Hoofdsponsor

1/72 EXODUS 19:40 België

ERVARING
toch een beetje...
BOUWWIJZE
a la chef
BOUWBUDGET
alles was in huis
BOUWSTATUS
Early WIP
COMMENTAREN
iedereen mag gerust zijn zegje doen, we kunnen maar bijleren van elkaar

Beyond

V.I.P.
V.I.P.
000.jpg
Tijdens een Modelbouwbeurs bezoek, verschillende jaren geleden, had ik enkele fietsen gekocht van het Belgische leger ten tijde van W.O.II.
Echter geen toepasselijke soldaten gevonden toen..
Tijdens mijn laatste beursbezoek dit jaar dan toch de soldaten gevonden welke ik nodig had :-).
Verder ben ik nog eens gaan zoeken in de voorraad, en daar nog een doos Preiser figuurtjes uitgehaald met vluchtelingen in 1/72 (niet op foto), en ook nog een doos met landbouwers en enkele paardenwagens bij in 1/87.
Het idee om een dio te maken met mensen op de vlucht van de horror is iets wat al een tijdje in mijn hoofd rondspint.
Al een tijdje alles aan het verzamelen wat ik dacht nodig te hebben, en ik denk dat het zover is.

Dus.... ik ben gestart met het dio zelf, nog niet veel soeps, beetje basis momenteel.
De bruine laag is gips, gemengd met pigment. zo mag er eens een brokje afbreken, het zal bruin blijven ipv wit...
Om jullie een idee te geven van de werken gaan de foto's meer vertellen dan ik kan neerpennen, dus..

005.jpg
007.jpg
009.jpg
013.jpg
015.jpg
020.jpg
026.jpg

Tot zover de bodem.
Het enige wat ik tot nu toe nog gedaan heb, is de ruïne wat aangekleed
016.jpg
017.jpg
018.jpg

Interessant nieuw idee. Basis ziet er al naar belofte uit. Wel zou ik te allen tijde willen vermijden dat er houten roerstokjes worden gebruikt die eruit zien alsof ze in hun vorige leven houten roerstokjes waren; of dat je ander hout gebruikt waarvan het net lijkt alsof het vroeger houten roerstokjes waren. Bijv., geef ze een ander kleurtje. Ik weet dat dit nog maar de basis is, maar dat is dan een des te beter moment om het maar genoemd te hebben :)

Mijn interesse heb je met dit geweldig idee.
De opmerking van Roy is terecht vind ik, maar zoals aangehaald is het nog in volle voorbereiding.
De ondergrond is veel belovend.
Die fiets 1/72 heb ik nog niet gezien of tegen gekomen en ziet er geweldig uit .

Meer dan iemand anders begrijp ik hoe een idee kan blijven hangen over de jaren heen: mijn hoofd zit er nog vol van.
Echter, heb ik meer van die ideeën in de loop der jaren weggestopt of aangepast. Ook het idee van een vlucht of exodus was er één van.

Met interesse de foto's van je project bekeken en hierbij volgende opmerkingen:
- Waarom de weg van rechts boven laten afdraaien naar links onder ? Een recht stuk weg passerend aan een ruïne lijkt mij ergens logischer en kan diverse kleine scènes met vluchtelingen beter in beeld brengen.
- Je ruïne ziet er al heel toegetakeld uit maar toch steekt er nog een deur in? Zal wel niet in die toestand zijn. Hang ze er ergens schuin in maar niet keurig op haar plaats en op slot alsof de koster of de boer de sleutel nog op zak heeft.
- Wat betreft de plankenvloer en de stokjes dezelfde opmerking als hierboven reeds aangehaald maar (ook opnieuw) het is nog maar een begin. Enne ... een zwevend plafond bestaat niet, het rust op draagbalken bevestigd in de steunmuren (niet in façade muren).

Ik ga het voorlopig houden bij deze opmerkingen waarbij ik je zeker niet wil ontmoedigen maar integendeel tips wil geven om het interessanter te maken.

... Wel zou ik te allen tijde willen vermijden dat er houten roerstokjes worden gebruikt die eruit zien alsof ze in hun vorige leven houten roerstokjes waren; of dat je ander hout gebruikt waarvan het net lijkt alsof het vroeger houten roerstokjes waren. Bijv., geef ze een ander kleurtje. ...
De ruïne moet nog verder behandeld worden, de vloer komt zeker nog aan de orde. :winking:
Om de vloer te maken heb ik een houten latje gebruikt dat houtbouwers gebruiken om hun schepen te beplanken, ik weet wel niet juist welk soort hout het is?
Mijn interesse heb je met dit geweldig idee.
De opmerking van Roy is terecht vind ik, maar zoals aangehaald is het nog in volle voorbereiding.
De ondergrond is veel belovend.
Die fiets 1/72 heb ik nog niet gezien of tegen gekomen en ziet er geweldig uit .
Zoals je ziet zal jouw fiets als voorbeeld van pas komen :biggrin:
Met interesse de foto's van je project bekeken en hierbij volgende opmerkingen:
- Waarom de weg van rechts boven laten afdraaien naar links onder ? Een recht stuk weg passerend aan een ruïne lijkt mij ergens logischer en kan diverse kleine scènes met vluchtelingen beter in beeld brengen.
- Je ruïne ziet er al heel toegetakeld uit maar toch steekt er nog een deur in? Zal wel niet in die toestand zijn. Hang ze er ergens schuin in maar niet keurig op haar plaats en op slot alsof de koster of de boer de sleutel nog op zak heeft.
- Wat betreft de plankenvloer en de stokjes dezelfde opmerking als hierboven reeds aangehaald maar (ook opnieuw) het is nog maar een begin. Enne ... een zwevend plafond bestaat niet, het rust op draagbalken bevestigd in de steunmuren (niet in façade muren).

Ik ga het voorlopig houden bij deze opmerkingen waarbij ik je zeker niet wil ontmoedigen maar integendeel tips wil geven om het interessanter te maken.
Met dit dio wil ik proberen om een beetje een 3D effect te krijgen.
De weg loopt gedraaid om die reden, hoewel ik nog niet weet of mijn opzet zal werken?
Ik wil namelijk proberen om een beetje diepte te creëren. Vandaar ook dat er een set inzit op schaal 1/87, deze zullen meer op de achtergrond gebruikt worden met dezelfde reden (Dit wordt voor mij een primeur, bewust verschillende schalen mixen). Door dit zo te maken zal het echter maar vanaf één bepaalde zijde mooi tot zijn recht komen (hoop ik)?
Wat de deur betreft, daar heb je een foutje ontdekt die mij is ontglipt. Moet ik nog eens bekijken, dank u.
Wat de vloer en het plafond betreft, ik zal nog eens kijken om foto's te maken, want ik heb steunbalken, vloerplanken en een "plaasteren" plafond en begrijp niet goed wat je bedoeld :unsuree:

Maar geen probleem, we kunnen nog alle kanten uit

IK zie geen foto`s dus kan ook niet zeuren over kromme wegen en roerhoutjes :LOL: :ROFLMAO: Maar zie alleen wat sluikreclame van de gebruikte kitjes :unsuree:

Over de richting en/bocht in de weg wil ik mij niet uitlaten, paden en wegen werden in het verleden nu eenmaal aangelegd in functie van de geografie.
Wat ik echt wel op wil merken is (inderdaad) de vloer van de eerste verdieping. Neen, niet het gebruik van roerstokjes of "plankjes" die er als roerstokjes uitzien want ik weet dat deze nog moeten behandeld worden. Wel over de "balken" waar deze vloer (die in wezen een soort parket is) op ligt. Dit zijn BALKEN geen plankjes, deze zullen niet afhangen, ze buigen niet, ze breken. (toch als het deftig materiaal is).
Ik begrijp dat je iets wil laten afhangen, maar dat zullen dan de individuele plankjes van het parket moeten zijn en zeker niet de balken waarop deze liggen.
Verder wel veel belovend en ik volg alvast...

Volg vanop afstand. Door de commentaren merk ik zelf hoe weinig ik van dioarama bouw afweet. Wel een goede leerschool. Succes verder.

@Ron , vreemd, ik zie alle foto's, en anderen blijkbaar ook?
Het is geen sluikreclame, wel een foto met de gebruikte items ;), vreemd dat je deze wel kan zien :unsuree:

@dancooper daar kan ik ook iets mee, denk dat het makkelijkst zal zijn om gewoon een nieuwe vloer te maken? Ga dat komende tijd eens bekijken en over nadenken.

@airbus56 ,Ook vanop afstand welkom, zal iets luider typen zodat je ook alles hoort achteraan :biggrin:
Ik leer ook nog steeds bij, vallen en opstaan.
Hopelijk wordt het leerzaam :winking:

@Ron , vreemd, ik zie alle foto's, en anderen blijkbaar ook?
Het is geen sluikreclame, wel een foto met de gebruikte items ;), vreemd dat je deze wel kan zien :unsuree:

Inderdaad vreemd en als ik er op klik waar een foto zal moet zijn op het wel in het gedeelte waar je de foto`s apart kan beijken en ook daar hetzelfde, je ziet wel de thumpnails maar de grote foto blijft onzichtbaar. Ze vinden me gewoon niet lief hier op het forum :ROFLMAO:

Gisteren en vandaag de ruïne aangepakt met jullie tips in het achterhoofd.
Deur met behulp van een snijbrander scriber uitgesneden.
Primer gezet.
Vloer uitgebroken en iets kleiner qua omvang gemaakt, rechter getrokken,.. en een beetje een wash-behandeling, zodat de details iets duidelijker zijn op de "houten roerstokjes" :winking:.
Plinten werden geplaatst boven en onder.
Behang geplakt (zodat de lijm tijd heeft om mooi te drogen, dan kan ik later makkelijker "schade" toebrengen),...

Zal jullie laten beoordelen aan de hand van foto's :winking:

028.jpg
029.jpg
030.jpg
031.jpg
032.jpg
033.jpg

In mijn ogen al een grote verbetering.
Vergeet niet dat dergelijke huizen niet leeg waren en er dus meubilair aanwezig was. Iets simpel is meer dan genoeg en dan denk ik aan een kapstok aan de muur of een foto/schilderijtje. Het behangpapier zal ook kunnen genieten van een heeeel lichte wash waarbij het er wat afgeleefder uitziet . Ik denk hierbij aan een dio dat Swaken ooit gebouwd heeft waarbij hij zelfs de niet verschenen achtergrond van een kader nagebootst heeft maar ik kan het niet meer terugvinden op het forum (zal te oud zijn).

Blij te lezen dat er verbetering te zien is :-)
Al de rest wat je schrijft stond reeds op de "To Do" lijst, maar toch bedankt voor de reminder :winking:

Kleine beetjes vooruitgang maken samen, na een tijdje, iets wat de moeite waard is om te delen en een verschil maakt met de foto's uit vorige post.
De ruïne heeft momenteel de meeste aandacht gekregen, maar is nog niet afgewerkt :nowink:
Ik wil het kleur van de muren nog iets meer richting kleur debris krijgen. Dit kan momenteel nog niet door de te respecteren droogtijd van de vorige laag..
Ik ben ook nog aan het nadenken voor een deur (of niet?), de lamp hangen of niet? Iets anders dan?,...??,.. nog veel voor verandering vatbaar...
Het dio heeft dan wat gras en debris gekregen. Ook hier is de kans zeer groot dat er nog één en ander veranderd en/of bijkomt..
Zoals gezegd, kleine beetjes...
Zo, tijd voor de foto's, waarvan sommige slecht belicht zijn :rolleyes::

035.jpg
036.jpg
037.jpg
038.jpg
034.jpg
040.jpg
041.jpg
042.jpg
043.jpg
044.jpg
045.jpg
046.jpg
047.jpg
049.jpg

Goede basis om verdrr mee te werken. Ik vind alleen de lamp nogal fors uitgevallen na mijn idee?

Inderdaad, het gebruik van ketting voor een luster is toch een beetje té zwaar volgens mij (al bestaan er wel fijnere denk ik die wel zouden kunnen dienen).
Voor de rest wel puik werk... al blijf ik het raar vinden dat steunbalken ombuigen ipv gewoon breken.

Terug
Bovenaan