Nu de Fokkers afgewerkt zijn kunnen we ons weer bezighouden met het bouwen van kits van minder bekende merken.
Ditmaal is een kit van Pavla Models aan de beurt, een Curtiss O-52 Owl, toestel waar jullie waarschijnlijk nog nooit van zullen gehoord hebben.
Pavla brengt veel minder bekende types uit en hun dozen zijn voorzien van plastiek, resin en een vacu cockpit.
Er zijn 3 kleurenopties voorzien, 2 US Army en 1 Rus.
Hoe? Een Rus?
Het toestel werd ontwikkeld in de USA in 1941 en toen waren zij nog niet in oorlog. Na evaluatie van de gevechten in onze landen kwam men tot de vaststelling dat dit type toestel geen toekomst had, blijkbaar had men andere en betere op het oog.
Toch werden er 203 besteld en geleverd aan de US Army die ze gebruikte bij opleiding van piloten en observators want dit is een observatie toestel vandaar de O (Observation) in de benaming O-52.
In het kader van het Lend-Lease programma werden er 19 geleverd aan de USSR die ze wel ingezet heeft als fotoverkenners. Het toestel in de Russische kleuren behoorde aan de commandant van het fotoverkenningssquadron.
De instructies zijn duidelijk en het valt op hoeveel kleine stukken er in deze kit steken, er is zelfs een volledig interieur.
Juist jammer dat de plastieken onderdelen nogal last hebben van flash.
Ik kocht indertijd het tijdschrift Air Magazine omdat daar regelmatig artikels in verschenen over minder gekende vliegtuig types. Toeval wou dat er in het nummer 3 een artikel stond over de O-52 Owl en dat er foto's van de Russische machine in staan.
Of ik de Rus ga bouwen weet ik echter nog niet, de aluminium US versie spreekt mij wel aan en er mag eens wat meer kleur op mijn vliegveld.
Stay tuned ...
Ditmaal is een kit van Pavla Models aan de beurt, een Curtiss O-52 Owl, toestel waar jullie waarschijnlijk nog nooit van zullen gehoord hebben.
Pavla brengt veel minder bekende types uit en hun dozen zijn voorzien van plastiek, resin en een vacu cockpit.
Er zijn 3 kleurenopties voorzien, 2 US Army en 1 Rus.
Hoe? Een Rus?
Het toestel werd ontwikkeld in de USA in 1941 en toen waren zij nog niet in oorlog. Na evaluatie van de gevechten in onze landen kwam men tot de vaststelling dat dit type toestel geen toekomst had, blijkbaar had men andere en betere op het oog.
Toch werden er 203 besteld en geleverd aan de US Army die ze gebruikte bij opleiding van piloten en observators want dit is een observatie toestel vandaar de O (Observation) in de benaming O-52.
In het kader van het Lend-Lease programma werden er 19 geleverd aan de USSR die ze wel ingezet heeft als fotoverkenners. Het toestel in de Russische kleuren behoorde aan de commandant van het fotoverkenningssquadron.
De instructies zijn duidelijk en het valt op hoeveel kleine stukken er in deze kit steken, er is zelfs een volledig interieur.
Juist jammer dat de plastieken onderdelen nogal last hebben van flash.
Ik kocht indertijd het tijdschrift Air Magazine omdat daar regelmatig artikels in verschenen over minder gekende vliegtuig types. Toeval wou dat er in het nummer 3 een artikel stond over de O-52 Owl en dat er foto's van de Russische machine in staan.
Of ik de Rus ga bouwen weet ik echter nog niet, de aluminium US versie spreekt mij wel aan en er mag eens wat meer kleur op mijn vliegveld.
Stay tuned ...