Hoofdsponsor

1/48 F-104G Belgische Luchtmacht [done]

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Lex
  • Startdatum Startdatum

Lex

Well-known member
Registered
Is alweer een hele tijd geleden dat ik een bouwverslag geplaatst heb dus hoogste tijd;

Belgische Luchtmacht F-104G Starfighter

Het prototype van de XF-104 vloog voor het eerst in februari 1954 en vestigde de aandacht op zich door een snelheidsrecord neer te zetten van 2259 km/uur in mei 1958.
Het was tevens de eerste jager die de mach 2 grens kon doorbreken. Daardoor kreeg het de bijnaam “raket met een man erin”
Door vertragingen in de afleveringen werden er vele orders geannuleerd. Daardoor verloor het de race om de nieuwe frontline jager van de Amerikaanse luchtmacht te worden van de F-101 en F-106.
Hierdoor was Lockheed genoodzaakt zijn marketing strategie aan te passen en de pijlen werden gericht op diverse NAVO landen omdat daar een markt zat want de jagers die daar rondvlogen waren ernstig verouderd.
Deze nieuwe strategie betaalde zich uit. De West-Duitse luchtmacht koos in 1959 voor de Starfighter om de F-84 Thunderjets op te volgen. Hierdoor werd de benaming F-104G (G van Germany) gebruikt.
Hierna volgden de luchtmachten van Nederland, België, Italië, Denemarken, Noorwegen, Griekenland en Spanje.
De Starfighter is onder licentie geproduceerd in Duitsland, Nederland, België en Italië. In totaal zijn er 2.576 gebouwd.

De keuze van België voor de F-104 was een logische aangezien meerdere NAVO landen al voor de Starfighter gekozen hadden. Totaal zijn er 112 Starfighters besteld (100x F-104G en 12x TF-104G) ter vervanging van de CF-100 Mk5 en de F-84F. Deze werden vanaf 1963 afgeleverd met de laatste levering in 1967. De uitfasering van de F-104 begon in 1979 en in 1983 waren alle Starfighters uitgefaseerd.

Enkele data;
Bemanning; 1
Lengte; 16,69 m
Hoogte; 4,11 m
Spanwijdte; 6,68 m
Vleugeloppervlakte; 18,2 m2
Leeg gewicht; 6.348 kg
Maximaal gewicht; 13.500 kg
Motor; General Electric J-79-GE-11A
Stuwkracht; 4.549 kg
Stuwkracht met volle nabrander; 7.170 kg
Maximale snelheid; Mach 2.2 (beperkt door de aluminium huid en de temperatuur van de motor)
Landingssnelheid; 278 km/uur
Vliegbereik; 1.200 km


Deze kit ga ik gebruiken;

20170204_223137_zpskpzktu12.jpg

Met deze extra's;

20170204_223104_zpsbdevsnvj.jpg

En deze decals en mask;

20170204_223043_zpssnuknt0c.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooitje... de Belgen deden sommige stunts met dit vliegtuig die andere piloten hen niet gauw gingen nadoen... de meeste niet officieel, maar een paar keer ook officieel... soms ook met desastreuze gevolgen...
 
Dat wordt een best flinke jongen, 35 centimeter lang uiteindelijk. Ik heb hier zelfs een 1/32-bouwdoos van... echt een beest van een kit.

Mooie straaljager, ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken.
 
Veel succes met deze bouw..ziet er veelbelovend uit..!!

Grtz yves,
 
Bedankt mannen!
Als het goed is op korte termijn progressie foto's aangezien ik al wat eraan gewerkt heb op een beurs.
 
Ik ben ook benieuwd er naar..ik heb me de kleinste schaal aangeschaft op een rommelmarkt ik ga volgen.
 
Succes met de bouw!
Ik heb van de F-104 een 1/72 doosje liggen en de decals van Daco. Benieuwd hoe die decals zijn.

Gr
Thiery
 
Bedankt voor de berichten.

Zo eerste update. F-16 is klaar en ben aan de Starfighter begonnen. Zoals gewoonlijk eerst de cockpit. Zo uit de doos met wat PE toevoegingen.

20170412_213110_zpskbaacnvr.jpg
 
De PE set voor de F-104G heeft alleen de spullen voor de Duitse schietstoelen (de GQ-7) en niet de C-2 van de Belgische F-104G.
Vandaar deze oplossing.
 
Had vandaag een vrije dag van het werk dus heb flink wat kunnen doen aan de Starfighter;

20170413_210333_zpsnrenvtll.jpg
 
vlogen die mannen hier al,pakweg 1968 ? Ik zag als kind veel straaljagers passeren maar heb nooit geweten (of bij stilgestaan ) welke het waren.succes met de bouw overigs ,ik volg.......................
 
Bedankt voor de reacties!

In 1968 waren alle Starfighters afgeleverd dus dat zou mogelijk zijn. De Belgische Luchtmacht vloog toen ook wel met andere jagers.
 
En de primer zit erop. Als alles meezit gaat morgen de eerste kleur erop (onderzijde)

20170430_181044_zpsnunxccjr.jpg
 
Terug
Bovenaan