Bij deze ga ik weer van start met een nieuwe rally wagen.
De Fiat 131 Abarth Group 4, de klasse voor de befaamde Group B.
De Fiat werd ingezet van 1976 tot en met 1981. En pakte 3 wereldtitels in 1977 / 1978 en in 1980.
En meteen ga ik ook de wagen bouwen van de laatste titel. Waarmee dus ook Walter Röhrl en Christian Geistdörfer voor de eerste keer wereld kampioen is mee geworden.
Zoals je ziet een oude doos van Revell die ik ooit een heb kunnen ruilen.
daarbij zat ook een kitje van Renaissance met wat PE.
Maar zoals sommige wel al meer weten van revell en oude bouwdooskes zijn deze een echte ramp kwa afwerking en pasvorm
En klopt hij natuurlijk ook niet met het echte model kwa details
En ja bij deze is alles een ramp ! Bij de nieuwere dozen is alles voorzien van uitsparingen of gaatjes voor antennes / lichten / spoiler etc...
Nuja bij deze niet, en dan moet je alles gewoon lijmen. Wat bij mij nog meer zorgt voor serieus gevloek
Eerste stap de antenne en spoiler die op het dak moeten komen. Nergens dus iets voorzien om ze op de juiste plaats te krijgen
Geen nood, iets meer werk maar die volgens mij wel de moeite zal zijn om later gemakkelijk en properder te werken.
Stap 1: dak afplakken met tape en wat afmeten.
(Gelukkig heeft revell voor de plaatsing van de antenne wel op het plan lijntjes gezet dat hij in het midden moet komen van het dak)
Aftekenen en gaatje boren.
Stap 2: spoiler plaatsen. en dan heb je amper iets aan het bouwplan.
De spoiler heeft zelf 3 kleine voetjes die je normaal op het dak moet lijmen. Ikzelf ben een stap verder gegaan en in de voetjes wat gaatjes gemaakt. volledig door de spoiler.
Dan de spoiler op het dak plaatsen, alles mooi afmeten. Vastzetten met wat tape, en tenslotte de gaatjes mooi doorboren in het dak.
Zodat ik dit resultaat krijg.
1x de wagen gespoten en gelakt is, zal dit een stuk gemakkelijker gaan om de spoiler te plaatsen.
Enja dan natuurlijk ook de gaten in de spoiler later terug dichtwerken etc...
Maar dan stuit ik op het grootste probleem van de wagen.
Blijkbaar zijn er 2 fases van de wagen gebruikt geweest. het verschil zit hem vooral in de achterlichten.
Mijn kit heeft deze achterlichten:
En bij de Monte Carlo versie van Röhrl van 1980 zijn de achterlichten zo:
Daar moet ik dus nog iets voor vinden om ze juist te maken. Maar ik weet niet echt hoe ik dit het best kan doen.
Iemand ervaring ?
De Fiat 131 Abarth Group 4, de klasse voor de befaamde Group B.
De Fiat werd ingezet van 1976 tot en met 1981. En pakte 3 wereldtitels in 1977 / 1978 en in 1980.
En meteen ga ik ook de wagen bouwen van de laatste titel. Waarmee dus ook Walter Röhrl en Christian Geistdörfer voor de eerste keer wereld kampioen is mee geworden.
Zoals je ziet een oude doos van Revell die ik ooit een heb kunnen ruilen.
daarbij zat ook een kitje van Renaissance met wat PE.
Maar zoals sommige wel al meer weten van revell en oude bouwdooskes zijn deze een echte ramp kwa afwerking en pasvorm
En klopt hij natuurlijk ook niet met het echte model kwa details
En ja bij deze is alles een ramp ! Bij de nieuwere dozen is alles voorzien van uitsparingen of gaatjes voor antennes / lichten / spoiler etc...
Nuja bij deze niet, en dan moet je alles gewoon lijmen. Wat bij mij nog meer zorgt voor serieus gevloek
Eerste stap de antenne en spoiler die op het dak moeten komen. Nergens dus iets voorzien om ze op de juiste plaats te krijgen
Geen nood, iets meer werk maar die volgens mij wel de moeite zal zijn om later gemakkelijk en properder te werken.
Stap 1: dak afplakken met tape en wat afmeten.
(Gelukkig heeft revell voor de plaatsing van de antenne wel op het plan lijntjes gezet dat hij in het midden moet komen van het dak)
Aftekenen en gaatje boren.
Stap 2: spoiler plaatsen. en dan heb je amper iets aan het bouwplan.
De spoiler heeft zelf 3 kleine voetjes die je normaal op het dak moet lijmen. Ikzelf ben een stap verder gegaan en in de voetjes wat gaatjes gemaakt. volledig door de spoiler.
Dan de spoiler op het dak plaatsen, alles mooi afmeten. Vastzetten met wat tape, en tenslotte de gaatjes mooi doorboren in het dak.
Zodat ik dit resultaat krijg.
1x de wagen gespoten en gelakt is, zal dit een stuk gemakkelijker gaan om de spoiler te plaatsen.
Enja dan natuurlijk ook de gaten in de spoiler later terug dichtwerken etc...
Maar dan stuit ik op het grootste probleem van de wagen.
Blijkbaar zijn er 2 fases van de wagen gebruikt geweest. het verschil zit hem vooral in de achterlichten.
Mijn kit heeft deze achterlichten:
En bij de Monte Carlo versie van Röhrl van 1980 zijn de achterlichten zo:
Daar moet ik dus nog iets voor vinden om ze juist te maken. Maar ik weet niet echt hoe ik dit het best kan doen.
Iemand ervaring ?
Laatst bewerkt door een moderator: