Het volgende vliegtuig in de reeks "France 40" betreft een Curtiss 75 A3, kit Heller, 1/72 en deze zal OOK + scratch gebouwd worden want hiervoor heb ik geen PE in voorraad.
Stukje geschiedenis:
Ontworpen in oktober 1934 in opdracht van de US Strategic Air Command als modernisatie van de bestaande jachtvliegtuigen waarvan het merendeel nog bestond uit tweedekkers. Het eerste prototype vloog in mei 1935 maar er volgden diverse aanpassingen waaronder verschillende types motor. In de US was hij de tegenhanger van de Seversky P35 die later zou uitgroeien tot de P47 Thunderbolt.
Toen Frankrijk dreigde in de Tweede Wereldoorlog betrokken te geraken besefte men dat men dringend moest overgaan tot het verbeteren van hun luchtmacht. Om die reden werden diverse bestellingen geplaatst in het buitenland waaronder de US en in 1938 volgde een order voor enkele honderden vliegtuigen van dit type. In totaal zouden er 316 Curtiss (Hawk) 75A geleverd worden die werden toebedeeld aan de Groupe de Chasse I/4, II/4, I/5 en II/5.
Tijdens de slag om Frankrijk zou blijken dat deze Curtiss ook moest onderdoen tegenover de Me109 maar niettegenstaande dit zouden er toch 317 overwinningen behaald worden met dit toestel. Een honderdtal toestellen van dit type zouden verloren gaan bij de gevechten.
Bij de wapenstilstand werden deze toestellen overgevlogen naar Noord-Afrika waar zij vlogen onder Vichy kleuren tot eind 1942. Zij zouden hun carrière eindigen als opleidings- en verbindingstoestel tot in 1944.
Enkele cijfers:
Motor Pratt & Whitney R-1535 Twin Wasp Junior, later ook een Wright XR-1820.39
Max. snelheid: 454 Km/Hr
Bewapening: 2 mitrailleurs 7,62 mm en 2x 12,7 mm
Verder in de kit:
Instructies
De onderdelen.
Aan "vuile boekjes" geen gebrek: WingMasters 3, 18 en 53, Replic 18 en 190.
We gaan dus beginnen met veel te lezen.
Stukje geschiedenis:
Ontworpen in oktober 1934 in opdracht van de US Strategic Air Command als modernisatie van de bestaande jachtvliegtuigen waarvan het merendeel nog bestond uit tweedekkers. Het eerste prototype vloog in mei 1935 maar er volgden diverse aanpassingen waaronder verschillende types motor. In de US was hij de tegenhanger van de Seversky P35 die later zou uitgroeien tot de P47 Thunderbolt.
Toen Frankrijk dreigde in de Tweede Wereldoorlog betrokken te geraken besefte men dat men dringend moest overgaan tot het verbeteren van hun luchtmacht. Om die reden werden diverse bestellingen geplaatst in het buitenland waaronder de US en in 1938 volgde een order voor enkele honderden vliegtuigen van dit type. In totaal zouden er 316 Curtiss (Hawk) 75A geleverd worden die werden toebedeeld aan de Groupe de Chasse I/4, II/4, I/5 en II/5.
Tijdens de slag om Frankrijk zou blijken dat deze Curtiss ook moest onderdoen tegenover de Me109 maar niettegenstaande dit zouden er toch 317 overwinningen behaald worden met dit toestel. Een honderdtal toestellen van dit type zouden verloren gaan bij de gevechten.
Bij de wapenstilstand werden deze toestellen overgevlogen naar Noord-Afrika waar zij vlogen onder Vichy kleuren tot eind 1942. Zij zouden hun carrière eindigen als opleidings- en verbindingstoestel tot in 1944.
Enkele cijfers:
Motor Pratt & Whitney R-1535 Twin Wasp Junior, later ook een Wright XR-1820.39
Max. snelheid: 454 Km/Hr
Bewapening: 2 mitrailleurs 7,62 mm en 2x 12,7 mm
Verder in de kit:
Instructies
De onderdelen.
Aan "vuile boekjes" geen gebrek: WingMasters 3, 18 en 53, Replic 18 en 190.
We gaan dus beginnen met veel te lezen.