Hoofdsponsor

Anders / onbekend clansman veteran! [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

maerlandt

Well-known member
Registered
nu effekes de benen strekken en mijn ogen wat laten rusten op het poitiers diorama en eens een tussendoortje nemen met één van mijn andere lieveling figuurtjes namelijk de schotten!
het zal eentje zijn van Garcia Latorre een goede sculpteerder en schilder in mijn ogen. Het figuurtje stelt een veteraan voor uit de tijd van de Culloden.
Wat geschiedenis oprakelen:
in 1746 werd er in Schotland één van de laatste bloedigste veldslagen geleverd tussen de Schotten ( of ook Jacobieten genoemd) en Engelsen en werden gehouden op de Culloden Moor of de moerassen van Culloden.
Culloden was een plekje een paar kilometer van Inverness.
En deze werden uitgevochten om de rechten van de troon van Engeland.
de Schotten werden bijgestaan door huurmoordenaars uit Ierland namelijk de Galloglas ( zie Wikipedia , artikel door mijzelf geschreven ).
Het figuurtje dat ik ga schilderen is van het huis van Macmillan.
attachment.jpg

het merk is dus Elite en ben redelijk vertrouwd met dit merk en content van de afwerking ervan , dus ...
here we go !!!!!;)

grt Nicolas

Oké, stoel erbij, een lekker Scotch ....... :)
Ik ben er klaar voor.

En zo leert ne mens ook nog eens wat bij zie !

knap figuurtje, benieuwd naar de detail fotos

en we zijn vertrokken!
na hem een gedeelte in elkaar te zetten, wat bij te vijlen , naden weg te werken ,
hem in een eerste onderlaag gestoken.
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Het hoofd ga ik apart verven omwille de aflijning tussen het hoofd en de romp zeer kort op elkaar zitten.
Dat wil zeggen de riem van de man zit net onder de kin waar ik niet aan kan.
na het drogen het hemdje in een mix van brown van dijck en white gestoken als tweede onderlaag.
attachment.jpg
attachment.jpg

De witte spikkeltjes die je ziet op het vooraan zicht is de schijn van zonlicht omdit het nog niet droog is.:unsure:

grt Nicolas

Dat gaat weer de moeite zijn Nicolas. Ben vooral benieuwd naar het schilderen van de kilt.
Dus plaatsje op de eerste rij is ingenomen...

Mark

we hebben nu de tweede laag op het hemdje geplaatst door te "tamponeren" met white en yellow ochre.
nooit puur white gebruiken omdat deze TE wit is.
attachment.jpg
attachment.jpg
zoals je ziet zijn er nog bepaalde plekken te donker en kunnen we deze voorkomen daarin een weinig mix te gebruiken zoals
in de plooien.
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

grt Nicolas

Nicolas...prachtig maatje...schotten blijven toch nog altijd de mooiste figuren ..van uit die periode..zoals steeds ..stoeleke op de eerste rij..:D:D:D:D

hoe groot is de clansman eigenlijk?

figuurtje is een 75 mm en goed gedetailleerd.
tja, ik kan het niet laten, buiten middeleeuwse figuren blijven de schotten ook mijn favorieten.:)
ga mijn best doen om het proces dat ik volg om de tartan zo goed mogelijk te benaderen.

grt Nicolas

hier nog wat updates van onze schotse vriend.
heb inmiddels de tartan een eerste onderlaagje gegeven , let niet op het " blinkie blinkie " dat komt omdat ie nog wat nat is.
attachment.jpg
attachment.jpg

terwijl onze vriend aan het rusten is , ben ik aan de huidskleur begonnen.
zoals de meesten weten gebruik ik olieverf.
mijn kleuren pallet bestaat uit titanium white met napels yellow en een tipje mars brown.
na de kleuren te mixen bekomt men dit resultaat.
let wel ik gebruik niet alleen deze kleuren als huidskleur , gebruik soms andere mixen , maar voor onze vriend hier vond ik deze wel geslaagd.
attachment.jpg

om te beginnen doe ik eerst de schaduw omtrekken van het figuurtje.
attachment.jpg

en vul nu alles op met de basismix.
attachment.jpg

daarna tamponeer ik alles met elkaar dwz van donker naar licht.
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

om het nog wat af te werken geef ik deze nog met wat white een lichte ophemeling op uitstekende gedeeltes.
let op ogen zijn nog niet gedaan.
attachment.jpg

ziezo nu kunnen we verder gaan.

vragen of suggesties , shoot!!!!!

grt Nicolas

Persoonlijk vind ik de huidskleur zeer geslaagd. Voor mij weer iets bijgeleerd (dat je de betreden paden gerust mag verlaten...).
Goede step-by-step die je hebt neergeschreven, zeer bruikbaar.
Ik las ook dat je de kleuren tamponeerde... Wat gebruik je hiervoor Nicolas ? Sponsje, penseel,speciaal gereedschap,... ?
Ben benieuwd naar het vervolg.

Mark

Nicolas, zoals gewoonlijk sterk. Maar zet aub je figuur gewoon voor een effen blad papier(moet zelf niet gekleurd zijn), veel van je werk verdwijnt gewoon in de achtergrond.

Grtx Jan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan