Hoofdsponsor

1/72 Blackbird oftewel Lockheed SR-71a [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tomas

Well-known member
Registered
Altijd al één van mijn favoriete vliegdingen geweest, impressionant beestje met ongelooflijke prestaties.

Snelheid, wat dacht je van zo'n slordige 3500 km/u ?
Hoogte, 26000 meter boven de zeespiegel geeft een geweldig uitzicht.
Ook één van de eerste vliegtuigen waar stealth technologie op werd gebruikt.

Deze tweezitter werd gebruikt als spionagevliegtuig en kon vanop zeer grote hoogte foto's nemen zonder zelf gedetecteerd te worden. Mocht dit toch gebeuren was er geen enkel afweersysteem om dit beestje uit de lucht te knallen. Tegen de tijd dat de luchtafweerraketten afgevuurd werden was de blackbird al vele kilometers verder.

Boxart
P5120023_zpsa6d5e78e.jpg

De inhoud stelt niet zoveel voor
P5120024_zps6a5a8805.jpg

En ook het bouwplan is snel doorlopen
P5120025_zps037e41a2.jpg

Altijd al een speciaal toestel geweest, op de grond zo lek als een zeef, maar in de lucht één van de beste in zijn soort.

Prachtig vliegtuig. De HABU was - zoals veel van de projecten van Skunk Works - zijn tijd ver vooruit. Het toestel was wel degelijk op radar te volgen, maar er was geen raket (SAM) of vliegtuig dat snel genoeg was om het neer te halen of te volgen.

Er zijn wel een paar incidenten (en intercepts) gebeurd, maar dat was telkens als het toestel op lage snelheid vloog (eventueel door een technisch mankement).

Veel plezier en veel succes.

De cockpit is heel basic maar daar zie je toch geen drol meer van door de miniscule doorkijkgevallen dus veel moeite heb ik hier ook niet ingestoken.

P5150002_zpsc821743e.jpg

Gaat lekker vlug dit doosje, de romp zit al dicht :laugh:

P5150003_zps9ce66762.jpg

Straks nog wat eventuele kieren dichten, al zullen er dat niet veel zijn want zo'n goed passend vliegding heb ik nog nooit gebouwd :) En dan tijd om de luchtborstel nog eens boven te halen.

Wordt vervolgd....

Deze heb ik altijd een impossant toestel gevonden, houdt zo'n beetje het midden tussen een raket en een vliegtuig.

Laatst bewerkt door een moderator:
Idd, Walter een zeer imposant beestje, ongelooflijk groot voor een tweezitter. Het is dan ook meer brandstoftank en motoren dan vliegtuig... eigenlijk een raket dus :laugh:

Lex; tja, veel onderdeeltjes zitten er niet in hé. Ik geloof 42 stuks in totaal.

Na een laagje primer alles in kleur gezet. Na een mislukte poging om met de sponstechniek deze te verven toch maar overgegaan op de ouwe, trouwe borstel. 't Is niet overal even strak maar ja, komt ervan als je van de vrouw niet mag spuiten in de living :laugh: Ik kuis gewoon niet graag m'n ab uit :wub:

P5250014_zps5cf70fe3.jpg

Losse onderdeeltjes kregen wat meer kleur dan enkel matzwart
P5250016_zps1ffd9b68.jpg

Vervolgens wat gespeeld met een pastelmengeling van zwart en wit
P5260018_zps1d8995b1.jpg

Alle paneellijnen met een wattenstaafje besmeerd, en vervolgens met een proper wattenstaafje terug weggenomen. Het effect voor het wegnemen is te zien op volgende foto.
P5260019_zps3e101bfb.jpg

Vandaag terug naar mijn bouwkot verhuisd en de decals aangebracht. Goeie kwaliteit, dat wel maar die lange markeringen op de vleugels waren een uitdaging.
P5260020_zps0d4d4a75.jpg

P5260023_zpsb1a728ea.jpg

En na een laagje matte vernis de laatste onderdeeltjes vastgeplakt. Dit ligt nu te drogen en zal waarschijnlijk morgen afgewerkt worden.
P5260024_zps128913df.jpg

Mooi hoor maar als ik je een tip mag geven:

Best eerst in de glans vernis zetten , dan de decals erop en dan matte vernis erover. Decals op matte lak kan silvering geven...

Pascal, ik gebruik de vernis uit de Vallejo air reeks. Ik heb ook de glans en satin van hun. Is makkelijk te verdunnen en te kwasten :)

Buzzy, kwa bouwen valt deze reuzemee. En snel, tja, ik ben alles nogal vlug beu, daarmee dat ik zoveel projecten tegelijk heb lopen :8

Michel, ik weet het maar met set en sol kom je een heel eind. En af en toe met een naald eens prikken helpt ook :laugh:

WOW, dat ik deze nu pas zie... De Blackbird, zowat het bekendste spionage vliegtuig ooit gebouwd.
Ondanks dat je niet in de living mag spuiten van het vrouwtje heb je toch een meer dan behoorlijk resultaat neergezet.
Ik blijf met plezier volgen.

Mark

De Blackbird, altijd al een super cool vliegtuig gevonden! ;)
Die van jou ziet er ook al geweldig uit, Tomas.

Zo'n 1/72 Blackbird staat ook op mijn wish-list trouwens. Ik heb al wat research gedaan en blijkbaar is de Academy kit de enige met verzonken paneellijnen. Over het algemeen genomen wordt de Revell kit (oude Monogram kit) als de beste aanzien qua accuraatheid. De Academy kit is blijkbaar een kopie van de Hasegawa kit, maar dan met verzonken paneellijnen.

Hoe bouwt die Academy kit? Tevreden van? Academy decals schrikken me altijd af, omdat ze zo stijf en glossy zijn, 9/10 keer silvering geven (zelfs op glossy oppervlakken), en bovendien vaak amper reageren op decalvloeistof. Is dat bij deze kit ook zo?

Sorry voor de hoop vragen. :)

Deze kit is een plezier om te bouwen, bijna niks van flash of drukpunten en de passing is nagenoeg perfect. Ik heb slechts een klein beetje moeten plamuren waar de neus aan de romp bevestigd werd ( klein hoogteverschil) en hier en daar waar de onderkant in de bovenzijde valt (ook weer klein hoogteverschil).

De decals waren af en toe een beetje fragiel maar dat komt omdat ze zo fijn zijn. Ik had bijna niks last van silvering, zeker na de set en sol behandeling; enkel de lange rode markeringen op de vleugels hebben er wat last van.

Ik heb niks meer toegevoegd van verwering dus het is heel subtiel gebleven allemaal.
P5270017_zpsbab4f8be.jpg

P5270018_zps30803790.jpg

En tussen de andere 1/72 vogels valt pas echt op hoe een groot bakbeest dit ding is
P5270019_zps3facce8e.jpg

The end :)

Pracht eindresultaat Tomas.
Mooi met de subtiele verwering...

Mark

Mooi ;)
Moderne vliegtuigen hoeven geen sterke verwering, deze worden te goed onderhouden. Knappe collectie ;)

Thanx mannen :) Deze heeft me wel overtuigd dat ik voor grotere modellen toch maar de luchtborstel moet gebruiken, met de kwast is het gewoon niet te doen om het strak te krijgen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan