Hoofdsponsor

1/35 ChTZ S65 [WIP]

InFlandersFields

Well-known member
Registered
Goedenavond Beste Kijkers !

Tijd voor een nieuw project, waar hoofdzakelijk aan gebouwd zal worden op de beurzen. Het schilderen gebeurd dan thuis... ;)

Eerst een stukje historie :

De Chelyabinsk Tractor Zavod (vandaar ChTZ, waarbij de Z staat voor fabriek), was een project uit het eerste vijfjarenplan van de jonge USSR.
De fabriek werd gesticht in 1933, het eerste product was een 60 pk (landbouw)tractor, de S60 aangedreven met een benzine motor.
In 1937 wordt de eerste diesel aangedreven tractor gebouwd, de S65. Tegen 1940 waren reeds 100.000 tractors gebouwd.

Vrij vertaald vanaf Wikipedia.

Uiteraard vielen deze voertuigen ook in handen van de Duitsers, en hier begint mijn verhaal !

Ik wil dit voertuig verwerken in een dio, maar daarover meer in het betreffende topic. :P

De boxart :

attachment.jpg

De kit is van Trumpeter en fijn gedetailleerd, wel zullen er soms wat pinmarks dienen weggewerkt te worden.

attachment.jpg

In deze kleurstelling wil ik hem zetten : Russisch groen.

attachment.jpg

O ja, het wordt geen RUDD project, ik wil een gedetailleerde motor inbouwen. Daarom heb ik deze kit van LZ Models aangeschaft.
Een resin motor die extra gedetailleerd wordt met alle benodigde leidingen.
Uiteraard laat ik de zijplaten van de motorkap achterwege zodat dit juweeltje zichtbaar blijft.

attachment.jpg

Hier wil ik naar toe werken : een Russische tractor in Duitse dienst, voorzien van een Ersatz cabine. Op het eerste zicht is dit een cabine van een 3-tons Opel Blitz.
Om wat contrast te verkrijgen wil ik deze cabine in een drie tonen camo schilderen (goeie tip van Famo).

Ik hoop na Moveleo een eerste update te kunnen plaatsen met de start van dit project.

Groeten Rik
 
Sovjet-spul is niet mijn domein maar deze ga ik wel volgen, vooral interesse in de ombouw.
Succes ermee!
 
Deze ga ik zeker volgen heb een zwak voor niet alledaagse militaire voertuigen!!
Veel succes met de bouw ervan...!

Grtz yves,
 
Dat nieuw project van je gaan we weer met veel plezier volgen, Rik.
Ben uiterst benieuwd...

Mark
 
Oei een Trompeter, laat me eens weten hoe de pasvorm is Rik. Ik volg terug mee.

Grtz Bart.
 
Aha Rik, daar is de foto waar je het over had.
Een raar zicht maar zal een eye-catcher worden volgens mij
 
Rik, weer eentje om te volgen! Met die foto kun je er zeker iets aparts van maken, veel suc6 met de build.
 
Hey,

Rik, dat wordt 'groots' zowel figuurlijk als letterlijk, want met die 21 cm kanon erachter gaat dat wel wat geven.
Ik volg je ;)
 
Thanks voor de reply's. Toch curieus hoe een topic reacties uitlokt, terwijl ik eigenlijk nog niet gestart ben met de kit.

@Walesha : sovjet-spul is ook niet echt mijn ding, tenzij er een ijzeren kruis opstaat. :D

@Yves : is zeker een niet alledaags militair voertuig, van oorsprong zelfs een agro voertuig !

@Silenoz : de resin puzzel valt nog mee, er zit een deftige handleiding bij,... op cd !

@Pilaarbijter & Roy vd M : blijven volgen !

@Interceptor : welkom Mark, ik lees steeds met veel plezier je comments !

@D-Day : het is mijn eerste Trumpeter, Bart. Maar ik denk dat de pasvorm zal meevallen, als ik de kit zo bekijk.
Tijd brengt raad, ik licht jullie op tijd in...

@Famo : met je tip betreffende de 3-tone camo komt dat zeker goed. Heb al eens rondgeneusd welke camo ik op de cab zal zetten, het wordt een vlekken camo, denk ik, waarbij de drie kleuren gelijk verdeeld moeten worden.

Iets in dien aard :

attachment.jpg

@Swa : thanks. Volgens de foto zou de cabine in panzergrau zijn, maar ik wil wat meer kleurvariatie.

@Dikkie Dik : mooie foto van een prachtig dio ! Het is iets gelijkaardigs dat ik wil bereiken wat de tractor aangaat, hoewel ik nog niet weet hoe ik de cabine zal doen aansluiten op de tractor zijn motorkap.

@Swaken: groots, inderdaad. De Mörser alleen al meet 42 cm !

Groeten Rik
 
...hoewel ik nog niet weet hoe ik de cabine zal doen aansluiten op de tractor zijn motorkap.

Groeten Rik
Als je goed kijkt naar de cabine van de tractor op het dio zie je daar tussen cabine en motor een bruin stuk, dat is volgens mij een aanpassing in scratch om het geheel te doen aansluiten.
Een soort zelfgemaakte zogenaamde "vuurplaat".
 
Trumpeter kits zijn lang niet altijd van matige kwaliteit denk ik.

Heb zelf een Trumpeter BF109 gemaakt en dat paste allemaal prima.
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Op Moveleo heb ik de 'eerste steen' gelegd van dit project.
Het ziet er niet zo veel uit, maar er is toch flink wat werk in gekropen.

attachment.jpg

Ik ben begonnen met de baanwielen, die elk uit drie onderdelen bestaan. Vervolgens het spanwiel, ook twee onderdelen. Binnen in het wiel diende een ring gelijmd te worden. Omdat deze tamelijk spande heb ik hem op de omtrek wat dunner moeten schuren. De witte vlek op het wiel is geen restje sprue, alles is vlak geschuurd, wat je ziet is gewoon een witte vlek in de plastiek, daar waar het wiel in de sprue zat.

attachment.jpg

Op de bovenzijde zitten de returnrollers. Op de drager heb ik enkele bevestigingspunten moeten verwijderen, hier komt er namelijk PE platen op in plaats van de kitonderdelen. Zoals te zien op het diagonale hoekprofiel zijn er af en toe wat sinkmarks weg te werken.

attachment.jpg

De assen van de baanwielen worden tegen het raam bevestigd met rondgebogen bouten. Dit zijn dus vijf halve maan oogjes. Ik heb ze niet vervangen door koperdraad omdat ze stevig vastgelijmd zitten aan het raam.
De zijde die je hier ziet is de buitenzijde. Aan de binnenzijde zit een zelfde spanveer zoals het scratch exemplaar aan deze zijde. Maar aan de binnenzijde heb ik het kit onderdeel geplaatst, achteraf is er toch weinig of niks van te zien.
Met een buitendiameter van 3.2 mm en zeventien wikkelingen over een lengte van 13 mm had ik een koperdraad nodig van 0.6 mm.
Uit een stuk elektriciteitsdraad heb ik een draad getrokken van 0.6 mm. Door deze op het laatst niet meer te warmen bekwam ik een harde draad die bij het wikkelen in vorm blijft zitten. 3.2 mm min 2 x 0.6 mm (draad) maakt dat de binnendiameter van de veer 2 mm is. De stift is echter 1 mm.
Daarom heb ik van een stukje Albion Alloys buis van 2 mm een schijfje afgezaagd van 1 mm. Dit op de stift gesoldeerd en hier mijn draad aan vast gesoldeerd.
Vervolgens de rest van de buis over de stift geschoven en dan zeventien wikkelingen gedraaid met de koperdraad. Het buisje er uit genomen en dan een tweede stukje van 2 mm over de stift en in de veer gesoldeerd.
Van het kit onderdeel heb ik de veer er uit gezaagd en het uiteinde van de stift afgesneden. De beide kleine stukjes die ik overhad heb ik uitgeboord en dan de stift met veer er in gelijmd.
Nu heb ik een realistisch ogende veer, zonder gietnaden en met mogelijkheid om door te kijken.

Groeten Rik
 
Had deze topic gemist! Zoveel onderdeeltjes voor die extra resin motor!

Thierry
 
Terug
Bovenaan