Om mijn verdriet om de Cougar een beetje te kunnen verwerken een ander doosje opengetrokken.
Er is reeds een topic met dezelfde kit gestart door Brilsmurf, maar ik ga proberen om het van een andere kant te benaderen.
Het begin van de 2CV
Na de dood van André Citroën en de overname van het bedrijf door bandenfabrikant Michelin besloot de nieuwe leiding van autofabrikant Citroën in 1935 een kleine auto te ontwikkelen die geschikt zou moeten zijn voor het ruige Franse platteland: de TPV, oftewel Toute Petite Voiture. Projectleider en stuwende kracht Pierre-Jules Boulanger omschreef het doel als 'een paraplu op vier wielen'. Op basis van marktonderzoek werd besloten dat het een voertuig moest worden dat twee boeren met 50 kilogram aardappelen kon vervoeren of een vat met 50 liter wijn. Ook gaat het verhaal dat het mogelijk zou moeten zijn om een schaap in de auto mee te nemen. De auto moest hierbij zo comfortabel zijn dat eieren in een mand niet zouden breken wanneer de auto over een stuk omgeploegd land zou rijden. Overige eisen waren dat de auto vooral zuinig, betrouwbaar, goedkoop en eenvoudig te bedienen moest zijn. Een boerin moest ermee naar de markt kunnen rijden. 's Zondags moest de boer er met een hoed op in passen zodat hij per auto naar de kerk kon. Het uiterlijk van de wagen werd niet belangrijk geacht.
Tot zover de eisen waar de auto aan moest voldoen.
Het uiterlijk speelde geen enkele rol.
Reeds voor WO II was het protoype klaar.
Het was pas in 1948 dat de eigenlijke 2CV aan het publiek werd voorgesteld.
De motor is gedurende al de productiejaren gestaag gestegen van 375 cc. tot een ongelofelijke 652 cc.
Ah ja, 2CV slaat op de twee fiscale paardekrachten die dit autootje bezat.
Wisten jullie trouwens dat Andre's grootvader een Nederlandse Jood was met de naam "Limoenman". Hij verkocht citrusvruchten en moest in 1811 verplicht een achternaam kiezen. En het is uiteindelijk door de schoonvader van een der zonen dat de naam eerst "Citroen" werd en in Frankrijk uiteindelijk "Citroën" door tussenkomst van de leerkracht van Andere die de ¨ op de e zette.
Genoeg geschiedenis.
De kit.
Schaal: 1/24.
Merk: Revell.
Lengte: 16 cm.
126 onderdelen
Boxart en inhoud.
De detailering is vrij goed, hier en daar wat flash.
Tot zover de voorstelling van de kit.
En dan nu bouwen zekers
Er is reeds een topic met dezelfde kit gestart door Brilsmurf, maar ik ga proberen om het van een andere kant te benaderen.
Het begin van de 2CV
Na de dood van André Citroën en de overname van het bedrijf door bandenfabrikant Michelin besloot de nieuwe leiding van autofabrikant Citroën in 1935 een kleine auto te ontwikkelen die geschikt zou moeten zijn voor het ruige Franse platteland: de TPV, oftewel Toute Petite Voiture. Projectleider en stuwende kracht Pierre-Jules Boulanger omschreef het doel als 'een paraplu op vier wielen'. Op basis van marktonderzoek werd besloten dat het een voertuig moest worden dat twee boeren met 50 kilogram aardappelen kon vervoeren of een vat met 50 liter wijn. Ook gaat het verhaal dat het mogelijk zou moeten zijn om een schaap in de auto mee te nemen. De auto moest hierbij zo comfortabel zijn dat eieren in een mand niet zouden breken wanneer de auto over een stuk omgeploegd land zou rijden. Overige eisen waren dat de auto vooral zuinig, betrouwbaar, goedkoop en eenvoudig te bedienen moest zijn. Een boerin moest ermee naar de markt kunnen rijden. 's Zondags moest de boer er met een hoed op in passen zodat hij per auto naar de kerk kon. Het uiterlijk van de wagen werd niet belangrijk geacht.
Tot zover de eisen waar de auto aan moest voldoen.
Het uiterlijk speelde geen enkele rol.
Reeds voor WO II was het protoype klaar.
Het was pas in 1948 dat de eigenlijke 2CV aan het publiek werd voorgesteld.
De motor is gedurende al de productiejaren gestaag gestegen van 375 cc. tot een ongelofelijke 652 cc.
Ah ja, 2CV slaat op de twee fiscale paardekrachten die dit autootje bezat.
Wisten jullie trouwens dat Andre's grootvader een Nederlandse Jood was met de naam "Limoenman". Hij verkocht citrusvruchten en moest in 1811 verplicht een achternaam kiezen. En het is uiteindelijk door de schoonvader van een der zonen dat de naam eerst "Citroen" werd en in Frankrijk uiteindelijk "Citroën" door tussenkomst van de leerkracht van Andere die de ¨ op de e zette.
Genoeg geschiedenis.
De kit.
Schaal: 1/24.
Merk: Revell.
Lengte: 16 cm.
126 onderdelen
Boxart en inhoud.
De detailering is vrij goed, hier en daar wat flash.
Tot zover de voorstelling van de kit.
En dan nu bouwen zekers
Laatst bewerkt door een moderator: