Hallo,
Enkele foto's van de Fiat Mefistofele recordwagen van de Engelsman Eldridge welke er in slaagde
het land snelheid record met deze wagen te brengen op 234,98 km/u. en dit te Arpajon, Frankrijk
op 12 juli 1924.
Het chassis was afkomstig van een Fiat SB4 ook een record en koerswagen uit 1908, Eldridge verving
de motor mits aanpassingen aan het chassis door een 6 cil. 21,7 l. aero motor van Fiat, welke werd gebruikt
als aandrijving van luchtschepen en bommenwerpers.
De wagen had geen remmen vooraan ! De auto in deze configuratie is niet dezelfde als degene waar het
snelheidsrecord mee werd gevestigd, maar is een latere restauratie en reconstructie, en is te bewonderen
in het Fiat museum. Toentertijd de recordpoging was de auto zwart en had achteraan een hogere rug.
De bouwdoos is van Italeri en is een heruitgave van een Protar model welke bij de lancering toen een
multi media kit avant la lettre was metaal en plastic en stamt uit de vroege jaren zeventig.
Een goed initiatief van Italeri om deze en de latere Fiat 806 heruit te brengen, omdat de originele Protars
zowat onbetaalbaar zijn geworden.
Italeri schijnt verder te gaan met auto's op 1/12, in oktober of november zou er een Fiat 500 komen,
Bravo Italeri !!!!!!
Toen de Protar op de markt kwam waren deze kits de "nec plus ultra" , nu zijn ze wat verouderd maar met
wat werk ogen ze zeker niet slecht.
Ik ben begonnen met de motor wat aan te passen,
Er is wat witte plastiek aan te pas gekomen, zo waren erop het onderste gedeelte van de motor geen verstevigingen te zien op de
motor, welke verwijderd zijn en de bestaande op het bovenste gedeelte vermaakt.
De klinknagels van het koetswerk allemaal weg geschuurd, en vervangen door koperen klinknageltjes, met een staafdikte van 0,6 mm.
Niet echt een leuk werk, maar enfin het moest gebeuren.
De vloer en het brandschot zijn in hout bij de echte, dus heb ik het plastiek bekleed met fineerhout en gevernist, en naar m'n mening
oogt het vrij realistisch.
Achter de zetel van de piloot is ook een houten schot, maar niet in de kit, met plastiek sheet eentje gemaakt, en ook bekleed
met fineer.
Voor zover, ik hoop dat het jullie bevalt.
Rudy
Enkele foto's van de Fiat Mefistofele recordwagen van de Engelsman Eldridge welke er in slaagde
het land snelheid record met deze wagen te brengen op 234,98 km/u. en dit te Arpajon, Frankrijk
op 12 juli 1924.
Het chassis was afkomstig van een Fiat SB4 ook een record en koerswagen uit 1908, Eldridge verving
de motor mits aanpassingen aan het chassis door een 6 cil. 21,7 l. aero motor van Fiat, welke werd gebruikt
als aandrijving van luchtschepen en bommenwerpers.
De wagen had geen remmen vooraan ! De auto in deze configuratie is niet dezelfde als degene waar het
snelheidsrecord mee werd gevestigd, maar is een latere restauratie en reconstructie, en is te bewonderen
in het Fiat museum. Toentertijd de recordpoging was de auto zwart en had achteraan een hogere rug.
De bouwdoos is van Italeri en is een heruitgave van een Protar model welke bij de lancering toen een
multi media kit avant la lettre was metaal en plastic en stamt uit de vroege jaren zeventig.
Een goed initiatief van Italeri om deze en de latere Fiat 806 heruit te brengen, omdat de originele Protars
zowat onbetaalbaar zijn geworden.
Italeri schijnt verder te gaan met auto's op 1/12, in oktober of november zou er een Fiat 500 komen,
Bravo Italeri !!!!!!
Toen de Protar op de markt kwam waren deze kits de "nec plus ultra" , nu zijn ze wat verouderd maar met
wat werk ogen ze zeker niet slecht.
Ik ben begonnen met de motor wat aan te passen,
Er is wat witte plastiek aan te pas gekomen, zo waren erop het onderste gedeelte van de motor geen verstevigingen te zien op de
motor, welke verwijderd zijn en de bestaande op het bovenste gedeelte vermaakt.
De klinknagels van het koetswerk allemaal weg geschuurd, en vervangen door koperen klinknageltjes, met een staafdikte van 0,6 mm.
Niet echt een leuk werk, maar enfin het moest gebeuren.
De vloer en het brandschot zijn in hout bij de echte, dus heb ik het plastiek bekleed met fineerhout en gevernist, en naar m'n mening
oogt het vrij realistisch.
Achter de zetel van de piloot is ook een houten schot, maar niet in de kit, met plastiek sheet eentje gemaakt, en ook bekleed
met fineer.
Voor zover, ik hoop dat het jullie bevalt.
Rudy
Laatst bewerkt door een moderator: