf al grondverf. (toch als het deze is die ik denk)
Zelf zet ik deze rechtstreeks op de plastic als ik een onderdeel wil een metaalkleur van alclad geven.
 
na een heel aantal uren schuren en polieren (met schuurdoekjes van 6000/8000 en 12000, samen met tamiya finishing compound) net na de eerste afspoelbeurt (vandaar het licht matte van het opedroogde water) er gaan nog een paar spoelbeurten nodig zijn om alle residu weg te krijgen:


608b7ec2c7b7e0fb9d4b41ffaf862649.jpg


e8d084bbee9f718f894a28194e72c3a7.jpg


173089fad2d2f058109b50e8f4df08e0.jpg


Bij de wielbakken werd de verf verwijderd met behulp van een 3mm glasvezelpen
 
Laatste tijd aan het zoeken geweest welk een rompnummers/serienummers in aanmerking kunnen komen voor deze kit (C-wing, Malcolm canopy, natuurlijk metaal finish), en er waren er niet zodanig veel: SG-1 (geschrapt in gecamoufleerde toestand), -2, -5 (basis Koksijde, kanshebber), -10, -27, -68, -69, -113, -114 and -115 (basis Koksijde). Ik heb foto's gevonden van SG-5 en SG-115. Volgens wingspalette zou SG-54 een E-wing hebben, maar een C-wing is getekend in het model... Heeft iemand meer info over deze toestellen? Hadden alle in Koksijde gebaseerde toestellen volledig gele spinners, of hadden deze zoals soms te zien een zwarte rand achteraan de spinner?
 
Terug
Bovenaan