allo plakkers en ijkers
In m'n Blunderbuss topic riep ik 't al dat ik met nog iets bezig ben en bij deze
het nieuwe (zoveelste ) topic.
Gezien een fris opgeruimde zolder en m'n brekebeen weer genezen en gipsvrij is, heb ik nu echt bouwtrek gekregen.
Voornemen is nu (alweer ?) om zowel die Donderbuis alsook deze tracteur af te bouwen
vooraleer er iets nieuws wordt begonnen, danwel een WIP-werkstuk wordt her-opgepakt.
U moogt mij aan m'n woord houden (oei wa zeggik nu...)
Juist, de Stalinetz dus... klaar voor ?..niet?? ok, daar gaan we dan...
De box art van de Trumpeter kit (nr.05538 )
Voor een bouw-review en plaatjes van de sprues verwijs ik graag naar de onovertroffen website van Terry Ashley (PMMS).
De tractor heb ik overgenomen, inclusief de mooi gedetailleerde motor van LZ Models :
Zodra deze motor aan de beurt komt zal ik plaatjes laten zien van de onderdelen en de bouw.
De motor hoeft namelijk niet samen met de tractor ingebouwd te worden, kan achteraf, en da's
wel zo prettig, schildertechnisch gezien.
Het fotoverslag begint pas als het chassis en het loopwerk al in elkaar zit... was namelijk eerst niet van plan
een uitgebreid verhaal te gaan plaatsen, maar gaandeweg...awel, ik kon 't toch nie laten.
Over de kit :
Mooi en veel detail, geen flash, normale gietnaadjes, aanhechtingen ok, uitwerp putjes aan de goeie kant
Passing ook goed, behalve waar het om pasnokjes gaat... bijna altijd te dik (of de gaten te krap..)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bijzonderheden : de horizontale (goed zichtbare) lijmnaad van het chassis/transmissiehuis is onvermijdelijk tijdens 't verlijmen
van de boven- en onderzijde. Passing is hier bijzonder slordig..maarrr : is misschien opzettelijk gedaan, want die naad is in
het echt een dikke lasnaad... dus niet proberen dit perfect pas te maken.... maar ruim (liefst de dikkere) lijm gebruiken
en stevig samenknijpen zodat er zon mooi randje tussen uit geperst wordt van opgelost plastic.
De verticale zijplaten zitten aan de bovenhelft vd transmissiehuis gegoten. Chirurgisch schraapwerk verricht om
het effect van aparte delen op te hemelen.
Hier het resultaat van dat chirurgisch geneuzel (scalpel, scriber). Daarbij ook de uiteinden van de platen afgeschuind voor het
effect van dun plaatstaal. (ook te zien is een scalpel uitschieter, kracht zetten tijdens scriben is eigenlijk VERBOTEN)
Dun plaatstaaleffect is hier beter te zien. Transmissie-afdekplaatnaad en de plaat+deksel achterop is extra behandeld met scalpel+scribers.
Gietijzer effect : Mr.Surfacer 500 tamponerend aangebracht : stug kwastje en kleine gebiedjes per keer want dat spul droogt snel,
maar kan makkelijk weer smeerbaar gemaakt worden met aceton of cellulose-thinner (die noem ik vaak "echte" thinner, uit de tijd dat
acryl een woord was dat men alleen kon bedenken als men teveel thinner gesnoven had ) meer weten over THINNER : zie HIER
Droog gemonteerde eind-overbrenging + kies...heuh..tandwielen.
3x Sluitschroeven en 2x Rem-aansturing-hevels geplaatst.
Al het fraaie detail op het tranny deksel verdwijnt uiteindelijk onder de cabinevloer...
Een kleine stap naar voren en onder : de trekhaak : waarom interessant ?
Deel F14 is nie bepaald robuust en volgens tekening druk je de onbuigzame haak met z'n pasnokjes in de gaatjes... NOT !
Als je dat serieus doorzet zal F14 gewoon перерыв (da's Russisch voor breken )
Gewoon die pasbolletjes iets afschuren, dan klikt de haak er mooi op (en blijft prima beweegbaar).
De carterpan zit hier los op z'n plek vanwege recht houden van het voorframe na de verlijming en gaat er weer
af vanwege de plaatsing van de LZ Models motor.
En nu dan naar de frames waarin de loopwielen gemonteerd zitten (wielen om te lopen ? )
Per instructie lijm je eerst de as klemmen (A16) op de strips... ik vond 't een stuk makkelijker echter om eerst de strips
vast te plakselen en dán pas die beugeltjes erop. (zijn langs alle kante rond dus springen makkelijk van tussen je pincet,
maar mooi genoeg zitten er 4 extra beugeltjes op de sprue.... enne...nee, die heb ik niet nodig gehad.
AANRADER: de "binnenbocht" van die beugeltjes ietsje ruimer vijlen (meest makkelijk is dat doen vóór je ze van de sprue zaagt).
(De aantekening "pasgat!" duidt op de pasnokken van de strips die te dik zijn (op alle 4 strips).
Het volgende ter leering ende vermaeck : Het vrijloopwiel en zijn (of haar) as klemmen.
En U ziet reeds de bloedrode aantekening incluis het beruchte uitroepteken...
De pasnok pakte op een haartje het pashokje () maar verder indrukken tussen vingers ging niet... maar met platsmoeltangetje
ging het fantastisch..wát? nie eens lijm meer nodig joh...as een huis jOnge!...BAM! (lezen op z'n Maaskantjes voor effect...).
Had nooit gedacht dat zo'n ferm onderdeeltje zou gaan wijken door een te krappe passing...
Dit zag ik (pas nadat ik deze asklem op de framebalk had gelijmd).
De bouw instructie zegt meteen al "make 2", maar ik werk nooit zomaar automatisch een serie af
Eerst één doen die ik controleer, en dan de rest. (scheurtje is later met CA-lijm opgevuld)
Ook hier dus weer die krappe nokjes passing maar niet getreurd...
vijlen to the resque hahaaa
TIP: wanneer je een pasnokje af vijlt, doe dat dan gelijkmatig langs alle zijden, want
doe je dit eenzijdig kán het onderdeel "offset" op z'n plek komen te zitten, soms kun je dat echt niet gebruiken, bij
het volgende plaatje meer hierover want ik zeg dit niet voor nix...
Al doende leert men... (efkes niet naar die pijltjes kijken nu, da komt later)...ik zag eerst pas op de foto's dat de trackspanner (met grote veer)
een tikkie krom is...???... en die was toch echt recht toen ik 'm van z'n gietnaadjes ontdaan had...
...en daarna het gat voor 't pasnokje had aangepast.....met een vijltje........ahA!... de stang is hoger komen zitten vandaar wat ik
zei over het gelijkmatig afslanken van die, die.......grmblrotnokke........ OKEEJ nokke nu
Wel, 't ding zat al goed vast....vooruit maar.. de andere 3 zijn goed gegaan en deze kromme is dan maar battle damage
Nu mag u naar de pijlen kijken... die geven aan waar ik terug aan het inkrassen ben geslagen voor meer detail.
Hier is vooral goed te zien dat ik uit den lossen pols heb gewerkt :
eerst heel zacht een (ondiep) pad zoeken en daarna behoedzaam uitdiepen.
De Foto Ets anti modder plaatjes zaten bij de LZ Models motor kit. (Trumpeter heeft ze in plastic).
De buitenste modderweerders zijn aan de onderkant iets omgezet, en hebben wat krasjes en deukjes en ook 1 kogelgat gekregen.
Het ge-etste boutdetail op de plaatjes is nogal vlak, heb ik later stukjes 6-kant op geplakt.
De zichtbare naad bovenlangs de lengtedragers hoort daar... ik wilde die al braaf gaan wegpoetsen, maar walk around plaatjes
bewezen dat die (las)naden daar echt zitten.
Hier goed het verschil te zien tussen het gladde plastic en het Mr.Surfacer gietijzer effect.
Tot slot van dit eerste deel dan plaatjes van de samengevoegde delen, nog zonder lijm.
Radiator is van LZ Models met een onderdeel van Trumpeter aan de binnenkant.
tot hier dan luitjes... ASAP meer want plaatjes staan al online en gereed en staandebij ook al...
Tot dan is de ruimte hieronder voor u en al uw vragen en opmerkingen (en uw erwtensoeprecepten ook... tis er weer tijd voor
vind ik wel... of komt dat door zo'n groenig tractortje....ach, eerst maar'ns een stukje gaat pitten denk ik.....mmmmm zonnebloem pitten...
groet'n uut Baaarneveld
Peter
In m'n Blunderbuss topic riep ik 't al dat ik met nog iets bezig ben en bij deze
het nieuwe (zoveelste ) topic.
Gezien een fris opgeruimde zolder en m'n brekebeen weer genezen en gipsvrij is, heb ik nu echt bouwtrek gekregen.
Voornemen is nu (alweer ?) om zowel die Donderbuis alsook deze tracteur af te bouwen
vooraleer er iets nieuws wordt begonnen, danwel een WIP-werkstuk wordt her-opgepakt.
U moogt mij aan m'n woord houden (oei wa zeggik nu...)
Juist, de Stalinetz dus... klaar voor ?..niet?? ok, daar gaan we dan...
De box art van de Trumpeter kit (nr.05538 )
Voor een bouw-review en plaatjes van de sprues verwijs ik graag naar de onovertroffen website van Terry Ashley (PMMS).
De tractor heb ik overgenomen, inclusief de mooi gedetailleerde motor van LZ Models :
Zodra deze motor aan de beurt komt zal ik plaatjes laten zien van de onderdelen en de bouw.
De motor hoeft namelijk niet samen met de tractor ingebouwd te worden, kan achteraf, en da's
wel zo prettig, schildertechnisch gezien.
Het fotoverslag begint pas als het chassis en het loopwerk al in elkaar zit... was namelijk eerst niet van plan
een uitgebreid verhaal te gaan plaatsen, maar gaandeweg...awel, ik kon 't toch nie laten.
Over de kit :
Mooi en veel detail, geen flash, normale gietnaadjes, aanhechtingen ok, uitwerp putjes aan de goeie kant
Passing ook goed, behalve waar het om pasnokjes gaat... bijna altijd te dik (of de gaten te krap..)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bijzonderheden : de horizontale (goed zichtbare) lijmnaad van het chassis/transmissiehuis is onvermijdelijk tijdens 't verlijmen
van de boven- en onderzijde. Passing is hier bijzonder slordig..maarrr : is misschien opzettelijk gedaan, want die naad is in
het echt een dikke lasnaad... dus niet proberen dit perfect pas te maken.... maar ruim (liefst de dikkere) lijm gebruiken
en stevig samenknijpen zodat er zon mooi randje tussen uit geperst wordt van opgelost plastic.
De verticale zijplaten zitten aan de bovenhelft vd transmissiehuis gegoten. Chirurgisch schraapwerk verricht om
het effect van aparte delen op te hemelen.
Hier het resultaat van dat chirurgisch geneuzel (scalpel, scriber). Daarbij ook de uiteinden van de platen afgeschuind voor het
effect van dun plaatstaal. (ook te zien is een scalpel uitschieter, kracht zetten tijdens scriben is eigenlijk VERBOTEN)
Dun plaatstaaleffect is hier beter te zien. Transmissie-afdekplaatnaad en de plaat+deksel achterop is extra behandeld met scalpel+scribers.
Gietijzer effect : Mr.Surfacer 500 tamponerend aangebracht : stug kwastje en kleine gebiedjes per keer want dat spul droogt snel,
maar kan makkelijk weer smeerbaar gemaakt worden met aceton of cellulose-thinner (die noem ik vaak "echte" thinner, uit de tijd dat
acryl een woord was dat men alleen kon bedenken als men teveel thinner gesnoven had ) meer weten over THINNER : zie HIER
Droog gemonteerde eind-overbrenging + kies...heuh..tandwielen.
3x Sluitschroeven en 2x Rem-aansturing-hevels geplaatst.
Al het fraaie detail op het tranny deksel verdwijnt uiteindelijk onder de cabinevloer...
Een kleine stap naar voren en onder : de trekhaak : waarom interessant ?
Deel F14 is nie bepaald robuust en volgens tekening druk je de onbuigzame haak met z'n pasnokjes in de gaatjes... NOT !
Als je dat serieus doorzet zal F14 gewoon перерыв (da's Russisch voor breken )
Gewoon die pasbolletjes iets afschuren, dan klikt de haak er mooi op (en blijft prima beweegbaar).
De carterpan zit hier los op z'n plek vanwege recht houden van het voorframe na de verlijming en gaat er weer
af vanwege de plaatsing van de LZ Models motor.
En nu dan naar de frames waarin de loopwielen gemonteerd zitten (wielen om te lopen ? )
Per instructie lijm je eerst de as klemmen (A16) op de strips... ik vond 't een stuk makkelijker echter om eerst de strips
vast te plakselen en dán pas die beugeltjes erop. (zijn langs alle kante rond dus springen makkelijk van tussen je pincet,
maar mooi genoeg zitten er 4 extra beugeltjes op de sprue.... enne...nee, die heb ik niet nodig gehad.
AANRADER: de "binnenbocht" van die beugeltjes ietsje ruimer vijlen (meest makkelijk is dat doen vóór je ze van de sprue zaagt).
(De aantekening "pasgat!" duidt op de pasnokken van de strips die te dik zijn (op alle 4 strips).
Het volgende ter leering ende vermaeck : Het vrijloopwiel en zijn (of haar) as klemmen.
En U ziet reeds de bloedrode aantekening incluis het beruchte uitroepteken...
De pasnok pakte op een haartje het pashokje () maar verder indrukken tussen vingers ging niet... maar met platsmoeltangetje
ging het fantastisch..wát? nie eens lijm meer nodig joh...as een huis jOnge!...BAM! (lezen op z'n Maaskantjes voor effect...).
Had nooit gedacht dat zo'n ferm onderdeeltje zou gaan wijken door een te krappe passing...
Dit zag ik (pas nadat ik deze asklem op de framebalk had gelijmd).
De bouw instructie zegt meteen al "make 2", maar ik werk nooit zomaar automatisch een serie af
Eerst één doen die ik controleer, en dan de rest. (scheurtje is later met CA-lijm opgevuld)
Ook hier dus weer die krappe nokjes passing maar niet getreurd...
vijlen to the resque hahaaa
TIP: wanneer je een pasnokje af vijlt, doe dat dan gelijkmatig langs alle zijden, want
doe je dit eenzijdig kán het onderdeel "offset" op z'n plek komen te zitten, soms kun je dat echt niet gebruiken, bij
het volgende plaatje meer hierover want ik zeg dit niet voor nix...
Al doende leert men... (efkes niet naar die pijltjes kijken nu, da komt later)...ik zag eerst pas op de foto's dat de trackspanner (met grote veer)
een tikkie krom is...???... en die was toch echt recht toen ik 'm van z'n gietnaadjes ontdaan had...
...en daarna het gat voor 't pasnokje had aangepast.....met een vijltje........ahA!... de stang is hoger komen zitten vandaar wat ik
zei over het gelijkmatig afslanken van die, die.......grmblrotnokke........ OKEEJ nokke nu
Wel, 't ding zat al goed vast....vooruit maar.. de andere 3 zijn goed gegaan en deze kromme is dan maar battle damage
Nu mag u naar de pijlen kijken... die geven aan waar ik terug aan het inkrassen ben geslagen voor meer detail.
Hier is vooral goed te zien dat ik uit den lossen pols heb gewerkt :
eerst heel zacht een (ondiep) pad zoeken en daarna behoedzaam uitdiepen.
De Foto Ets anti modder plaatjes zaten bij de LZ Models motor kit. (Trumpeter heeft ze in plastic).
De buitenste modderweerders zijn aan de onderkant iets omgezet, en hebben wat krasjes en deukjes en ook 1 kogelgat gekregen.
Het ge-etste boutdetail op de plaatjes is nogal vlak, heb ik later stukjes 6-kant op geplakt.
De zichtbare naad bovenlangs de lengtedragers hoort daar... ik wilde die al braaf gaan wegpoetsen, maar walk around plaatjes
bewezen dat die (las)naden daar echt zitten.
Hier goed het verschil te zien tussen het gladde plastic en het Mr.Surfacer gietijzer effect.
Tot slot van dit eerste deel dan plaatjes van de samengevoegde delen, nog zonder lijm.
Radiator is van LZ Models met een onderdeel van Trumpeter aan de binnenkant.
tot hier dan luitjes... ASAP meer want plaatjes staan al online en gereed en staandebij ook al...
Tot dan is de ruimte hieronder voor u en al uw vragen en opmerkingen (en uw erwtensoeprecepten ook... tis er weer tijd voor
vind ik wel... of komt dat door zo'n groenig tractortje....ach, eerst maar'ns een stukje gaat pitten denk ik.....mmmmm zonnebloem pitten...
groet'n uut Baaarneveld
Peter