Een "France 40" zonder vliegtuigen is onmogelijk en dus gaan we langzaam van start met een jachtvliegtuig van het Franse Armée de l'Air.
Korte geschiedenis:
De Morane Saulnier MS 406, kortweg MS 406, werd ontworpen in 1934 naar aanleiding van een vraag naar een nieuw jachtvliegtuig met 1 vleugel en een intrekbaar landingsgestel. Het zou echter nog tot 1938 duren vooraleer de eerste toestellen van de band zouden rollen en konden getest worden. Tegen die tijd vlogen de Duitsers al met de Messerschmitt Bf 109E en de MS 406 was daar niet tegen opgewassen. Tevens was er geen tijd meer om hem aan te passen met andere motoren. Tijdens de slag om Frankrijk zou hij wel enkele overwinningen behalen maar hij was zeker niet bij de beste gevechtsvliegtuigen te rekenen.
Na de val van Frankrijk konden de Duitse troepen een groot deel van deze vliegtuigen recupereren en zij konden deze verkopen/uitdelen aan hun toenmalige bondgenoten zoals Turkije, Litouwen, Cratië, Italië, Finland. De Duitsers gebruikten deze als opleidingstoestel en Vichy Frankrijk vloog er ook mee zowel in Frankrijk, Madagascar, Syrië en in Noord-Afrika. Zwitserland vloog met in licentie gebouwde toestellen.
De kit:
In de catacomben van mijn stash stak deze oude kit van NOVO die op zichzelf een heruitgave is van de FROG kit.
Zelfs de instructies werden integraal overgenomen.
De onderdelen tonen hun leeftijd en er zal hier en daar veel aanpassing nodig zijn,
De decals bieden dezelfde optie als de Frog kit namelijk een toestel van de Franse luchtmacht of een toestel van de Zwitserse luchtmacht. In het zakje steekt een metalen figuurtje van een officier piloot.
Ergens heb ik ooit eens een PE setje gekocht voor de MS 406 maar deze is ontworpen om gebruikt te worden bij een Hasegawa kit. We zullen zien wat we ervan kunnen gebruiken.
Als laatste komen we bij de "vuile boekskes" en daar zijn er meer dan genoeg van:
Scale Aviation Modeller International (SAMI) van oktober 1997, februari 2000 en november 2010
Wing Masters 12 en 50
Replic 171 en 204
Avions 98
De meeste behandelen de bouw van een MS 406 op 1/48 maar degenen die in het bijzonder mijn aandacht trekken zijn SAMI november 2010 omdat daar profieltekeningen in staan en Avions 98 met detailfoto's van echte toestellen.
Ik start dit topic nu reeds om reden dat het zeker geen gemakkelijke bouw zal worden maar ik hoop dat de tekeningen een grote hulp zullen zijn en dat ik de meeste PE onderdelen zal kunnen gebruiken.
Korte geschiedenis:
De Morane Saulnier MS 406, kortweg MS 406, werd ontworpen in 1934 naar aanleiding van een vraag naar een nieuw jachtvliegtuig met 1 vleugel en een intrekbaar landingsgestel. Het zou echter nog tot 1938 duren vooraleer de eerste toestellen van de band zouden rollen en konden getest worden. Tegen die tijd vlogen de Duitsers al met de Messerschmitt Bf 109E en de MS 406 was daar niet tegen opgewassen. Tevens was er geen tijd meer om hem aan te passen met andere motoren. Tijdens de slag om Frankrijk zou hij wel enkele overwinningen behalen maar hij was zeker niet bij de beste gevechtsvliegtuigen te rekenen.
Na de val van Frankrijk konden de Duitse troepen een groot deel van deze vliegtuigen recupereren en zij konden deze verkopen/uitdelen aan hun toenmalige bondgenoten zoals Turkije, Litouwen, Cratië, Italië, Finland. De Duitsers gebruikten deze als opleidingstoestel en Vichy Frankrijk vloog er ook mee zowel in Frankrijk, Madagascar, Syrië en in Noord-Afrika. Zwitserland vloog met in licentie gebouwde toestellen.
De kit:
In de catacomben van mijn stash stak deze oude kit van NOVO die op zichzelf een heruitgave is van de FROG kit.
Zelfs de instructies werden integraal overgenomen.
De onderdelen tonen hun leeftijd en er zal hier en daar veel aanpassing nodig zijn,
De decals bieden dezelfde optie als de Frog kit namelijk een toestel van de Franse luchtmacht of een toestel van de Zwitserse luchtmacht. In het zakje steekt een metalen figuurtje van een officier piloot.
Ergens heb ik ooit eens een PE setje gekocht voor de MS 406 maar deze is ontworpen om gebruikt te worden bij een Hasegawa kit. We zullen zien wat we ervan kunnen gebruiken.
Als laatste komen we bij de "vuile boekskes" en daar zijn er meer dan genoeg van:
Scale Aviation Modeller International (SAMI) van oktober 1997, februari 2000 en november 2010
Wing Masters 12 en 50
Replic 171 en 204
Avions 98
De meeste behandelen de bouw van een MS 406 op 1/48 maar degenen die in het bijzonder mijn aandacht trekken zijn SAMI november 2010 omdat daar profieltekeningen in staan en Avions 98 met detailfoto's van echte toestellen.
Ik start dit topic nu reeds om reden dat het zeker geen gemakkelijke bouw zal worden maar ik hoop dat de tekeningen een grote hulp zullen zijn en dat ik de meeste PE onderdelen zal kunnen gebruiken.