Hoofdsponsor

Anders / onbekend Cornicen [wip]

maerlandt

Well-known member
Registered
Om eens de "sleur " van de middeleeuwen te doorbreken ,heb ik nog eens tussen mijn andere figuren gesnuisterd en wat vond ik hier ...
een "Romeintje " van Verlinden . Dit heb ik nog gekregen van een goede kameraad van mij die na herhaalde pogingen het niet meer zag zitten om figuren te schilderen . Dus heb ik met lichte dwang ( :dry: ) het figuurtje kunnen redden van zijn ondergang , want hij ging het in de vuilbak kieperen !!!
Het figuurtje hier betreft om een Cornificer oftewel een hoornblazer .
Een beetje geschiedenis voor de geïnteresseerden onder jullie .
deze personen waren samen met de Signifer ( standaarddragers ) de belangrijkste personen in een cohiron of compagnie .
De Cornificer gaven de commando's door van de officieren via het blazen op hun hoorn . Deze bestonden uit verschillende tonen zoals tegenwoordig alarm signalen in een fabriek ( begin alarm 6 sec op 4 sec af ) .
De soldaten konden deze tonen "lezen " en wisten toen als ze mochten chargeren of in dekking gaan .
Het figuurtje dat ik heb was licht beschadigt ( door het gooien van het figuurtje door mijn kameraad !!! :@ )en na een wasbeurt in een ovenspray
heb ik de verf kunnen verwijderen en met de herstelling kunnen beginnen .
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Daarna begonnen met de helm die deels in metaal is een deels in goud koper .
De eerste laag bestaat uit zwart van humbrol .
attachment.jpg

Oja de staaf onderaan om een betere houvast en daarna pinnen in de standaard .

attachment.jpg

Dan deze in metaal poeder ingewreven en laten drogen , als deze volledig droog is een vernis laag opleggen ( is hier nog niet gebeurt ) en een wash overhalen voor de dieptes .

attachment.jpg

zoals je ziet heb ik de andere omranding ook al gedaan met brown madder alizarine van W&N .
Ook de beren mantel heeft een eerste laag van olieverf gekregen ( Bitume van Rembrandt )

attachment.jpg

Ziezo dat is dus de beginfase ... :)

grt Nicolas

oeps ! sorry mensen een klein foutje met grote gevolgen voor mij !!!!!! :wacko:

Het is enkelvoud "CORNICEN " het meervoud is cornificer ...
Heb het net te laat gezien . mea culpa !!!!

grt Nicolas

En volgens mij moet "cohiron" "cohort" zijn, maar ook mijn Latijn is een beetje roestig.
Maar ik pak gewoon 2 koffie en ga naast Ron zitten (suiker en/of melk Ron?)

Goed begin, mooie manier om dat metaal goed te krijgen.

Peter

je kan je topictitel nog altijd aanpassen ;) gelieve dan ook [wip] achter te zetten ;)

mooi begonnen al

Topic titel juist of fout😉 dit is een schitterende buste met een uitstraling waar men U kan tegen zeggen,dit word genieten en leren...😈

je kan je topictitel nog altijd aanpassen ;) gelieve dan ook [wip] achter te zetten ;)

mooi begonnen al

Dat kan alleen moderators uitvoeren (of het moet veranderd zijn)

Makamba, m`n koffie graag zwart zonder suiker :)

Gelukkig krijgt hij van jou een 2de leven , Nicolas.

Die personen hadden blijkbaar een vrij belangrijke taak!

En volgens mij moet "cohiron" "cohort" zijn, maar ook mijn Latijn is een beetje roestig.
Maar ik pak gewoon 2 koffie en ga naast Ron zitten (suiker en/of melk Ron?)

Goed begin, mooie manier om dat metaal goed te krijgen.

Peter

haha , juist Peter ,
het is cohort , het is mijn dag niet vandaag !!!

grt Nicolas

deze volg ik toch ook wel les figuren schilderen en geschiedenis voor mij ook een koffie aub.
zwart

haha , juist Peter ,
het is cohort , het is mijn dag niet vandaag !!!

grt Nicolas

Geen probleem Nicolas, ik heb de titel aangepast in "Cohort" , indien het nogmaals veranderd mag worden ,laat het gerust weten, is geen probleem. :)

Nee Filip,

De titel moet zijn: Cornicen. En die gaf met zijn cornus (hoorn) commando's door aan het cohort.
(Of Nicolas moet iets van 100 man gaan schilderen, ook wel leuk, maar dan komt hij niet meer aan zijn geliefde middeleeuwen toe)

Peter

Hey,

Ik kom af en toe stiekem kijken en volgen, mocht er koffie over zijn wil ik ook wel een kopje......😉😀

Omdat ik dit een fascinerend figuurtje vind , heb ik besloten om er het muziek instrument er bij te maken .
Ik zeg wel proberen hé . :$

Het instrument noemt de Cornu (hopelijk ben ik nu wakkerder dan gisteren !! :P )
het is het 2de belangrijkste instrument bij de Romeinen .
Oorspronkelijk is het afkomstig van de Etrusken , maar omwille het aparte geluid ,
hebben de Romeinen het overgenomen .
Het instrument bestaat uit een rond gebogen buis en kan een doorsnede van 140 cm hebben
en in het midden loopt er een houten stang van 320 cm , deze kan uit verschillende ornamenten of uitsnijdingen bestaan , kunst .
De stang rust op de schouders van de speler .
Later werd dit instrument ook in de burgerij gebruikt zoals bij de theaterspelen en gladiator gevechten .

attachment.jpg

voila , dit was een beetje geschiedenis vooraf .
En nu dan het echte werk !

grt Nicolas

Terug
Bovenaan