Beste vrienden.
Met dank aan de nieuwe werkgroep (en de oudere medewerkers) die de heropstart van ons forum mogelijk hebben gemaakt.
Geen betere manier om de mogelijkheden van het vernieuwde forum beter te leren kennen dan een nieuw topic op te starten.
Mijn laatste verslag in de sectie ruimtevaart (Space Shuttle Atlantis) zal binnenkort terug worden geactiveerd, maar vandaag beginnen we aan de bouw van een vliegtuig Britten Norman op schaal 1/72.
Een beetje informatie over het vliegtuig.
De Britten Norman maakte sinds halfweg de jaren 70 deel uit van het licht vliegwezen van het Belgisch leger (een dienst die tot 2004 was ondergebracht bij de landmacht) en was gestationeerd te Brasschaat (nabij Antwerpen).
Na de buiten dienst stelling van de verouderde Dornier DO 27 verbindingstoestellen werd op zoek gegaan naar een vervanger. De keuze van defensie voor deze vervanger viel op de Britten Norman BN2A-21 Islander, een tweemotorige hoogdekker van Britse makelij.
Het toestel Britten Norman BN-2 Islander is een zogenaamd STOL-vliegtuig (short take-off and landing).
Door defensie werden twaalf toestellen van dit type besteld. De toestellen werden gebouwd bij Fairy in Gosselies en vervolgens afgewerkt en opgeleverd in Bembridge op het eiland Wight (Verenigd Koninkrijk). De eerste exemplaren werden in dienst genomen begin juni 1976 en de toestellen werden na vele jaren trouwe dienst uitgeschreven tussen 2003 en 2005.
Twee toestellen (B-05 en B-06) werden reeds uitgeschreven in november 1988 nadat zij bij een brand te Butzweilerhof (Duitsland) zwaar werden beschadigd. Het toestel B-06 werd gerecupereerd en staat sindsdien opgesteld in het Koninklijk museum van het leger en de krijgsgeschiedenis te Brussel.
Het toestel B-02 dat sinds 1991 was uitgerust met een SLAR (Side Looking Airborne Radar), infra rood camera en UV camera’s en boven de Noordzee werd ingezet voor het opsporen van olievervuiling door de scheepvaart, werd overgeheveld naar de dienst BMM (Beheerseenheid Mathematisch Model van de Noordzee).
De B-02 kreeg bij het onderbrengen in zijn nieuwe eenheid een volledige revisie en vliegt nu in de kleuren van het BMM (wit en rood). Het toestel B-09 werd gebruikt om als stock aan wisselstukken te dienen en zodoende de revisie en upgrade van de B-02 mogelijk te maken. De andere nog luchtwaardige vliegtuigen werden verkocht op de tweedehands markt.
Het model dat wij hier gaan bouwen wordt de B-12 die gedurende zijn volledige loopbaan in de groene standaard kaki kleur heeft gevlogen.
Over de volledige lengte van dit vliegtuig (romp + motoren) is een dubbele lichtblauwe band aangebracht. Op het kielvlak vinden we de registratie (B-12) terug naast de Belgische vlag en het embleem van de eenheid van het licht vliegwezen te Brasschaat (een witte bij). Dit embleem werd eveneens aangebracht boven op de neus van het toestel. Op de zijkant van de neus vinden we de lichtblauwe aanduiding LL terug (LA voor het toestel B-01, LB voor het toestel B-02, LC tot en met LL voor de toestellen B-03 tot en met B-12).
Centraal op de romp staat in beide landstalen het opschrift Landmacht/Force Terrestre en achteraan op de romp is een Belgische kokarde geschilderd die we ook aan de bovenkant en de onderkant (zowel links als rechts) op de vleugels terugvinden.
Vermeld kleurenschema werd gebruikt tot 1996. Vanaf dan verdwenen de striping op de motoren en de kokardes op het vliegtuig. Het opschrift Landmacht/Force Terrestre werd vervangen door een eentalige aanduiding in een groter lettertype (links de aanduiding Landmacht, rechts de aanduiding Force Terrestre). De Belgische vlag op het kielvlak werd eveneens licht gewijzigd.
Hierbij vind je een foto van een gelijkaardig toestel ( B-01) in het eerste kleurenschema (Foto Nr 1).
Foto Nr 1
Toestel B-01 Britten Norman BN2A/B-21 Islander (foto airliners.net).
De bouw van onze Britten Norman wordt een OOB waarbij we ons enkel richten op het aanpassen van kleine onvolkomenheden en we dus geen gedetailleerde wijzigingen zullen uitvoeren of gebruik zullen maken van AM sets (welke trouwens doordat het om zo’n oude kit gaat toch nooit bestaan hebben).
Het is de bedoeling om een tweetal Britten Normans gelijktijdig te bouwen. Het gaat hier immers over twee kleine maquettes op schaal 1/72 van nauwelijks 15 cm lang.
Aangezien ik reeds tal van andere modellen heb gemaakt die heel wat groter waren dan de Britten Norman is het een verademing om eens iets te maken dat als tussendoortje kan worden gebouwd en dus (logischer wijze) snel vooruitgaat
Gaan we even dieper in op de kit.
Het gaat hier over de bouwdoos van Airfix “Britten Norman Islander/Defender” op schaal 1/72 (Kit Nr 03067).
Deze bouwdoos is een heruitgave van de kit welke oorspronkelijk werd uitgebracht in 1971 en reeds een viertal keer in het gamma van Airfix werd opgenomen. Het ging hier telkens om dezelfde mal waarbij in 1976 enkele nieuwe onderdelen werden toegevoegd. In 1978 werd een nieuwe doos voorzien en in 2006 (laatste uitgave) werd andermaal de doos gewijzigd en werden nieuwe decals bijgevoegd.
De inhoud van de doos bestaat uit 5 gietbomen in grijze plastiek met in totaal zo’n 60 onderdelen en één gietboom in doorzichtig plastiek met de ramen en de landingslichten.
Het decalvel laat toe om 3 uitvoeringen te bouwen ((Aurigny Air Services GUERNSEY UK, Philippine Navy en Milford Sound Flightseeing Queenstown NEW ZEALAND).
Foto’s Nr 2 en Nr 3 tonen de bouwdoos met inhoud
Foto Nr 2
Bouwdoos Airfix Nr 03067 Britten Norman ISLANDER/DEFENDER.
Foto Nr 3
Inhoud bouwdoos
Betrokken kit (mal) is dus vijftig jaar oud wat duidelijk wordt wanneer we het model even van naderbij gaan bekijken. Bij nazicht van de onderdelen valt direct op dat de stukken vrij grof zijn uitgevoerd en dat het geheel weinig gedetailleerd is .
De klinknagels op de verschillende onderdelen zijn veel te groot voor de betrokken schaal en er zijn er veel te weinig aanwezig. Ook het reliëf op de zijkant van de romp is sterk buiten proportie (en dus veel te zwaar).
Bij een vergelijking met referentiefoto’s uit mijn documentatie is het verschil tussen de realiteit en het model toch wel groot. Ergens is dit verstaanbaar aangezien het modelletje werd ontworpen en uitgevoerd met de technologie van 50 jaar geleden.
Dertig jaar geleden zou ik hier geen probleem van gemaakt hebben (ik heb dit vliegtuigje lang geleden ooit eens gemaakt) doch nu storen de onvolkomenheden in het model mij toch wel erg.
Om er een aanvaardbaar model van te maken (volgens de normen die ik na 40 jaar modelbouw hanteer) zal de bouw dus iets minder snel gaan dan ik mij oorspronkelijk had voorgesteld.
Daar gaat dus mijn snelle tussendoortje
De duo-bouw wordt dus afgevoerd en wij gaan voor de bouw van één enkel toestel. Gelukkig blijft het model klein (ondanks de uit te voeren aanpassingen). Dus ik hoop dat de bouw dus toch wel vrij vlot verloopt.
Foto Nr 4 geeft een zicht op de buitenkant van het model (aangebrachte klinknagels en het reliëf van de romp).
Foto Nr 5 geeft een zicht op de klinknagels en reliëf op de romp van het echte vliegtuig.
Foto Nr 4
De aangebrachte klinknagels zijn te grof en te weinig in aantal.
Het reliëf op de romp is veel te zwaar uitgevoerd.
Foto Nr 5
De klinknagels op het echte vliegtuig zijn nauwelijks zichtbaar. Ook het reliëf op de romp is veel minder uitgesproken dan bij het model (foto airliners.net).
Tot de volgende voor de aanvang van onze bouw.
Met dank aan de nieuwe werkgroep (en de oudere medewerkers) die de heropstart van ons forum mogelijk hebben gemaakt.
Geen betere manier om de mogelijkheden van het vernieuwde forum beter te leren kennen dan een nieuw topic op te starten.
Mijn laatste verslag in de sectie ruimtevaart (Space Shuttle Atlantis) zal binnenkort terug worden geactiveerd, maar vandaag beginnen we aan de bouw van een vliegtuig Britten Norman op schaal 1/72.
Een beetje informatie over het vliegtuig.
De Britten Norman maakte sinds halfweg de jaren 70 deel uit van het licht vliegwezen van het Belgisch leger (een dienst die tot 2004 was ondergebracht bij de landmacht) en was gestationeerd te Brasschaat (nabij Antwerpen).
Na de buiten dienst stelling van de verouderde Dornier DO 27 verbindingstoestellen werd op zoek gegaan naar een vervanger. De keuze van defensie voor deze vervanger viel op de Britten Norman BN2A-21 Islander, een tweemotorige hoogdekker van Britse makelij.
Het toestel Britten Norman BN-2 Islander is een zogenaamd STOL-vliegtuig (short take-off and landing).
Door defensie werden twaalf toestellen van dit type besteld. De toestellen werden gebouwd bij Fairy in Gosselies en vervolgens afgewerkt en opgeleverd in Bembridge op het eiland Wight (Verenigd Koninkrijk). De eerste exemplaren werden in dienst genomen begin juni 1976 en de toestellen werden na vele jaren trouwe dienst uitgeschreven tussen 2003 en 2005.
Twee toestellen (B-05 en B-06) werden reeds uitgeschreven in november 1988 nadat zij bij een brand te Butzweilerhof (Duitsland) zwaar werden beschadigd. Het toestel B-06 werd gerecupereerd en staat sindsdien opgesteld in het Koninklijk museum van het leger en de krijgsgeschiedenis te Brussel.
Het toestel B-02 dat sinds 1991 was uitgerust met een SLAR (Side Looking Airborne Radar), infra rood camera en UV camera’s en boven de Noordzee werd ingezet voor het opsporen van olievervuiling door de scheepvaart, werd overgeheveld naar de dienst BMM (Beheerseenheid Mathematisch Model van de Noordzee).
De B-02 kreeg bij het onderbrengen in zijn nieuwe eenheid een volledige revisie en vliegt nu in de kleuren van het BMM (wit en rood). Het toestel B-09 werd gebruikt om als stock aan wisselstukken te dienen en zodoende de revisie en upgrade van de B-02 mogelijk te maken. De andere nog luchtwaardige vliegtuigen werden verkocht op de tweedehands markt.
Het model dat wij hier gaan bouwen wordt de B-12 die gedurende zijn volledige loopbaan in de groene standaard kaki kleur heeft gevlogen.
Over de volledige lengte van dit vliegtuig (romp + motoren) is een dubbele lichtblauwe band aangebracht. Op het kielvlak vinden we de registratie (B-12) terug naast de Belgische vlag en het embleem van de eenheid van het licht vliegwezen te Brasschaat (een witte bij). Dit embleem werd eveneens aangebracht boven op de neus van het toestel. Op de zijkant van de neus vinden we de lichtblauwe aanduiding LL terug (LA voor het toestel B-01, LB voor het toestel B-02, LC tot en met LL voor de toestellen B-03 tot en met B-12).
Centraal op de romp staat in beide landstalen het opschrift Landmacht/Force Terrestre en achteraan op de romp is een Belgische kokarde geschilderd die we ook aan de bovenkant en de onderkant (zowel links als rechts) op de vleugels terugvinden.
Vermeld kleurenschema werd gebruikt tot 1996. Vanaf dan verdwenen de striping op de motoren en de kokardes op het vliegtuig. Het opschrift Landmacht/Force Terrestre werd vervangen door een eentalige aanduiding in een groter lettertype (links de aanduiding Landmacht, rechts de aanduiding Force Terrestre). De Belgische vlag op het kielvlak werd eveneens licht gewijzigd.
Hierbij vind je een foto van een gelijkaardig toestel ( B-01) in het eerste kleurenschema (Foto Nr 1).
Foto Nr 1
Toestel B-01 Britten Norman BN2A/B-21 Islander (foto airliners.net).
De bouw van onze Britten Norman wordt een OOB waarbij we ons enkel richten op het aanpassen van kleine onvolkomenheden en we dus geen gedetailleerde wijzigingen zullen uitvoeren of gebruik zullen maken van AM sets (welke trouwens doordat het om zo’n oude kit gaat toch nooit bestaan hebben).
Het is de bedoeling om een tweetal Britten Normans gelijktijdig te bouwen. Het gaat hier immers over twee kleine maquettes op schaal 1/72 van nauwelijks 15 cm lang.
Aangezien ik reeds tal van andere modellen heb gemaakt die heel wat groter waren dan de Britten Norman is het een verademing om eens iets te maken dat als tussendoortje kan worden gebouwd en dus (logischer wijze) snel vooruitgaat
Gaan we even dieper in op de kit.
Het gaat hier over de bouwdoos van Airfix “Britten Norman Islander/Defender” op schaal 1/72 (Kit Nr 03067).
Deze bouwdoos is een heruitgave van de kit welke oorspronkelijk werd uitgebracht in 1971 en reeds een viertal keer in het gamma van Airfix werd opgenomen. Het ging hier telkens om dezelfde mal waarbij in 1976 enkele nieuwe onderdelen werden toegevoegd. In 1978 werd een nieuwe doos voorzien en in 2006 (laatste uitgave) werd andermaal de doos gewijzigd en werden nieuwe decals bijgevoegd.
De inhoud van de doos bestaat uit 5 gietbomen in grijze plastiek met in totaal zo’n 60 onderdelen en één gietboom in doorzichtig plastiek met de ramen en de landingslichten.
Het decalvel laat toe om 3 uitvoeringen te bouwen ((Aurigny Air Services GUERNSEY UK, Philippine Navy en Milford Sound Flightseeing Queenstown NEW ZEALAND).
Foto’s Nr 2 en Nr 3 tonen de bouwdoos met inhoud
Foto Nr 2
Bouwdoos Airfix Nr 03067 Britten Norman ISLANDER/DEFENDER.
Foto Nr 3
Inhoud bouwdoos
Betrokken kit (mal) is dus vijftig jaar oud wat duidelijk wordt wanneer we het model even van naderbij gaan bekijken. Bij nazicht van de onderdelen valt direct op dat de stukken vrij grof zijn uitgevoerd en dat het geheel weinig gedetailleerd is .
De klinknagels op de verschillende onderdelen zijn veel te groot voor de betrokken schaal en er zijn er veel te weinig aanwezig. Ook het reliëf op de zijkant van de romp is sterk buiten proportie (en dus veel te zwaar).
Bij een vergelijking met referentiefoto’s uit mijn documentatie is het verschil tussen de realiteit en het model toch wel groot. Ergens is dit verstaanbaar aangezien het modelletje werd ontworpen en uitgevoerd met de technologie van 50 jaar geleden.
Dertig jaar geleden zou ik hier geen probleem van gemaakt hebben (ik heb dit vliegtuigje lang geleden ooit eens gemaakt) doch nu storen de onvolkomenheden in het model mij toch wel erg.
Om er een aanvaardbaar model van te maken (volgens de normen die ik na 40 jaar modelbouw hanteer) zal de bouw dus iets minder snel gaan dan ik mij oorspronkelijk had voorgesteld.
Daar gaat dus mijn snelle tussendoortje
De duo-bouw wordt dus afgevoerd en wij gaan voor de bouw van één enkel toestel. Gelukkig blijft het model klein (ondanks de uit te voeren aanpassingen). Dus ik hoop dat de bouw dus toch wel vrij vlot verloopt.
Foto Nr 4 geeft een zicht op de buitenkant van het model (aangebrachte klinknagels en het reliëf van de romp).
Foto Nr 5 geeft een zicht op de klinknagels en reliëf op de romp van het echte vliegtuig.
Foto Nr 4
De aangebrachte klinknagels zijn te grof en te weinig in aantal.
Het reliëf op de romp is veel te zwaar uitgevoerd.
Foto Nr 5
De klinknagels op het echte vliegtuig zijn nauwelijks zichtbaar. Ook het reliëf op de romp is veel minder uitgesproken dan bij het model (foto airliners.net).
Tot de volgende voor de aanvang van onze bouw.
Laatst bewerkt: