De Citroën H Van, Citroën HY of Citroën Type H - zoals de oorspronkelijke Franse benaming luidt - is een bestelbus van Citroën die werd geproduceerd tussen 1947 en 1982.
Met zijn karakteristieke 'golfplaatcarrosserie' was de HY een bekende verschijning in Europa. De auto bleef 34 jaar lang vrijwel onveranderd in productie, een record voor een bestelwagen. Er zijn in totaal 475.000 exemplaren gebouwd. De zwaardere uitvoering met een hoger laadvermogen werd 'HZ' genoemd. De praktische laadruimte werd voor allerhande doelen toegepast, waaronder het vervoeren van landbouwgoederen, tot het gebruik voor ziekenvervoer.
De eisen voor het ontwerp van de HY waren enigszins gelijk aan die van een 2CV: voorwielaandrijving, een laag brandstofverbruik en een goede wegligging. De eerste blauwdrukken van deze auto lagen al op de werktafel tijdens de Tweede Wereldoorlog, maar het eerste prototype rolde pas ná 1945 van de band.
Het ontwerp van de HY is niet gebaseerd op de zelfdragende carrosserie. De wens was een chassis met opbouw. Alle techniek lag in de voorkant van de auto geconcentreerd (motor, versnellingsbak en aandrijving). Het voordeel hiervan is dat een HY vrij gemakkelijk kan worden verlengd, door vlak achter de cabine de auto als het ware door midden te zagen, hierbij hoeven alleen de chassisbalken en de remleidingen te worden verlengd. Verder heeft de auto een vlakke lage laadvloer, doordat de cardanaandrijving vanwege de voorwielaandrijving ontbreekt.
De HY is in vele honderden varianten verschenen. Als camper, horecaverkoopwagen, pick-up, paardentransportwagen etc.
In België was de HY favoriet als rijdend frietkot en in Nederland was de HY onder meer te zien in Sesamstraat.
Tussen 1963 en 1970 werd de HY ook geassembleerd in Nederland, bij Citroën Nederland aan het Stadionplein in Amsterdam. De productie lag op zo'n 400 auto's per jaar.
Vandaag toch maar dit kitje erbij gepakt omdat niemand hem durf/wil bouwen omdat hij zo lelijk is
Mijn eerste indruk over de kwaliteit van de kit is goed netjes gegoten en de pasvorm zover ik er ik er al iets aan heb gedaan is Tamiya kwaliteit maar dat kan nog veranderen als de bouw wat verder is. Wat ik wel minder vind zijn de aanhechtings punten waar het onderdeel aan het gietraam zit deze zijn iets te groot naar mijn mening. De afwerking van dit model zal in de trend zijn van een barnfind omdat hij de plaats gaat innemen van de VW T1 transporter op een diorama, ik heb er nog een liggen en die zal iets anders gebouwd worden
De doos en zijn inhoud,
Gelukkig zit aan de binnenzijde van het deksel instructies hoe je een model in elkaar moet zetten en dat scheelt weer prutsen
Iemand enig idee welke verf Heller gebruikt???
Zelfs de binnenzijde is goed gedetailleerd.
Leuk die transparante onderdelen Op de foto zie je twee motorkappen en ramen dit is voor of een model uit 1957 of 1964 te bouwen
Het werk wat ik er tot nu toe aan heb gedaan. Voorwielophanging en motorblok (zie nog een naad die wat schuurpapier kan gebruiken )
Met zijn karakteristieke 'golfplaatcarrosserie' was de HY een bekende verschijning in Europa. De auto bleef 34 jaar lang vrijwel onveranderd in productie, een record voor een bestelwagen. Er zijn in totaal 475.000 exemplaren gebouwd. De zwaardere uitvoering met een hoger laadvermogen werd 'HZ' genoemd. De praktische laadruimte werd voor allerhande doelen toegepast, waaronder het vervoeren van landbouwgoederen, tot het gebruik voor ziekenvervoer.
De eisen voor het ontwerp van de HY waren enigszins gelijk aan die van een 2CV: voorwielaandrijving, een laag brandstofverbruik en een goede wegligging. De eerste blauwdrukken van deze auto lagen al op de werktafel tijdens de Tweede Wereldoorlog, maar het eerste prototype rolde pas ná 1945 van de band.
Het ontwerp van de HY is niet gebaseerd op de zelfdragende carrosserie. De wens was een chassis met opbouw. Alle techniek lag in de voorkant van de auto geconcentreerd (motor, versnellingsbak en aandrijving). Het voordeel hiervan is dat een HY vrij gemakkelijk kan worden verlengd, door vlak achter de cabine de auto als het ware door midden te zagen, hierbij hoeven alleen de chassisbalken en de remleidingen te worden verlengd. Verder heeft de auto een vlakke lage laadvloer, doordat de cardanaandrijving vanwege de voorwielaandrijving ontbreekt.
De HY is in vele honderden varianten verschenen. Als camper, horecaverkoopwagen, pick-up, paardentransportwagen etc.
In België was de HY favoriet als rijdend frietkot en in Nederland was de HY onder meer te zien in Sesamstraat.
Tussen 1963 en 1970 werd de HY ook geassembleerd in Nederland, bij Citroën Nederland aan het Stadionplein in Amsterdam. De productie lag op zo'n 400 auto's per jaar.
Vandaag toch maar dit kitje erbij gepakt omdat niemand hem durf/wil bouwen omdat hij zo lelijk is
Mijn eerste indruk over de kwaliteit van de kit is goed netjes gegoten en de pasvorm zover ik er ik er al iets aan heb gedaan is Tamiya kwaliteit maar dat kan nog veranderen als de bouw wat verder is. Wat ik wel minder vind zijn de aanhechtings punten waar het onderdeel aan het gietraam zit deze zijn iets te groot naar mijn mening. De afwerking van dit model zal in de trend zijn van een barnfind omdat hij de plaats gaat innemen van de VW T1 transporter op een diorama, ik heb er nog een liggen en die zal iets anders gebouwd worden
De doos en zijn inhoud,
Gelukkig zit aan de binnenzijde van het deksel instructies hoe je een model in elkaar moet zetten en dat scheelt weer prutsen
Iemand enig idee welke verf Heller gebruikt???
Zelfs de binnenzijde is goed gedetailleerd.
Leuk die transparante onderdelen Op de foto zie je twee motorkappen en ramen dit is voor of een model uit 1957 of 1964 te bouwen
Het werk wat ik er tot nu toe aan heb gedaan. Voorwielophanging en motorblok (zie nog een naad die wat schuurpapier kan gebruiken )
Laatst bewerkt door een moderator: