Nu het verhaal van de Essex en Hancock op zijn einde loopt, wilde ik het idee van de duobouw in gang houden met een nieuw onderwerp, namelijk de slagkruisers van de Dunkerque-klasse MN Dunkerque en Strasbourg. Deze kon ik op Ebay op de kop tikken samen met nog twee andere Marine Nationale-schepen. Beide kits zijn van Hobbyboss en zijn van goede kwaliteit. Bij de aankoop was ook een houten dek gevoegd. In mijn enthousiasme heb ik al snel na de aankoop ook gedraaide loopjes gekocht voor beide schepen, want die zijn nog makkelijk verkrijgbaar aangezien weinigen interesse hebben in deze aparte schepen. Een tijdje later werd duidelijk dat er maar een manier was om aan extra PE voor deze schaal te raken - Heller had ze al eens uitgebracht maar dan op 1/400, dus l'Arsénal viel al af. De Hobbyboss kits op 1/350 hadden gelukkig wel upgrades gekregen van Shipyard en Bigblueboy, maar die bevatten ook een aantal zaken die ik al in bezit had. Er zat echter niets anders op dan die in huis te halen. Er zijn nog wel geruchten dan L'Arsénal aan een nieuwe PE-set werkt, maar voor mij is dus de kogel door de kerk. Hier zie je wat er op de bouwtafel ligt.
Dunkerque:
Strasbourg
De kits zijn waarschijnlijk voor 90 procent hetzelfde, maar er zit verschil in de opbouw van de brug. Je merkt naast de houten dekken (die waarschijnlijk zullen moeten onderdoen voor de dekken in de upgradesets) dat er ook nog resin turrets toegevoegd werden. Dat komt omdat ik later ook nog een ander schip ga bouwen, dat misvormde turrets had die moesten vervangen worden. In een beweging zijn dan ook die voor de kruisers meebesteld, zodat die alle mogelijke details meekregen. Ik heb voor de upgrades ooit een review gemaakt op The Ship's forum (http://www.shipmodels.info/mws_forum/viewtopic.php?f=85&p=1027734#p1027734) , dus dat zal ik hieronder even reproduceren naar het Nederlands.
Bigblueboy Strasbourg en Shipyard Dunkerque upgrades, alleen verkrijgbaar op eBay. Er bestaat alleen een Bigblueboy Strasbourg set, terwijl Shipyard voor beide schepen sets voorziet. Bij hen is ook het dek apart verkrijgbaar. Voor de Bigblueboy upgrade is er een build log te vinden, maar niet voor de Shipyard set.
Voor Dunkerque zal ik toch nog de loopjes voor het lichte afweergeschut nodig hebben, want dit zit niet in de Shipyard upgrade.
Wood Hunter Strasbourg houten dek, vermoedelijk niet gebruikt.
https://www.scalemates.com/kits/shipyard-works-350028-dunkerque--1479902
Het Shipyard Dunkerque dek uit de grote upgrade verschilt met wat ik al eerder apart van hen had gekocht. De sloepen zaten hier bij in.
Bij vergelijking van Bigblueboy en Shipyard valt op dat B. een pak meer kost, nemalijk € 196 vs. 93. Dit verschil vond ik moeilijk te verklaren.
In de Shipyard set is het dek niet gesealed. Er is masking voorzien.
De loopjes zitten in een doosje omgeven door een schuimkussen.
De PE set zit daaronder, zo'n 2/3 de grootte van het pakket.
In de Bigblueboy doos zit het dek vast aan het deksel en is het gesealed. Dat is alvast veiliger. Ik vind onderaan het dek de gele textuur van een masking, maar dan zou het spiegelbeeld zijn, dus dat moet nog nader bekeken worden. Misschien hoort het bij de zelfklever.
De loopjes zitten aaneengekleefd met tape en ook dat is veiliger. Bij Shipyard dragen de zakjes littekens van de loopjes die bewogen hebben. Daarom moesten zij het plastic doosje voorzien. In de Bigblueboy PE-set zit zowel messing als staal, dat laatste heeft misschien de fijnere details.
Er zijn kleinere maar talrijkere PE-frets.
Het dek van Shipyard is veel dunner dan Bigblueboy, maar ondanks de voordelen die dit meebrengt is het zo dun gemaakt dat de nerf de structuur van het stuk doorbreekt. Het lijkt of ik beter de eerder gekochte dekset gebruik dan deze, of ik zou de beschadigde planken moeten wegsnijden en vervangen.
Als je beide merken op elkaar legt, dan is die van Shipyard vooraan wat langer. Het hangt ervan af waar de golfbreker moet aansluiten wat nu correct is. Er zitten twee gaten in het Strasbourg dek, zou hier nog een verschil zijn tussen de schepen?
Bigblueboy heeft langere planken. Dat moet ik ook nog eens nameten met de referentiefoto's om te kunnen zeggen wie juist is.
Hier zie je het verschil in dikte, Shipyard is bijna doorschijnend terwijl Bigblueboy een millimeter dik is.
Een vergelijking tussen de lopen van S., B. en M: S. loopt naar het einde toe zoals sommige Engelse kanons, de andere twee lijken er beter op.
Het secundair geschut heeft een lengteverschil met de M. versie bovenaan meer dan 1mm korter, maar die laat ik ingepakt.
De handleidingen hebben een verschillend formaat.
Op het eerste zicht vervangt B. meestal de kitonderdelen in tegenstelling tot S. Maar hier zit toch wel wat verschil in de katapulten, wie is er nu juist en wie fantaseert?
Is het in dit geval aan te raden om de stukken kraan helemaal te vervangen of worden ze daardoor te slank? S. heeft iets meer detail voor de vliegtuigen en heeft twee referentiefoto's uit Poolse literatuur.
Iemand vroeg tenslotte of beide merken niet uitwisselbaar zijn. Ik heb daarop geantwoord met de volgende afbeelding die de verschillen in torenopbouw van de brug toont.
De Micro Master turrets voor Richelieu, Dunkerque en Strasbourg, die toen op Shapeways verkocht werden. Dat zal nu terug op zijn eigen site moeten gezien het failliet van Shapeways, vermoed ik. Ik koos voor de regular tan resolutie, je kan nog hoger gaan maar dan komen er een paar tientjes bij.
Je herkent het verschil tussen 380mm en 330mm turrets. Schuren zal wel nodig zijn voor de printlijntjes. De loopjes zijn door hun printstructuur niet opgewassen tegen die uit de upgrades en worden vervangen. Eentje is zelfs scheef gedroogd. De metalen lopen moeten dan wel ingekort worden door de blast bags. Dunkerque and Strasbourg worden apart verkocht, al zie ik tussen beide geen verschil. Als ik ze goed geschuurd krijg, lonen de details toch de moeite.
Ik heb voor deze schepen alleen een standaardwerk over Franse slagschepen gekocht, met uitgebreide uitleg over de Normandies, de Dunkerques en de Richelieus.
Dan heb ik nog een serie plaatjes van beide schepen, al kan ik er niet meteen een datum op plakken. Beide schepen kenden een korte carrière voordat de oorlog uitbrak, maar ze werden beschadigd bij Mers El-Kebir en later gebombardeerd in Toulon.
Dunkerque:
Strasbourg:
Er zitten wel naambordjes bij de dozen, maar ik vond een cooler alternatief op Ebay. Er worden bronzen medailles verkocht ter ere van de bouw van Franse marineschepen, dus bestelde ik voor beide een exemplaar. Ze zouden zo'n vijf centimeter diameter hebben, maar ze zijn beide nog onderweg uit Frankrijk. Misschien doe ik dit ook nog voor Richelieu.
Dunkerque:
Strasbourg
De kits zijn waarschijnlijk voor 90 procent hetzelfde, maar er zit verschil in de opbouw van de brug. Je merkt naast de houten dekken (die waarschijnlijk zullen moeten onderdoen voor de dekken in de upgradesets) dat er ook nog resin turrets toegevoegd werden. Dat komt omdat ik later ook nog een ander schip ga bouwen, dat misvormde turrets had die moesten vervangen worden. In een beweging zijn dan ook die voor de kruisers meebesteld, zodat die alle mogelijke details meekregen. Ik heb voor de upgrades ooit een review gemaakt op The Ship's forum (http://www.shipmodels.info/mws_forum/viewtopic.php?f=85&p=1027734#p1027734) , dus dat zal ik hieronder even reproduceren naar het Nederlands.
Bigblueboy Strasbourg en Shipyard Dunkerque upgrades, alleen verkrijgbaar op eBay. Er bestaat alleen een Bigblueboy Strasbourg set, terwijl Shipyard voor beide schepen sets voorziet. Bij hen is ook het dek apart verkrijgbaar. Voor de Bigblueboy upgrade is er een build log te vinden, maar niet voor de Shipyard set.
Voor Dunkerque zal ik toch nog de loopjes voor het lichte afweergeschut nodig hebben, want dit zit niet in de Shipyard upgrade.
Wood Hunter Strasbourg houten dek, vermoedelijk niet gebruikt.
https://www.scalemates.com/kits/shipyard-works-350028-dunkerque--1479902
Het Shipyard Dunkerque dek uit de grote upgrade verschilt met wat ik al eerder apart van hen had gekocht. De sloepen zaten hier bij in.
Bij vergelijking van Bigblueboy en Shipyard valt op dat B. een pak meer kost, nemalijk € 196 vs. 93. Dit verschil vond ik moeilijk te verklaren.
In de Shipyard set is het dek niet gesealed. Er is masking voorzien.
De loopjes zitten in een doosje omgeven door een schuimkussen.
De PE set zit daaronder, zo'n 2/3 de grootte van het pakket.
In de Bigblueboy doos zit het dek vast aan het deksel en is het gesealed. Dat is alvast veiliger. Ik vind onderaan het dek de gele textuur van een masking, maar dan zou het spiegelbeeld zijn, dus dat moet nog nader bekeken worden. Misschien hoort het bij de zelfklever.
De loopjes zitten aaneengekleefd met tape en ook dat is veiliger. Bij Shipyard dragen de zakjes littekens van de loopjes die bewogen hebben. Daarom moesten zij het plastic doosje voorzien. In de Bigblueboy PE-set zit zowel messing als staal, dat laatste heeft misschien de fijnere details.
Er zijn kleinere maar talrijkere PE-frets.
Het dek van Shipyard is veel dunner dan Bigblueboy, maar ondanks de voordelen die dit meebrengt is het zo dun gemaakt dat de nerf de structuur van het stuk doorbreekt. Het lijkt of ik beter de eerder gekochte dekset gebruik dan deze, of ik zou de beschadigde planken moeten wegsnijden en vervangen.
Als je beide merken op elkaar legt, dan is die van Shipyard vooraan wat langer. Het hangt ervan af waar de golfbreker moet aansluiten wat nu correct is. Er zitten twee gaten in het Strasbourg dek, zou hier nog een verschil zijn tussen de schepen?
Bigblueboy heeft langere planken. Dat moet ik ook nog eens nameten met de referentiefoto's om te kunnen zeggen wie juist is.
Hier zie je het verschil in dikte, Shipyard is bijna doorschijnend terwijl Bigblueboy een millimeter dik is.
Een vergelijking tussen de lopen van S., B. en M: S. loopt naar het einde toe zoals sommige Engelse kanons, de andere twee lijken er beter op.
Het secundair geschut heeft een lengteverschil met de M. versie bovenaan meer dan 1mm korter, maar die laat ik ingepakt.
De handleidingen hebben een verschillend formaat.
Op het eerste zicht vervangt B. meestal de kitonderdelen in tegenstelling tot S. Maar hier zit toch wel wat verschil in de katapulten, wie is er nu juist en wie fantaseert?
Is het in dit geval aan te raden om de stukken kraan helemaal te vervangen of worden ze daardoor te slank? S. heeft iets meer detail voor de vliegtuigen en heeft twee referentiefoto's uit Poolse literatuur.
Iemand vroeg tenslotte of beide merken niet uitwisselbaar zijn. Ik heb daarop geantwoord met de volgende afbeelding die de verschillen in torenopbouw van de brug toont.
De Micro Master turrets voor Richelieu, Dunkerque en Strasbourg, die toen op Shapeways verkocht werden. Dat zal nu terug op zijn eigen site moeten gezien het failliet van Shapeways, vermoed ik. Ik koos voor de regular tan resolutie, je kan nog hoger gaan maar dan komen er een paar tientjes bij.
Je herkent het verschil tussen 380mm en 330mm turrets. Schuren zal wel nodig zijn voor de printlijntjes. De loopjes zijn door hun printstructuur niet opgewassen tegen die uit de upgrades en worden vervangen. Eentje is zelfs scheef gedroogd. De metalen lopen moeten dan wel ingekort worden door de blast bags. Dunkerque and Strasbourg worden apart verkocht, al zie ik tussen beide geen verschil. Als ik ze goed geschuurd krijg, lonen de details toch de moeite.
Ik heb voor deze schepen alleen een standaardwerk over Franse slagschepen gekocht, met uitgebreide uitleg over de Normandies, de Dunkerques en de Richelieus.
Dan heb ik nog een serie plaatjes van beide schepen, al kan ik er niet meteen een datum op plakken. Beide schepen kenden een korte carrière voordat de oorlog uitbrak, maar ze werden beschadigd bij Mers El-Kebir en later gebombardeerd in Toulon.
Dunkerque:
Strasbourg:
Er zitten wel naambordjes bij de dozen, maar ik vond een cooler alternatief op Ebay. Er worden bronzen medailles verkocht ter ere van de bouw van Franse marineschepen, dus bestelde ik voor beide een exemplaar. Ze zouden zo'n vijf centimeter diameter hebben, maar ze zijn beide nog onderweg uit Frankrijk. Misschien doe ik dit ook nog voor Richelieu.