Hoofdsponsor

1/48 FOCKE-WULF Fw 190 [DONE]

  • Onderwerp starter Onderwerp starter yves
  • Startdatum Startdatum

yves

Well-known member
Registered
Het is al een serieus poos geleden dat ik nog eens een vliegtuig heb gedaan,heb eens inne minne mutte gedaan en deze duitse kist kwam als winnaar op de werktafel te liggen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De Focke-Wulf Fw 190 was een eenmotorig jachtvliegtuig dat door de Luftwaffe tijdens de Tweede Wereldoorlog werd ingezet. De ontwerper was Kurt Tank. Hij werkte samen met een team van ontwerpers en een tot dan toe niet gebruikte combinatie van ingenieurs die ook piloten waren. Hij hechtte veel belang aan piloten die zich in technische termen van de problemen konden uitdrukken.

Het Rijksluchtvaartministerie bestelde het in 1937 als aanvulling op de Messerschmitt Bf 109, nadat het zag dat andere landen verschillende jagers ontwierpen en Duitsland enkel op de ME109 rekende. Origineel werd ook de DB601-motor in gedachten gehouden, maar de productie werd al zwaar belast door ME en dus werd gekozen voor een BMW 139 en later de BMW 901.

Bijna alle types zijn geleverd met een luchtgekoelde BMW 801-stermotor in diverse varianten. De motor was in het begin onbetrouwbaar en werd ook te heet, waardoor de temperatuur in de cockpit kon oplopen tot meer dan 55°C (De oplossing hiervoor was om de gehele cockpit naar achteren te verplaatsen). Om de motor koel te houden werd er een volledig nieuwe motorkap ontworpen die de motor de luchtkoeling gaf die ze nodig had.

Het eerste prototype vloog op 1 juni 1939 en bleek over goede kwaliteiten te beschikken, zoals goed zicht, een hoge snelheid, een stabiel landingsgestel en een voor die tijd uitstekende bestuurbaarheid.

De geallieerden werden er in de herfst van 1941 mee geconfronteerd en toen ze in 1942 een exemplaar in handen kregen werd dit grondig bestudeerd. Het bleek dat het om de lengte-as rollen van het toestel veruit superieur was vergeleken met de Spitfire. De beste tactiek die de RAF-piloten konden aanwenden, was een bocht van 180° te maken en hopen dat de FW zo werd afgeschud. Wél had de Fw 190 een vervelend "stall"-karakter, wat meerdere piloten het leven kostte. De bewapening was fenomenaal te noemen. Er zijn in totaal circa 20.000 stuks gebouwd.

Is al niet zo een recente kit meer met veel schuurwerk aan heb ik al gezien,hopelijk valt de pasvorm mee..
Wat de camo betreft daar ben ik nog niet uit..

Grtz yves,
 
Laatst bewerkt door een moderator:
zie ik wel Monogram dat waren vroeger de mooiste kitjes nu zit dat bij Revell als ik het goed voor heb
Marc
 
Dit is een van de aller- allermooiste vliegtuigen ooit gemaakt. No way dat ik deze bouw ga overslaan!!
 
Bedankt voor de interesse heren,
Heb de eerste stappen gezet,romphelften tegen elkaar met het nodige vul en schuurwerk..
attachment.jpg

De cockpit,

attachment.jpg

De piloot reeds in zijn jasje gestoken...

attachment.jpg

Ben alles nu wat kan geplakt worden aan elkaar aant zetten zodanig er niet teveel aparte onderdelen moeten gebruscht worden..
Qua detail zit ik toch wat beperkt,enkel de cockpit gaat de volle 100% krijgen of wat bekabeling van hat landingsgestel,voor de rest zal het spuiten van de camo wat meer energie krijgen..
Heb ook de keuze tussen vier soorten bewapening daar ben ik nog niet uit(zie laatste foto van de intro,onderaan de handleiding)
Tot zover deze update ,

Grtz yves,
 
Een kleine update van de schilderwerken..
Onderkant in lichtblauw
attachment.jpg

Bovenkant int grijs..
attachment.jpg
Eveneens preshading aangebracht.

Afgeboord voor de eerste lichte groene laag.
attachment.jpg

Daarna afgeboord voor de tweede zwartgroene laag.
attachment.jpg

Het resultaat...
attachment.jpg

attachment.jpg

Tot de volgende,

Grtz Yves,
 
Het is me niet duidelijk waarom je de preshading niet consequent hebt toegepast op alle panelen van het vliegtuig, dus niet ook die van de romp. Daarnaast zal er weinig 'shading' overblijven omdat je hem zo dun hebt aangebracht (en bovendien onregelmatig en met een zwakke verfsubstantie). Dat is voor mij als toeschouwer dan weer prettig, omdat preshading geen realistisch effect is. Ik heb dit al zo vaak toegelicht, dat ik die uitgebreide toelichting de lezer deze keer zal besparen. Maar omdat ik me er zo over op kan winden ("Man denk aan je hart", hoor ik jullie al denken :) ), toch een paar woorden.

Kijk eens naar foto's van originele FW190's of bezoek er een in een museum, en je zult tevergeefs naar 'panel line schaduwen' zoeken. Ik heb je tijdens een ledendag van het forum dacht ik een techniek geleerd om met olieverf geschakeerde en uitgewaaierde verweringen na te bootsen op grote oppervlaktes zoals vliegtuigvleugels. Het kost een stuk meer werk en heeft langere droogtijd nodig, maar komt veel realistischer over dan het toepassen van niet bestaande schaduwen. Mensen die veel van mijn posts lezen weten, dat ik vaak de termen "denk ik", "vind ik" of "meen ik" gebruik. Hier is echter bij wijze van uitzondering sprake van een ontegenzeggelijke constatering: ik weet hoe een vliegtuig eruit ziet en bovendien is die kennis met Google Images te staven.

Eventueel kun je, na een evenzo eventuele olieverf-verwering, in de panel lines een niet te heftige pinwash laten vloeien (bijv. op een lichtgroene ondergrond een donkergroene wash).

Ik hoop dat ik je niet teleurstel met deze reactie; het is mijn eerlijke mening en ik heb me tijdens de bouw van je MIG al ingehouden, hopend dat de preshading aldaar een eenmalig iets was waarover je ergens had gelezen in een of ander modelbouwmagazine (iemand is ermee begonnen, de massa kopieert).

Als je de preshading stijlvol vindt of om andere reden toch, hoewel niet realistisch, de moeite waard, dan maakt dat het een ander verhaal wordt. In dat geval zal ik je visie respecteren en je bouw dat indachtig blijven volgen.
 
Ok ik kan het toch niet laten. Hier wat foto's waaruit blijkt dat er langs de panel lines geen schaduwen zijn... compleet in de lijn met de logica, nu de panelen recht op elkaar aansluiten zodat een glad oppervlak ontstaat. Zeker de Duitsers waren daar een kei in.

Zie die eerste foto als een model op schaal 1/48, zoals je er op je werktafel op kijkt.

nasm_fw190_01.jpg


nasm_fw190_13.jpg


nasm_fw190_06.jpg


Full walkaround to be found here. Courtesy Cybermodeler, educational purposes only, pictures will be deleted upon first request if non compliant with the wishes of Cybermodeler.


Om een en ander te nuanceren: preshading is niet realistisch bij U-gleuven, maar wél bij V-gleuven. Omdat de panelen bij een vliegtuig altijd tegen elkaar aan zitten, heb je daar altijd te maken met U-gleuven.
 
Laatst bewerkt:
@Roy :Bedankt voor je reactie en mening..nu die pre-shading bij mijn Mig is wel realistisch tot uiting gekomen, meen ik.Er zijn bouwverslagen of in magazines voorbeelden die er los over gaan en niet meer met de realiteit stroken.Je hebt wel een punt wat de pre shading van de Focke betreft,daar heb een ik overbodig iets gedaan,nu de vleugels gespoten zijn (waaarvan nog geen foto) blijkt dat van deze voorbereiding ook niet tot uiting komt.Het is inderdaad waar van die olieverftechniek die je hebt voorgedaan dat daar mooie en realistische resultaten van komen,maar voor lichtkleurige voertuigen lijkt mij het toepassen van pre-shading toch aanneembaar als men het bescheiden houdt...

Grtz yves,
Grtrz yves,
 
Zoals ik al zei, blijft er van deze preshading weinig over.

maar voor lichtkleurige voertuigen lijkt mij het toepassen van pre-shading toch aanneembaar als men het bescheiden houdt...


Je schildert iets wat er niet is. Of het nu lichtjes geschilderd is of overdreven dik, in beide situaties voeg je iets aan het model toe wat er niet is. Er is daar geen schaduw, ook niet een heel klein beetje.

Nu hou ik erover op, het is jouw bouw en het is niet aan mij om jouw bouwplezier te verstoren. Ik ben in elk geval blij dat je niet boos bent dat ik me weer 's even ouderwets heb laten gaan
:D
 
Waarom Roy moeten we dan altijd ja knikken en zeggen dat het goed is of was maar dan komen we op dit forum geen meter vooruit en Yves begrijpt dat wel
Er zouden meer mensen zoals gij moeten zijn en het recht zonder te kwetsen zegt , pas dan komen we vooruit
Ikzelf durf ook nogal gemakkelijk zeggen dat het goed is behalve als het iets is waar ik 100% zeker van ben zal ik stevig reageren
Nu voor mij is de Focke een mooie built voor zover ik er iets van ken behalve dat preshaden dat gebruik ik niet dus ken er niet veel van
Marc
 
Ik ben in feite zowat voorstander van beide systemen.
Als twee platen tegen elkaar komen te liggen is er een duidelijke afscheiding tussen beide. In realiteit is en blijft dit altijd zo of ze nu geschilderd worden of niet.
Wat ons, plastiekbouwers betreft, is het zo dat we een plaat krijgen waar reeds de kleinere platen op voorzien zijn en dus ook hun afscheidingen. Maar onze platen zijn nog niet geschilderd en dus is het heel goed om de accenten tussen de ongeschilderde platen te accentueren d.m.v. pre-shading. Ik bedoel hiermee ENKEL de voegen, geen overflow op de platen zelf.
Na het spuiten zal er notie blijven van de afscheiding tussen de platen maar deze zal natuurlijk, net als in de realiteit, overspoten zijn.
Op dat punt komt de techniek die Roy beschrijft geheel tot zijn recht namelijk het aanbrengen van verbeterde scheidingslijnen d.m.v. washes, inkt of dergelijke.

Toegegeven dat dit op de nieuwere uitgaves van vliegtuigen niet meer zo van toepassing is dan op de oudere moules waar de zogenaamde panel lines omgerekend naar werkelijkheid bijna loopgraven zouden moeten voorstellen.
Wat ik hier beschrijf slaat op die oudere modellen met diepe panel lines zoals oude Airfix en zeker Matchbox modellen.

Maar zoals altijd is het uitproberen en zien wat het beste is en waar je je zelf het beste bij voelt.
 
Voor de goede orde, ik bedoel preshading met de airbrush. Voor zover je preshading door middel van washes bedoelt, ben ik zoals gezegd ook vóór. En preshading van V-groeven kan prima met de airbrush (dat had ik met de stoelen van mijn BMW moeten doen), want dan krijg je realistische schaduwovergangen.

Je kunt wél met de airbrush de panel lines preshaden en dan, zeer zorgvuldig, proberen alleen die panel lines-schaduwen over te houden. Maar dan kun je in de meeste gevallen beter een wash gebruiken.
 
Het pre-shading debat achter ons gelaten..wel boeiend dat ieder zijn visie geeft waarvoor dank..

De stand van zaken op dit moment..

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu had ik een vraag...zo graag de overgang van de camo bovenaan naar het grijs willen verzachten ,persoonlijk vind ik het een beetje te hard afgelijnd..
Graag jullie mening en eventueel voorstel hierover !

Grtz yves,
 
Yves dat is een kwestie van vergelijken met referentiefoto's. Sommige camouflages eindigen hard, andere zacht, nog andere (bepaalde 'mottling' bijv.) nog zachter.

Als je de conclusie hebt getrokken dat je zachte camouflageranden wilt, kun je dat op verschillende manieren doen. Je kunt bijvoorbeeld de randen uitsnijden uit een stuk karton en vervolgens dat stuk karton op je vliegtuig plakken met Blu-Tack of een soortgelijk product. Dan airbrush je precies loodrecht (!!!) op de body en zie je dat er een zachte rand ontstaat. Dat komt door de natuurlijke overspray die ontstaat door de verhoging.

Hoe dikker de rolletjes Blu-Tack die je gebruikt, des te zachter wordt de overgang. Dat is een kwestie van uitproberen.

Je kunt ook Silly Putty gebruiken, ongeveer op dezelfde manier. Karton is niet per se noodzakelijk trouwens, door de ronding van de Silly Putty of Blu-Tack krijg je al een overspray-mogelijkheid.

Bekijk bijvoorbeeld eens dit topic om te zien wat ik bedoel.
 
Roy,bedankt voor deze info,ga het nog eens tegoe bekijken wat dit type betreft FW190-A8-R1,indien deze zacht moet zijn opteer ik de Silly-Putty techniek. ;)

Grtz yves
 
mooie Yves spijtig ben ik niet in machte een oplossing aan te rijken maar leer hier zelf veel van grt Pascal
 
kan je iets meer meegeven over de versie die je wilt bouwen (welke decals, rompnummers, piloot, enz???), dan kunnen we ook eens zoeken naar referentiefoto's en dergelijke... Duitsers mochten hun vliegtuigen op gebied van camouflage naar eigen inzicht bepalen, afhankelijk van het theater enz waarin ze vlogen, vandaar de veelheid aan camouflages op de toestellen...

In verband met mottling en harde/zachte overgangen heeft Roy al een goede inleiding gegeven.

Wat ik doe als ik uit de hand camouflage spuit, is eerst de nozzleprotector verwijderen (deze zorgt dat het luchtverfmengsel daar ronddraait als je dicht bij je model werkt, en geeft een brede overgangszone. Verdre richt ik mijn spuit steeds in de richting van het kleur wat gespoten wordt. als je spuit komt er een kegel uit je spuit, als je die kegel schuin doorsnijdt op deze manier zie je dat de verf die op je model komt, verder geblazen wordt op je vlak in hetzelfde kleur, dat geeft al een fijnere overgang. Door iets meer te verdunnen, te werken op lage druk (0.5-0.8bar) en met je naald op een paar mm van je model te spuiten is je kegel daar op zijn smalst -> ook nog minder overspray en kan je je kleur opbouwen, samen met je overgang. Verder is het goed om het lucht -> verf -> lucht principe te hanteren bij het spuiten, maar ik geef steeds verf (heel weinig) buiten mijn model, en ga dan snel naar de zone die ik wil spuiten, ook niet stilstaan, maar gewoon vlugger of trager bewegen...

zo heb ik deze overgangen gedaan zonder afplakken:

6394a24a7662bb52d704299b0d014228.jpg

en deze bovenliggende camo ook, gewoon de lijntjes in verschillende lagen opgebouwd tot de gewenste opaciteit en dikte:

9512c3421f95eda0d7ff50e5f8deb5ad.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan