Hoofdsponsor

1/25 Ford GPA - Modelik

ERVARING
Bwa ja, toch een beetje
BOUWWIJZE
Ik wil wel wat verbeteringen aanbrengen
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
Hulp en tips zijn altijd welkom

PaperShaper

Well-known member
Registered
Het boekje van de Ford GPA van Modelik ligt al een tijdje naar mij te lachen.
Niet dat het zo een mega-succesvol voertuig was... Te log op land, te traag in het water. Kwam schijnbaar nog niet aan de knieën van de Willy's als ik het internet mag geloven.
Maar 't is een specialleke, hé. En dat bijt dan in mijn been...

GPA-001.jpg

1 pagina Poolse instructies en 4 pagina's bouwtekeningen:

GPA-002.jpg GPA-003.jpg GPA-004.jpg GPA-005.jpg GPA-006.jpg

en 7 pagina's onderdelen:

GPA-007.jpg GPA-008.jpg GPA-009.jpg GPA-010.jpg

GPA-011.jpg GPA-012.jpg GPA-013.jpg

Hoewel het in realiteit niet zo erg lijkt als op foto vind ik hem iets te groen.
Wat mij doet besluiten om het zaakje in te scannen en een poging te doen om hem digitaal te herkleuren. We zien wel of het iets wordt...

En hier kan ik dus wat hulp gebruiken... :$
Ik vind op internet dat de standaardkleur Olive Drab O.D. 319 is. Ik neem aan dat dit correct is.
En ChatGPT vertelt mij dat ik voor een schaalmodel 1:25 de eigenlijke kleur 10% tot 20% lichter moet maken. Ik vind dat nogal veel marge. Wat kunnen jullie mij aanraden?

GPA-015.jpg
Alvast dank voor de reacties...

Ik volg jullie papier versnipperaars altijd leuk om te volgen ook al doe ik er niets mee.

Leuke jeep, een goed pensioen fonds als je die nu in het echt zou bezitten want die gaan veel geld.
Ik spuit mijn plastic US voertuigen in Humbrol 155 en dat komt overeen met de kleur groen van de print.
Die OD 319 kan een alternatief zijn maar lijkt mij wat te bruinig, gaat eerder naar de Britse variant op, de verdunde kleuren lijken mij niet goed.

De Ford GPA was een Ford Jeep welke kon varen en hij was zeker niet slecht maar inferieur aan de Duitse Schwimmwagen. Door zijn uitbouw was hij natuurlijk minder handelbaar dan een gewone jeep.
De Russische kopie was groter en krachtiger en superieur.

je kunt als je de ingescande bestanden blank maaren afdrukt op 120 of 160 gr. later zelf verven.
Al mijn modellen zijn blank die ik later na zelf verf.

Terug
Bovenaan