Hoofdsponsor

1/350 Dunkerque en Strasbourg

ERVARING
*
BOUWWIJZE
*
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
*
COMMENTAREN
*

StevenVD

Well-known member
Registered
Nu het verhaal van de Essex en Hancock op zijn einde loopt, wilde ik het idee van de duobouw in gang houden met een nieuw onderwerp, namelijk de slagkruisers van de Dunkerque-klasse MN Dunkerque en Strasbourg. Deze kon ik op Ebay op de kop tikken samen met nog twee andere Marine Nationale-schepen. Beide kits zijn van Hobbyboss en zijn van goede kwaliteit. Bij de aankoop was ook een houten dek gevoegd. In mijn enthousiasme heb ik al snel na de aankoop ook gedraaide loopjes gekocht voor beide schepen, want die zijn nog makkelijk verkrijgbaar aangezien weinigen interesse hebben in deze aparte schepen. Een tijdje later werd duidelijk dat er maar een manier was om aan extra PE voor deze schaal te raken - Heller had ze al eens uitgebracht maar dan op 1/400, dus l'Arsénal viel al af. De Hobbyboss kits op 1/350 hadden gelukkig wel upgrades gekregen van Shipyard en Bigblueboy, maar die bevatten ook een aantal zaken die ik al in bezit had. Er zat echter niets anders op dan die in huis te halen. Er zijn nog wel geruchten dan L'Arsénal aan een nieuwe PE-set werkt, maar voor mij is dus de kogel door de kerk. Hier zie je wat er op de bouwtafel ligt.

04eb8ce19956c1242cb198043dd1227f.jpg


2fc1a9d73fc12f1e942c244e4dcf6cd8.jpg


Dunkerque:

2e70cbff76551264a446da9303a45c69.jpg


190ebcdc97fbd60dda9032a27bf1a423.jpg


a277759a2e81e37008512469586f7352.jpg


918ecd22d27966c483a185ebab9eaf37.jpg


6f8a5084c08a852c9264c1e33363dab1.jpg


6e8d60b8ff1ef3b25686e29e28ed13ef.jpg


96fbe4716904e02220596af560a62838.jpg


Strasbourg

c1abf1b67ece84823da5390218e21ae3.jpg


0169cd7a869d772b5876a1da9d5ff0c4.jpg


c0767192d800c2fca338fa767ad76f91.jpg


6325cd17802aa861939623194669676e.jpg


1664ffc73e4fa95c396fb986b863696c.jpg


c775395487831a101fe6f3614addca7a.jpg


921ea2578e05d75c93d84190d2d70f84.jpg


1c8ca9c40b9d37b666c7a5c6a2ed6917.jpg


De kits zijn waarschijnlijk voor 90 procent hetzelfde, maar er zit verschil in de opbouw van de brug. Je merkt naast de houten dekken (die waarschijnlijk zullen moeten onderdoen voor de dekken in de upgradesets) dat er ook nog resin turrets toegevoegd werden. Dat komt omdat ik later ook nog een ander schip ga bouwen, dat misvormde turrets had die moesten vervangen worden. In een beweging zijn dan ook die voor de kruisers meebesteld, zodat die alle mogelijke details meekregen. Ik heb voor de upgrades ooit een review gemaakt op The Ship's forum (http://www.shipmodels.info/mws_forum/viewtopic.php?f=85&p=1027734#p1027734) , dus dat zal ik hieronder even reproduceren naar het Nederlands.

54430d0bf0d9195eb1906cc7ad56f5d7.jpg


149b9e22613a155fed60566581323d6b.jpg


Bigblueboy Strasbourg en Shipyard Dunkerque upgrades, alleen verkrijgbaar op eBay. Er bestaat alleen een Bigblueboy Strasbourg set, terwijl Shipyard voor beide schepen sets voorziet. Bij hen is ook het dek apart verkrijgbaar. Voor de Bigblueboy upgrade is er een build log te vinden, maar niet voor de Shipyard set.

fbdb32aefabae35d76d7006de2b1d582.jpg


Voor Dunkerque zal ik toch nog de loopjes voor het lichte afweergeschut nodig hebben, want dit zit niet in de Shipyard upgrade.

54c51a4d5fc9481404e4212bef9e36ac.jpg


Wood Hunter Strasbourg houten dek, vermoedelijk niet gebruikt.

https://www.scalemates.com/kits/shipyard-works-350028-dunkerque--1479902

Het Shipyard Dunkerque dek uit de grote upgrade verschilt met wat ik al eerder apart van hen had gekocht. De sloepen zaten hier bij in.

Bij vergelijking van Bigblueboy en Shipyard valt op dat B. een pak meer kost, nemalijk € 196 vs. 93. Dit verschil vond ik moeilijk te verklaren.

7527064116aaf271c979e83a85f95c3b.jpg


In de Shipyard set is het dek niet gesealed. Er is masking voorzien.

6a7848f409897cd0ec1d036fb7c7b823.jpg


De loopjes zitten in een doosje omgeven door een schuimkussen.

44dac0509b764d183281deda882d6904.jpg


De PE set zit daaronder, zo'n 2/3 de grootte van het pakket.

607a9426ce0baaebb4bc070609abd7f5.jpg


In de Bigblueboy doos zit het dek vast aan het deksel en is het gesealed. Dat is alvast veiliger. Ik vind onderaan het dek de gele textuur van een masking, maar dan zou het spiegelbeeld zijn, dus dat moet nog nader bekeken worden. Misschien hoort het bij de zelfklever.

aee6b4ba42d363acc7e09ece1acb75fe.jpg


De loopjes zitten aaneengekleefd met tape en ook dat is veiliger. Bij Shipyard dragen de zakjes littekens van de loopjes die bewogen hebben. Daarom moesten zij het plastic doosje voorzien. In de Bigblueboy PE-set zit zowel messing als staal, dat laatste heeft misschien de fijnere details.

8b6347dc2eb2d7cb99320636558ac1ed.jpg


Er zijn kleinere maar talrijkere PE-frets.

0bcacff39c0e83c32d12162156f78360.jpg


Het dek van Shipyard is veel dunner dan Bigblueboy, maar ondanks de voordelen die dit meebrengt is het zo dun gemaakt dat de nerf de structuur van het stuk doorbreekt. Het lijkt of ik beter de eerder gekochte dekset gebruik dan deze, of ik zou de beschadigde planken moeten wegsnijden en vervangen.

ae1225cd2a6a8105f4cbdc50cbb11596.jpg


Als je beide merken op elkaar legt, dan is die van Shipyard vooraan wat langer. Het hangt ervan af waar de golfbreker moet aansluiten wat nu correct is. Er zitten twee gaten in het Strasbourg dek, zou hier nog een verschil zijn tussen de schepen?

bffd34897f5f23b19bb3190f03eb9fc3.jpg


Bigblueboy heeft langere planken. Dat moet ik ook nog eens nameten met de referentiefoto's om te kunnen zeggen wie juist is.

644817a1caab7bc3f14e57b70ad12c1b.jpg


Hier zie je het verschil in dikte, Shipyard is bijna doorschijnend terwijl Bigblueboy een millimeter dik is.

c12b3580d78d064d0d36b58ab74b210c.jpg


Een vergelijking tussen de lopen van S., B. en M: S. loopt naar het einde toe zoals sommige Engelse kanons, de andere twee lijken er beter op.

09f7895b92baf1fce89aebe7b54c8443.jpg


Het secundair geschut heeft een lengteverschil met de M. versie bovenaan meer dan 1mm korter, maar die laat ik ingepakt.

7f01d1f13e7fd7201580d7d199708edd.jpg


De handleidingen hebben een verschillend formaat.

db87d2f660980db6aa85fd3bf23ca657.jpg


Op het eerste zicht vervangt B. meestal de kitonderdelen in tegenstelling tot S. Maar hier zit toch wel wat verschil in de katapulten, wie is er nu juist en wie fantaseert?

5ea0c71412bcf0801adc7c4b470d8b58.jpg


Is het in dit geval aan te raden om de stukken kraan helemaal te vervangen of worden ze daardoor te slank? S. heeft iets meer detail voor de vliegtuigen en heeft twee referentiefoto's uit Poolse literatuur.

ffc74c90a0159323a9d693b5e993c3a0.jpg


Iemand vroeg tenslotte of beide merken niet uitwisselbaar zijn. Ik heb daarop geantwoord met de volgende afbeelding die de verschillen in torenopbouw van de brug toont.

0114cfdb6211c6578131267a03692dec.jpg


De Micro Master turrets voor Richelieu, Dunkerque en Strasbourg, die toen op Shapeways verkocht werden. Dat zal nu terug op zijn eigen site moeten gezien het failliet van Shapeways, vermoed ik. Ik koos voor de regular tan resolutie, je kan nog hoger gaan maar dan komen er een paar tientjes bij.

a5ddcc38aff575329e39d3893660e2d3.jpg


Je herkent het verschil tussen 380mm en 330mm turrets. Schuren zal wel nodig zijn voor de printlijntjes. De loopjes zijn door hun printstructuur niet opgewassen tegen die uit de upgrades en worden vervangen. Eentje is zelfs scheef gedroogd. De metalen lopen moeten dan wel ingekort worden door de blast bags. Dunkerque and Strasbourg worden apart verkocht, al zie ik tussen beide geen verschil. Als ik ze goed geschuurd krijg, lonen de details toch de moeite.

Ik heb voor deze schepen alleen een standaardwerk over Franse slagschepen gekocht, met uitgebreide uitleg over de Normandies, de Dunkerques en de Richelieus.

4cb9235f643371b2ab04e7c41ac6fa4b.jpg


c8d500d50d168a4baae29f4c65a219aa.jpg


99e3c30815b41c18c4a014f2b96914c6.jpg


e7d67358dba1b99ae8f7d9de3178f3f6.jpg


Dan heb ik nog een serie plaatjes van beide schepen, al kan ik er niet meteen een datum op plakken. Beide schepen kenden een korte carrière voordat de oorlog uitbrak, maar ze werden beschadigd bij Mers El-Kebir en later gebombardeerd in Toulon.

Dunkerque:

91242135b543a80f367030b7dcdbf29f.jpg


507a73eb454ad62f32921ee5ff21c95f.jpg


7e1ee0e7fbb16428a9ba84ea4a414a0c.jpg


b4bb65071bdd7ae684d876761e11c82f.jpg


68ee0e083749bfc899aeaa59393da241.jpg


Strasbourg:

0a6c7ca96587b7e6919b456ad213ea1d.jpg


920a3a19c42d02b7eb6f95d95e1608a3.jpg


0eab42f5446c93157a405711cfe44fb4.jpg


5917fcc452d43cd661c8ed50648af1b6.jpg


57374ecfeb9989ee08d1fa8449fda714.jpg


Er zitten wel naambordjes bij de dozen, maar ik vond een cooler alternatief op Ebay. Er worden bronzen medailles verkocht ter ere van de bouw van Franse marineschepen, dus bestelde ik voor beide een exemplaar. Ze zouden zo'n vijf centimeter diameter hebben, maar ze zijn beide nog onderweg uit Frankrijk. Misschien doe ik dit ook nog voor Richelieu.

5ec72985722bc7c84a0cf98520e6aa5f.jpg


9db59a3e99f0d40b03eb86599dbbe18a.jpg


756ce5a19553de13bf1b6315503203cb.jpg


e05abc80a205814d654a8b5ff3d58dcc.jpg
 
De Franse marine had heel mooie schepen en de Britten hadden terecht schrik dat deze in Duitse handen gingen vallen. Jammer dat de Fransen toen niet kozen voor het Britse kamp, zo had de slachting vermeden kunnen worden.

Heller heeft indertijd heel veel schepen van de Franse marine uitgebracht. Ik heb ze ooit eens allemaal bij elkaar gezien, was best een indrukwekkende groep.

Veel succes en uiteraard volg ik met veel interesse.
 
blij deze eens gebouwd te zien worden. Wel hele imposante schepen, en altijd beetje gedacht wat deze gingen doen in de strijd. Op de foto's zijn deze naar het lijkt veel lager in het water dan vele andere uit hun tijd
 
Onder de indruk om steeds alles te verzamelen om zo accuraat mogelijk te werken.
Volg steeds graag mee.
 
Oh my goodness here we go again , 2 stunners coming up , it’s like a good movie , can’t stop watching .
 
Bedankt voor de interesse, iedereen! Deze week zijn de medaillons aangekomen in de post. Ik heb ze eens naast een meetlat gelegd, gelukkig zijn ze ook even groot.

11a2a61827cd9a12bc5f2cc2c5474ee1.jpg


df415ff918033f27df9f5c17be0e2034.jpg


Op de plak voor Dunkerque staan de namen van bekende personen uit Duinkerken, zoals de families Jacobsen en Bart die geduchte "corsairs" voortbrachten. Vanstabel was een 18de eeuwse officier van de Franse marine tijdens de revolutie.

087a3c72c4b3164795d347fa6b5eaf72.jpg


9bc6ae32a33e47113ac62fbb4cd0c8fc.jpg


1ca6da0dfd8e132f14354f5554cfe95e.jpg


De medaille voor Strasbourg was vergezeld van een papiertje waarop achteraan het gewicht, de afmetingen en de diameter stonden. Vooraan stond een omschrijving "stoomboot Strasbourg", kunstenaar Guiraud, 1950. Ik heb er alvast minder voor betaald dan hier aangegeven was.

9fcb13128b08ec7b490a2d317a393f47.jpg


De eerste stap in het verhaal is het schuren van de rompen.

b27af23ee0d4a3bc40c0e909a8c96a4a.jpg


Er zitten fijne gietnaden langs de kielen, die met wat schuren wegvallen. Enkele littekens van de sprue blijven achter.

0dc9cabe8f5dc238a8acee628d88a040.jpg


Er is een opvallend verschil, Strasbourg heeft een degaussing cable die bij Dunkerque ontbreekt.

0d2255c175fb0337776fdcff1253085a.jpg


Het dek moet hier en daar doorboord worden. Helaas zijn de instructies niet zo duidelijk, lijnen lopen over meerdere optionele boorgaten en ik heb er dan ook teveel geboord. Aangezien er nog een houten dek over komt, is dit niet erg.

9619b62181fb3d11bbb66ced6060d94f.jpg


Deze golfbreker moet weg, maar de andere details wil ik houden.

0b85cfed1767bececf721ed928747c50.jpg


Dat was dus even goochelen met de microzaag. Nu nog een tweede keer voor Strasbourg.

33ce610e2fcb1bac955107b1db15c93a.jpg


Ik had deze al verwijderd aangezien ik ze in PE had zien zitten bij de Woodhunter dekset. Nu blijkt dat deze rails bij de Shipyard set toch moesten blijven zitten. Gelukkig heb ik dit nog niet uitgevoerd op de andere kit. Helaas is het PE bedoeld om op het houten dek te plakken, daar zit geen sleuf in zoals bij de Shipyard set. De Wood Hunter houten dek set kan niet gebruikt worden omdat ze de beplanking gewoon overgenomen hebben van Hobbyboss en daar liggen de planken in een ordinair dambordpatroon. De andere sets respecteren beter het beurtelings verspringende plankenpatroon.
 
Het begint hier toch wat op gang te komen nu, de Dunkerque heeft de eerste stukjes PE er al op zitten.

31b501a9a6ebac0eb85780ca7ae10662.jpg


Als je het voordek op de romp legt, dan zie je hoeveel de romp bij het gieten ingevallen is. Het vormt geen probleem om het dek er in te drukken, maar ik heb niet graag dat er zoveel spanning op het dek komt want dan komt dit misschien bol te staan.

67e9d58cf7a639cba2d6dea114bba739.jpg


Daarom wordt er eerst een stuk sprue in de romp gekleefd, tot het dek er mooi in valt.

01c3abc2874bb11b44cb231e045fb96e.jpg


Dit zijn de twee muurtjes die in de getoonde sleuven op het dek passen. Deze worden door Shipyard vervangen. De deuren van shipyard hebben een open kijkgat. Ik zag referentiefoto's waar deze deuren gezamenlijk open stonden, dus heb ik eerst een gat geboord in het plastic. Ik boor altijd vier fijne gaatjes aan de hoeken van de oude deur en dan twee grotere daar tussenin. Die worden met een scalpel en een puntvijltje verder uitgehaald.

Ik heb ergens een speelgoedklem gevonden die handig past om een scheepsromp. Het dek zit er nu overal opgelijmd. Het muurtje links achteraan heb ik wel een stukje moeten inkorten.

7b441086e9e715974efe6cc2c9f80bf3.jpg


De passing van het dek is goed.

16ee9cca618cf8f36e0c5f3cc0ef736a.jpg


Er moesten nog twee deuren van dit type op de brug komen, dus heb ik die al maar aangepakt.

9a043f778c6c56613f0bdd53cdf2657a.jpg


De hele voorzijde van de conning tower krijgt een PE-plaatje ervoor. In de instructies wordt dit op het plastic gekleefd, maar dan lijkt het of de voorkant even dik gepantserd was als het communicatiekanaal binnen in de brug. Zoals je ziet in de doorsnede is er maar lichte beplating in de voorkant, dus besloot ik daar het plastic weg te nemen. Zo zie je in de raamstijlen toch geen meter dik staal zitten zoals aan de binnenkant.

f3e201c7bf7badeb0b0f82e4caaba1f6.jpg


Er zit ook een soort venturi langs de splintershields, dus gaat er nog meer plastic af.

27d3dcc52197acfc4d398437c21b4472.jpg
 
En opnieuw is een goede documentatie de basis voor het betere werk.
Goed idee om de romphelften te verwijden met een stuk sprue.
 
Bedankt voor de reacties. Hetzelfde wordt bij de Strasbourg gedaan maar dan met de Bigblueboy set. Er was daar trouwens geen stukje sprue nodig, het dek viel moeiteloos op zijn plek.

631d393c1f42cd0db2c515f8785154eb.jpg


Vreemd genoeg is over de waterdichte deuren in de handleiding niks te vinden. Het lijkt er op of je zelf moet uitzoeken welke deuren waar horen te zitten. Gelukkig kon ik dat vergelijken met de handleiding van Shipyard. De deuren op de derde en vierde rij links hebben de kijksleufjes voor aan het voordek.

b7af17c3e266c3e937df81db1f23237a.jpg


Ik bedacht een betere methode voor het maken van de doorgangen. De gaten worden nu eerst geboord en dan pas wordt de plastic deur weggesneden. Daardoor neemt dat veel minder tijd in beslag, het is dan nog maar een randje dat met een mes weggehaald kan worden.

0c6881ba1382780e977ec8c2ed2cc7bf.jpg


7c1454c7898d837098f28e07c79e21d4.jpg


De deuren van Bigblueboy zijn beter afgewerkt dan die van Shipyard wat betreft de achterzijde. Die heeft een patroon terwijl dat vlak bij Shipyard leeg is. Ik heb wel de indruk dat Bigblueboy dat patroon bij alle deuren doorgetrokken heeft. Dat lijkt me niet correct om twee redenen. Ten eerste vallen de kijksleuven, die BBB niet als een opening maar met een uitstulping toevoegt, net op de plek waar er een verstevigingsprofiel zou zitten aan de binnenkant. Ten tweede zou het profiel de vorm moeten volgen van het staal dat aan de voorkant rechthoekig ingedrukt is, want dat zag ik op de referentiefoto's.

b24239f179c666021804f9c1914484ef.jpg


Achteraan had ik eerst de muurtjes geïnstalleerd zoals bij Dunkerque.

645ca571e4980d1a950c9604ebd10fe9.jpg


Maar Bigblueboy pakt het groter aan en bouwt de twee verdiepingen van de vliegtuighangar.

10a843ff9700a614d8ce9e9c47fffd43.jpg


Er moest dus al wat gezaagd worden.

a81b83821bab2cab7077bd50e6cc2cad.jpg


a138c2bb45876786bc7acc2394cd8def.jpg


Ook wordt duidelijk waarom er een extra stuk dek in PE bij zit. Het antislippatroon is hier correct op weergegeven.

9ecbd8b661e9d94b41815aec35615486.jpg


Maar dat betekent wel dat alles van bolders er afgefreesd moet worden.

3b386cd888f861a51e5ddf27d6426cb2.jpg


Zo kan het nieuwe stuk er al op.
 
Mooie vorderingen zeg, veel hak en snijwerk.
Het opspannen van de romp is een super goed idee.


Heb de Strasbourg ook al eens gebouwd maar die zien er niet hetzelfde uit.😇
5kkDu8f.jpg
 
knap werk tot nu toe.. Wel goed met die deurtjes om het jezelf iets eenvoudiger te maken. Succes met de hangaars.
 
Bedankt voor de reacties. Nu wordt de golfbreker verder afgewerkt. BBB geeft voor elk van de 16 verschillende tandjes twee reservestukken, zeker een goed idee bij de kleinere exemplaren. Ik heb er toch eentje van moeten gebruiken...

c161b08713b7aede03f9264f0d63ad8e.jpg


2447040b41819f79cbfdc3f72e469179.jpg


Ik heb ook voor een aantal van de voorgestelde 2D-boldertjes een eigen 3D-versie gescratcht uit ringetjes en stukjes metaaldraad. De grote bolders vervangt BBB allemaal door gedraaid messing.

81ef731b61830e5d4a18ce92a1614069.jpg


Een dekhuis voor de opbouw wordt bij BBB vervangen door PE. Omdat er acht grote ramen in zijn, schilder ik de binnenkant maar zwart. Niet dat het daar zwart was, maar zo zie je toch geen gouden interieur.

af29fde6bb9d197d3bda5373f47530d0.jpg


bfdc7e5955622f7d65b8852d0b087dc3.jpg


De vliegtuighangar is een ingewikkelde PE-constructie die perfect past en waarvan je de lift in hoogte kan regelen.

d2136f79c20ffbe9d9531019c6a73962.jpg


1d7014818e8df6ea7ddcb4c956039ce4.jpg


a5e607976af0fd84de443eeb29efe5be.jpg
 
De opening in het dek is passender gemaakt, je moet de plastic randen voor de hangar ook weghalen.

f8836cb94dd519b797a562cb7ab0c272.jpg


De doos die geplooid is, past net in de plastic opbouw.

4f0d9e8bb43ea5348f83f5689f859340.jpg


Er zijn een aantal grote stukken PE met antislipplaat die op de opbouw gekleefd moeten worden. Dat gaat pas nadat de obstakels op het plastic dek weggesneden worden. Bij het weghalen van de stukken PE moeten ze wel wat gewalst worden op een tafellaken om de kromming er uit te krijgen.

c841d6ef5ce1b07dbdf0cf0989a1b095.jpg


Waarschijnlijk klopt dit niet helemaal, want van het ene stuk opbouw waar ik een referentiefoto van gevonden heb, is duidelijk te zien dat er geen antislip lag. Maar het staat wel veel mooier dan een kaal dek. Ik wil proberen op de ESM wat generieke antislip te scoren, zodat ik de Dunkerque ook wat kan aankleden. Die gaat anders op een aantal punten achterop hinken.

bb903ff9eb7c2dba22476d8cdd83c285.jpg


Ook een stuk van de zijwand wordt vervangen, al is net nu niet duidelijk waarom net dit stukje weg moest. Je zou kunnen zeggen dat de dikte van de schermmuur bovenaan dan afneemt, maar net daarachter staat er nog een lange plastic muur.

003a315bd7ed815d1256cce5e244fc27.jpg


Nu worden de waterdichte deuren van het onderste niveau allemaal vervangen door PE, ik laat ze voorlopig allemaal open staan.

dd5b6f662c8d71b4b97635d72eb0e16b.jpg


De botensteunen worden nu op het PE toegevoegd. Bij BBB zitten er aan de buitenste steunen spankabels, van dit alles krijg je geen detailinstructie. Alleen een summier schema waar welk stukje moet komen.

7ee123b9db65972df5d417a004b37bcd.jpg


De bolders worden nu allemaal vervangen, nog zo'n verschilpunt met Dunkerque. Die heeft geen extra gedraaide metalen stukken naast de kanonslopen.

5c326a01180f8e9211c0fc03eea487e2.jpg


Eens testen of alle houten dekken nu mooi uitkomen, daarbij heb ik enkele hinderlijke deuren moeten verplaatsen.

96d71cc45751157b5fda16b7655cecc2.jpg


Op de opbouw worden de deuren nu toegevoegd. Aangezien je daarvoor geen instructies krijgt, is het wel fijn dat ik kan spieken bij Dunkerque welk types van deur er op zaten, want die waren al weggeboord.

36fa34c6773155cf41e958e2707b73f3.jpg


c03fd7ca749b6787680f0c785e55d7a2.jpg


Als dat gebeurd is, kunnen bij Dunkerque ook de plastic deuren weg.

c230b2964808b401e0ffcbc2dd57d803.jpg
 
Wist niet dat er een lift was in die vliegtuighangar; interessant item.
Voor de rest: inderdaad weer goed op dreef.
 
Mooi... Wordt weer een omvangrijk project.
Enig idee hoeveel tijd jij wekelijks spendeert aan modelbouw ? Ik kom waarschijnlijk nog niet aan het tiende part er van (ben er dus wel een beetje jaloers op :winking: ).
 
Terug
Bovenaan