Hoofdsponsor

1/18 Ferrari F430, ism Murphy ! [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

wet sellery

Well-known member
Registered
Lid geworden
1 jul 2008
Berichten
3.639
Ik was eerst van plan om deze auto om te bouwen naar de F430 Challenge van Ted Skokos, maar voor dat project heb ik een F430 Challenge Foundation gevonden. Dus wordt deze afgewerkt als een gewone F430, in een ander kleurtje en met wat extra details.
Ik heb wat setjes bij tremonia besteld, zodra ze binnen zijn zal ik wat foto's plaatsen.

Intussen heb ik wat aan de body zitten schuren. In plaats van de verf er helemaal af te halen, ga ik proberen om de bestaande rode verf als primer te gebruiken, en er een andere kleur over spuiten.

De body is met een 3m schuurmatje (paarse kleur) geschuurd :

280911.jpg

De gietnaden op de voor- en achterbumper zijn weg geschuurd :

2809113.jpg

2809114.jpg

De pinkerlichten zien er niet zo mooi uit. Dus het "licht" eraf geschuurd, en er een gaatje in geboord. In het gaatje komt een stukje doorzichte plastic sprue :

2809111.jpg

Het was een hele klus om de stoelen eruit te krijgen (ze zijn gelijmd en vast gesmolten op de bodemplaat), uiteindelijk heb ik de Dremel genomen, en wat materiaal verwijderd. Het interieur gaat met beige zelfklevend vilt bekleed worden :

2809115.jpg

Groeten

Pascal
 
Laatst bewerkt:
Zoals gebruikelijk, Pascal zet er de zaag in....
Mooi, toch weer eentje om te blijven volgen.
 
Het is natuurlijk allemaal een stuk kleiner dan schaal 1/8, maar de detaillering valt toch tegen. Dus tijd om het één en ander aan te passen.

Met deze foto als voorbeeld :

280911C.jpg

Ga ik proberen om de motor aan te passen :

280911B.jpg

280911B_%281%29.jpg

280911B_%282%29.jpg

Het is de bedoeling dat heel de "leegte" onder het rode motorgedeelte wordt opgevuld :

280911B_%283%29.jpg

Verder heb ik aan de achterzijde het gat opengemaakt, hier komt PE-gaas in. Natuurlijk vond Hotwheels het nodig om hier een metalen buis te zetten, waarmee de body wordt vast geschroefd. De metalen buis + het plastic gedeelte heb ik verwijderd en het gat opgevuld :

280911B_%284%29.jpg

De uitlaten moeten ook aangepast worden, want zo lijkt het nergens op :

280911B_%285%29.jpg

Groeten

Pascal
 
Het is niet makkelijk om iets te scratchen aan de hand van wat foto's. Gelukkig heeft Bburago de Ferrari 360 wél van een complete motor voorzien. Deze heb ik eruit gehaald, hij gaat dienen als voorbeeld om de motor en versnellingsbak voor deze F430 te maken.

De Bburago motor :

0410106.jpg

Een blokje lego en wat plasticard :

0410107.jpg

En voila, we zijn weer een stapje verder :

0410108.jpg

Groeten

Pascal
 
zitten weer op het puntje van onze stoel,pascal
 
Thanks guys ^^

Eigenlijk is dit "zottewerk" :nowink: Er gaat nauwelijks iets van te zien zijn als de motor terug in de auto zit. Ik heb 5 F430's op schaal 1/18, en ik heb zeker geen zin om 5 keer een motor en versnellingsbak te scratchen. Maar misschien is er een andere oplossing ?

Het is misschien een idee om 1 motor + versnellingsbak te bouwen, en er dan een mal van maken zodat ik er een aantal uit hars kan gieten. Is er iemand die ervaring heeft met het maken van siliconen-mallen ?

Groeten

Pascal
 
Pascal geweldig deze verbouwing goed bezig ook met het blok siliconen mal en resin gieten is een goed idee ik heb wel tips voor je ik giet zelf ook van alles het is even oefenen maar als je het onder de knie hebt raak je er aan verslaafd :) (ik wel dus) blijf deze zeker volgen zagen snijden gieten het is allemaal in mijn straatje en dan ook nog zo'n mooi model.

Gr
Dirk
 
Hey Dirk,

Ik ga de motor + versnellingsbak af maken, en dan ga ik proberen om er een blokmal van te maken. Waar haal jij het materiaal om een mal te maken, en resin te gieten ?

Groeten

Pascal
 
Pascal vroeger kocht ik het bij modelbrouwers.nl maar die is vrij duur nu bestel ik het hier http://www.polyservice.nl/ hoop te koop tegen een redelijke prijs.

Gr
Dirk
 
Mind9,

misschien is het een idee om eens een demo te gieten over dat resin gieten?
maar dan wel op een volgende ledendqg, want die van nu zaterdag zit behoorlijk vol.
 
Dominiek lijkt me een leuk plan, ik moet wel even van te voren plannen werk veel in het weekend maar als ik het optijd weet kan ik wellicht iets plannen.

Gr
Dirk
Ps ga binnenkort weer wat gieten zal er proberen een filmpje van te maken.
 
Vandaag zijn de setjes van Tremonia aangekomen :

0710112.jpg

Dus ben ik begonnen met de nodige openingen te maken :

0710111.jpg

De motor heeft de 2 schuine vlakken gekregen, en het gat voor de as is geboord :

071011.jpg

Zoals steeds geen grote vorderingen, maar we gaan een stapje vooruit.
 
Dat ziet er leuk speelgoed uit hoor, en wat kost dat zo'n pe setje als ik vragen mag?
 
Hey Dirk,

Dit setje kost € 7, en komt van Tremonia.org. De prijzen van Tremonia vallen heel goed mee, zeker in vergelijking met andere PE fabrikanten.
 
idd, valt mee, ik dacht veel duurder :)
 
Tremonia heeft een groot aanbod in PE op schaal 1/18, het wordt pas duur als ge naar de schaal 1/8 gaat. Jammer genoeg :wub:
 
Ik heb de motor en versnellingsbak vergeleken met de foto's van een 1/1 F430. Helaas ken ik niks van motoren, dus probeer ik het zo goed mogelijk uit te leggen. Hotwheels heeft tussen de 2 buizen die bovenop de motor liggen 2 rondjes gemaakt met een geribbelde knop (het zilverkleurige rondje op de foto, deze is van de F430 Challenge Elite). Maar het gat in de versnellingsbak waar dit hoort te zitten zit te ver naar achter (op de plaats waar het gele buisje ligt) :

main.php


Dit gele buisje moet dus in het gat komen :

main.php


Ik heb even zitten denken hoe ik dit kon oplossen en uiteindelijk heb ik besloten om de motor-versnellingsbak in te korten :

main.php


main.php


main.php


De geribbelde knop heeft Hotwheels niet netjes uitgevoerd, dus heb ik een nieuwe van een messing hoedmoer gemaakt :

main.php


Ik ga een messing buisje gebruiken om de deksel op de juist hoogte te krijgen :

main.php


En dat geeft dan dit resultaat :

main.php


Tot de volgende.

Groeten

Pascal
 
He Pascal het gaat je prima af dit blokje ziet er geweldig uit man.

Gr
Dirk
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan