Hoofdsponsor

1/35 Ch TZ S-65 "Stalinetz" rups tractor [wip]

Peter van Dijk

Well-known member
Registered
alph_H_zps1c9ae2cf.jpgallo plakkers en alph_K_zpsaf74279f.jpgijkers

In m'n Blunderbuss topic riep ik 't al dat ik met nog iets bezig ben en bij deze
het nieuwe (zoveelste pardon_zps9ebbe75a.gif) topic.
Gezien een fris opgeruimde zolder en m'n brekebeen weer genezen en gipsvrij is, heb ik nu echt bouwtrek gekregen.

Voornemen is nu (alweer ?:$) om zowel die Donderbuis alsook deze tracteur af te bouwen
vooraleer er iets nieuws wordt begonnen, danwel een WIP-werkstuk wordt her-opgepakt.
U moogt mij aan m'n woord houden (oei wa zeggik nu...)

Juist, de Stalinetz dus... klaar voor ?..niet?? ok, daar gaan we dan...

De box art van de Trumpeter kit (nr.05538 )
trumpeter-05538_zps2e056139.jpg
Voor een bouw-review en plaatjes van de sprues verwijs ik graag naar de onovertroffen website van Terry Ashley (PMMS).

De tractor heb ik overgenomen, inclusief de mooi gedetailleerde motor van LZ Models :
LZmodels-s-65_engine_zps3322b0ad.jpg

Zodra deze motor aan de beurt komt zal ik plaatjes laten zien van de onderdelen en de bouw.
De motor hoeft namelijk niet samen met de tractor ingebouwd te worden, kan achteraf, en da's
wel zo prettig, schildertechnisch gezien.

Het fotoverslag begint pas als het chassis en het loopwerk al in elkaar zit... was namelijk eerst niet van plan
een uitgebreid verhaal te gaan plaatsen, maar gaandeweg...awel, ik kon 't toch nie laten.
Over de kit :
Mooi en veel detail, geen flash, normale gietnaadjes, aanhechtingen ok, uitwerp putjes aan de goeie kant ;)
Passing ook goed, behalve waar het om pasnokjes gaat... bijna altijd te dik (of de gaten te krap..)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bijzonderheden : de horizontale (goed zichtbare) lijmnaad van het chassis/transmissiehuis is onvermijdelijk tijdens 't verlijmen
van de boven- en onderzijde. Passing is hier bijzonder slordig..maarrr : is misschien opzettelijk gedaan, want die naad is in
het echt een dikke lasnaad... dus niet proberen dit perfect pas te maken.... maar ruim (liefst de dikkere) lijm gebruiken
en stevig samenknijpen zodat er zon mooi randje tussen uit geperst wordt van opgelost plastic.
De verticale zijplaten zitten aan de bovenhelft vd transmissiehuis gegoten. Chirurgisch schraapwerk verricht om
het effect van aparte delen op te hemelen.
S65-wip_005_zpsc748459d.jpg

Hier het resultaat van dat chirurgisch geneuzel (scalpel, scriber). Daarbij ook de uiteinden van de platen afgeschuind voor het
effect van dun plaatstaal. (ook te zien is een scalpel uitschieter, kracht zetten tijdens scriben is eigenlijk VERBOTEN:wub:)
S65-wip_006b_zpse174f325.jpg S65-wip_006c_zps5bd72e29.jpg

Dun plaatstaaleffect is hier beter te zien. Transmissie-afdekplaatnaad en de plaat+deksel achterop is extra behandeld met scalpel+scribers.
S65-wip_006_zps7192c034.jpg

Gietijzer effect : Mr.Surfacer 500 tamponerend aangebracht : stug kwastje en kleine gebiedjes per keer want dat spul droogt snel,
maar kan makkelijk weer smeerbaar gemaakt worden met aceton of cellulose-thinner (die noem ik vaak "echte" thinner, uit de tijd dat
acryl een woord was dat men alleen kon bedenken als men teveel thinner gesnoven had :nowink:) meer weten over THINNER : zie HIER
S65-wip_011_zps71cb4477.jpg

Droog gemonteerde eind-overbrenging + kies...heuh..tandwielen.
S65-wip_010_zpsd045c696.jpg

S65-wip_012_zps77211bab.jpg

3x Sluitschroeven en 2x Rem-aansturing-hevels geplaatst.
Al het fraaie detail op het tranny deksel verdwijnt uiteindelijk onder de cabinevloer...
S65-wip_009_zps8f63ce3f.jpg

Een kleine stap naar voren en onder : de trekhaak : waarom interessant ?
Deel F14 is nie bepaald robuust en volgens tekening druk je de onbuigzame haak met z'n pasnokjes in de gaatjes... NOT !
Als je dat serieus doorzet zal F14 gewoon перерыв (da's Russisch voor breken :P)
S65-wip_007_zpsd22cdc68.jpg

Gewoon die pasbolletjes iets afschuren, dan klikt de haak er mooi op (en blijft prima beweegbaar).
De carterpan zit hier los op z'n plek vanwege recht houden van het voorframe na de verlijming en gaat er weer
af vanwege de plaatsing van de LZ Models motor.
S65-wip_008_zps6b0f980a.jpg

En nu dan naar de frames waarin de loopwielen gemonteerd zitten (wielen om te lopen ? :wacko:)
Per instructie lijm je eerst de as klemmen (A16) op de strips... ik vond 't een stuk makkelijker echter om eerst de strips
vast te plakselen en dán pas die beugeltjes erop. (zijn langs alle kante rond dus springen makkelijk van tussen je pincet,
maar mooi genoeg zitten er 4 extra beugeltjes op de sprue.... enne...nee, die heb ik niet nodig gehad.
AANRADER: de "binnenbocht" van die beugeltjes ietsje ruimer vijlen (meest makkelijk is dat doen vóór je ze van de sprue zaagt).
(De aantekening "pasgat!" duidt op de pasnokken van de strips die te dik zijn (op alle 4 strips).
S65-wip_013_zps472fcd1b.jpg

Het volgende ter leering ende vermaeck : Het vrijloopwiel en zijn (of haar) as klemmen.
En U ziet reeds de bloedrode aantekening incluis het beruchte uitroepteken...pray1_zpsa6a49bd6.gif
S65-wip_014a_zpsb953d30c.jpg

De pasnok pakte op een haartje het pashokje (^^) maar verder indrukken tussen vingers ging niet... maar met platsmoeltangetje
ging het fantastisch..wát? nie eens lijm meer nodig joh...as een huis jOnge!...BAM! (lezen op z'n Maaskantjes voor effect...).

Had nooit gedacht dat zo'n ferm onderdeeltje zou gaan wijken door een te krappe passing...
Dit zag ik (pas nadat ik deze asklem op de framebalk had gelijmd).

De bouw instructie zegt meteen al "make 2", maar ik werk nooit zomaar automatisch een serie af
Eerst één doen die ik controleer, en dan de rest. (scheurtje is later met CA-lijm opgevuld)

Ook hier dus weer die krappe nokjes passing maar niet getreurd...
vijlen to the resque hahaaa chainsaw_zps7af9dbb0.gif

TIP: wanneer je een pasnokje af vijlt, doe dat dan gelijkmatig langs alle zijden, want
doe je dit eenzijdig kán het onderdeel "offset" op z'n plek komen te zitten, soms kun je dat echt niet gebruiken, bij
het volgende plaatje meer hierover want ik zeg dit niet voor nix...
S65-wip_014_zps1ff6c372.jpg

Al doende leert men... (efkes niet naar die pijltjes kijken nu, da komt later)...ik zag eerst pas op de foto's dat de trackspanner (met grote veer)
een tikkie krom is...???... en die was toch echt recht toen ik 'm van z'n gietnaadjes ontdaan had...
...en daarna het gat voor 't pasnokje had aangepast.....met een vijltje........ahA!... de stang is hoger komen zitten :huh: vandaar wat ik
zei over het gelijkmatig afslanken van die, die.......grmblrotnokke:@........ OKEEJ nokke nu :nowink:
Wel, 't ding zat al goed vast....vooruit maar.. de andere 3 zijn goed gegaan en deze kromme is dan maar battle damage pardon_zps9ebbe75a.gif
Nu mag u naar de pijlen kijken... die geven aan waar ik terug aan het inkrassen ben geslagen voor meer detail.
S65-wip_015_zps57849e5e.jpg

Hier is vooral goed te zien dat ik uit den lossen pols heb gewerkt :
eerst heel zacht een (ondiep) pad zoeken en daarna behoedzaam uitdiepen.
S65-wip_016_zps836d7e5b.jpg

De Foto Ets anti modder plaatjes zaten bij de LZ Models motor kit. (Trumpeter heeft ze in plastic).
De buitenste modderweerders zijn aan de onderkant iets omgezet, en hebben wat krasjes en deukjes en ook 1 kogelgat gekregen.
Het ge-etste boutdetail op de plaatjes is nogal vlak, heb ik later stukjes 6-kant op geplakt.
De zichtbare naad bovenlangs de lengtedragers hoort daar... ik wilde die al braaf gaan wegpoetsen, maar walk around plaatjes
bewezen dat die (las)naden daar echt zitten.
S65-wip_017_zpsd1614cd8.jpg

Hier goed het verschil te zien tussen het gladde plastic en het Mr.Surfacer gietijzer effect.
S65-wip_018_zps445a36ae.jpg

Tot slot van dit eerste deel dan plaatjes van de samengevoegde delen, nog zonder lijm.
Radiator is van LZ Models met een onderdeel van Trumpeter aan de binnenkant.
S65-wip_019_zps366b5946.jpg

S65-wip_020_zps75d324e0.jpg

S65-wip_021_zps0ed432e0.jpg

tot hier dan luitjes... ASAP meer want plaatjes staan al online en gereed en staandebij ook al...

Tot dan is de ruimte hieronder voor u en al uw vragen en opmerkingen (en uw erwtensoeprecepten ook... tis er weer tijd voor
vind ik wel... of komt dat door zo'n groenig tractortje....ach, eerst maar'ns een stukje gaat pitten denk ik.....mmmmm zonnebloem pitten...joker2_zpsc8b3a002.gif

groet'n uut Baaarneveld hallo4_zpsekkv9jel.gif
Peter

Ziet er toch een redelijk vlotte bouw uit van een mooi specialeken, altijd leuk eens een niet tankie te zien.
Geen erwtensoep voor de Ruski's maar borsjt hé Peter.

(soep) groe(n)tjes
Erwin

Mooi werk tot nu toe. Voor het aanbrengen van de gietstructuur werk ik door te deppen met een sponsje in plaats van een borstel (heb ik het idee dat je iets langere draadjes kan trekken) en daarna breek ik deze toppen met een lichte schuursessie zodat ze iets afgeronder worden.

Peter dit is wel een specialeke :8....niks anders van u verwacht:D...maar een hele mooie start met die Rus...goe bezig :)....we blijven dat hier volgen zele...;);););)

'k Zal er mij ook bijzetten, dat ziet er hier goed uit.
Alvast een leerrijk topic met duidelijke uitleg over het hoe en waarom, dus geen vragen of opmerkingen van mijn kant :nowink:
We volgen je op de voet.

Idd een niet alledaagse kit die ook mijn interesse heeft,al zeer mooie vorderingen...laat het vervolg maar komen,ik blijf op mijne stoel zitten om te volgen.!

Grtz yves,

Wow Peter dat is knap man alhoewel ik niet van dat legergedoe maar dit is anders dit is zuivere techniek en zoiets zie ik dan wel graag en zeker de manier hoe dat gij dat aan de man brengt hier en daar een grapje of een leuk item ertussen , dat leest leuk en toch komt er hoop mooie bouw tussen
Tof echt waar . Zulke zaken maken een forum leuk
grtz Marc

Goeiemorgen, vroege vogels ;) (voor mij is 10:00 nog vroeg zelfs..)

Bedankt jongens voor de enthousiaste reacties al :) (zie tijdens dit antwoord ook alweer
meerdere collegae aanschuiven...leuk :D )

Erwin, goed idee die Borsjt, heb meteen gegoogled en ga dat zeker 'ns maken... klinkt lekker..:8

Silenoz, met een stukje spons werken ga ik ook eens proberen, klinkt goed want
met kwastje werken gaat wel, maar mijn ervaring daarmee is wel altijd dat ik dan
aardig m'n best moet doen voor een fijn effect... gek dan eigenlijk dat men (ik) dan
soms toch niet wat anders uitprobeert... ach... mooi maar weer dat we ervaringen kunnen delen hier ^^

Beyond en Coachke, nu begrijp ik waarom er niet vaak vragen komen... ik ben duidelijk genoeg... en ben
niet goed in het bewaren van geheimen :ph34r:
Zal erbij verklappen dat ik na het plaatsen van een stuk zoals hierboven al rap een uur besteed
aan editen van spelling, de loop van zinnen, leestekens, logica (en vind spelen met taal gewoon leuk)
Nu alleen nog foutloos gaan werken dan kan ik een boek gaan samenstellen :8

een welgemeend Nazdarovya :)

U bezig zien Peter is al een eigen verhaal,ik hou zo ongelooflijk van jou topic stijl als daar dan nog een schitterend voertuig word aan toegevoegd zijn we helemaal gelukkig...;)

Hey,

Yep vlotte teksten en goeie commenateren geven veel in een topic, als het dan een goeie bouwer is zoals Peter, is dit een (must) lust voor het oog. :)
Knappe werken ;)

nou... ik ga bijna blozen zeg :$... maar aan valse bescheidenheid heb je niets,
dus ik neem zulke complimenten graag ter harte, dan werken ze stimulerend ook nog :D

wederom dank voor de lovende woorden ^^
Peter

het vervolg.. o nee toch niet grrmmbl...

hier had nu het vervolg kunnen staan van het bouwverslag...

Moest vanwege software melding toepassingen afsluiten en lette efkes niet op...
HUP, Firefox ook uit... Oh F**k !!!!
Sessie herstellen bracht t werk niet terug....headbang_zpsbbb63435.gif

was bijna klaar ook nog :17:

andere keer maar weer.. beter dit als dat je een model van tafel stoot...

greetz ;)

Echt wel balen als zo iets gebeurd :tongue:
Had nochtans gehoopt om hier verder te kunnen lezen ;)
Volgende keer beter :)

Prachtig bouwverslag tot nu toe, eentje om met plezier te gaan volgen.

Ik heb al eens elders (in een tijdschrift denk ik) een verslag gezien van deze tractor, imposant ding dat je toch niet alle dagen op de bouwtafel aantreft. Trumpeter maakt eigenlijk best prima sets maar ik raad je aan steeds je referenties bij de hand te houden, want ze willen wel eens onzorgvuldig zijn met de details. Het niveau is denk ik te vergelijken met dat van Revell, misschien iets beter.

Wat betreft het scriben van lijntjes, kun je in plaats daarvan eens proberen om die lijntjes aan te brengen met een microzaagje. Kijk hier eens voor een prachtige serie producten van RB, voor als je die nog niet had. Ik werk er vol plezier mee en als je zo'n zaagje hebt kun je niet meer zonder. Wat je ook kunt doen, is toch een scriber gebruiken maar die dan langs een liniaaltje leggen.

Jammer dat je post in het luchtledige is verdwenen, maar ik hoop op een spoedig herstel en zoals je al zei: beter dan dat je model van tafel valt.

Ha luitjes (op deze mooie zondag) :D

Ja Beyond, s**t happens als men even niet oplet... zal het vervolg over een paar dagen hervatten.
Ik laat het even zakken anders ga ik proberen het vanuit m'n kop te copieëren, en dat lukt me toch niet.
Binnenkort verse update dus :)

Hee Roy, bedankt voor je advies en tips ! Ik zal je verklappen dat ik die zaagjes al geruime tijd
in huis heb en ook vaak gebruik om te scriben...soms echter ben ik toch nog te ongeduldig (vreemd niet?:$) om
even de tijd te nemen een lineaaltje erbij te pakken en wat meer secuur te werken...
Het is goed om deze kritiek te krijgen... dat inspireert me tóch om m'n werk méér de aandacht te geven die het model verdient:8

Heb overigens ook andere scriber setjes tot m'n beschikking, hier een plaatje van één van deze :
Scribers.jpg

En deze hulpstukken van Lion Roar :
attachment.jpg

Wat betreft de Trumpeter kit : ik heb kunnen constateren dat de details best goed zijn, vergeleken
met een originele tractor. Er is niet veel mis met deze, en waar tóch, zal men dat nog gaan lezen in het vervolg...
Voor referentie heb ik voornamelijk de schitterende walk around gebruikt die
alhier te vinden is op Silicon Valley Scale Modelers (oeps, nu kunnen jullie checken of ik 't goed doe :|)
En tot slot... met Revell heb ik al heel lang niet meer gewerkt dus daar kan ik niets zinnigs over kwijt..

Redriver, bedankt :D

Lazy Sunday Groetjes en tot snel
:))

Terug
Bovenaan