F
Flynn
Guest
Aangezien ik het soms in m'n bolleke krijg om af en toe eens een paar oudjes op de werkbank te sleuren voor een volledige overhaul, dacht ik bij mezelf: "Waarom niet gelijk een topicje openen?"
Waarom rebuilds? Veel mensen gooien ouwe kitjes weg omdat ze niet meer voldoen aan hun standaard of gewoon omdat er zoveel stukjes ontbreken of de paint is vergeeld, dat een nieuw kitje makkelijker in mekaar te frotten valt.
Ik, ben één van die mensen die moeilijk een kitje kan weggooien. Versta me niet verkeerd, hopeloze gevallen worden gekannibaliseerd en de lege karkassen worden in m'n persoonlijke Davis-Monthan opgeslagen (You never know! ). Het is wel zo dat ik niet snel een oud kitje volledig zal afschrijven. Ik hou er gewoon van om oude dingetjes te restaureren, that's it!
Regelmatig kom ik wel eens iemand tegen die zijn oude kitjes van de hand doet en dan ben ik zeker een gretige afnemer. De laatste 5 jaar heb ik zo reeds 300 kitjes weten te recupereren en te redden van de vuilbak of de kindervingertjes. Reeds 170 hebben een nieuw leven gekregen en een 40tal heb ik spijtiggenoeg doorverwezen naar Davis-Monthan.
Er zijn een paar criteria die ik hanteer om een kitje nieuw leven in te blazen en die zijn:
1. Is de basis goed? Geen verwrongen delen, zijn de hoofddelen aanwezig en zijn de ontbrekende stukken makkelijk te vervangen of te maken?
2. Is de canopy in aannemelijke staat? Geen te erge lijmvlekken, geen barsten of is deze makkelijk na te maken?
3. Is het onderstel na te maken of (gedeeltelijk) aanwezig? Al m'n kitjes zijn wheelsdown. Gelukkig heb ik een surplus aan wieltjes en wat evergreen
4. Is het gedane schilderwerk makkelijk te herwerken of te verwijderen? Sommige verf is een hel om te verwijderen. En heb ik uiteraard de goeie decals reeds in huis.
Is er voldaan aan de criteria, dan gaan we van start en bekijken we de rest stap voor stap.
Daarom dit nieuwe topic, drie zullen uit de as opstaan en de vierde is nieuw uit de doos.
De kandidaten:
De grijze op deze foto is de nieuwe kit, dient mooi als patroon voor ontbrekende delen.
Ik heb wel de neiging om steeds met de ergste exemplaren te beginnen. In dit geval is het dus een klompje lijm met wat plastic rond.
Het cockpitkapje erafgepulkt en al wat geschuurd.
En dan kijken we naar de buikzijde, meer schuurwerk.
Ondertussen heb ik nieuwe wieltjes uit de onderdelendoos geplukt welke geschikt zijn, al wat decals bij mekaar gesprokkeld, de nieuwe kleurenschema's onderzocht...
Tot de volgende!
Waarom rebuilds? Veel mensen gooien ouwe kitjes weg omdat ze niet meer voldoen aan hun standaard of gewoon omdat er zoveel stukjes ontbreken of de paint is vergeeld, dat een nieuw kitje makkelijker in mekaar te frotten valt.
Ik, ben één van die mensen die moeilijk een kitje kan weggooien. Versta me niet verkeerd, hopeloze gevallen worden gekannibaliseerd en de lege karkassen worden in m'n persoonlijke Davis-Monthan opgeslagen (You never know! ). Het is wel zo dat ik niet snel een oud kitje volledig zal afschrijven. Ik hou er gewoon van om oude dingetjes te restaureren, that's it!
Regelmatig kom ik wel eens iemand tegen die zijn oude kitjes van de hand doet en dan ben ik zeker een gretige afnemer. De laatste 5 jaar heb ik zo reeds 300 kitjes weten te recupereren en te redden van de vuilbak of de kindervingertjes. Reeds 170 hebben een nieuw leven gekregen en een 40tal heb ik spijtiggenoeg doorverwezen naar Davis-Monthan.
Er zijn een paar criteria die ik hanteer om een kitje nieuw leven in te blazen en die zijn:
1. Is de basis goed? Geen verwrongen delen, zijn de hoofddelen aanwezig en zijn de ontbrekende stukken makkelijk te vervangen of te maken?
2. Is de canopy in aannemelijke staat? Geen te erge lijmvlekken, geen barsten of is deze makkelijk na te maken?
3. Is het onderstel na te maken of (gedeeltelijk) aanwezig? Al m'n kitjes zijn wheelsdown. Gelukkig heb ik een surplus aan wieltjes en wat evergreen
4. Is het gedane schilderwerk makkelijk te herwerken of te verwijderen? Sommige verf is een hel om te verwijderen. En heb ik uiteraard de goeie decals reeds in huis.
Is er voldaan aan de criteria, dan gaan we van start en bekijken we de rest stap voor stap.
Daarom dit nieuwe topic, drie zullen uit de as opstaan en de vierde is nieuw uit de doos.
De kandidaten:
De grijze op deze foto is de nieuwe kit, dient mooi als patroon voor ontbrekende delen.
Ik heb wel de neiging om steeds met de ergste exemplaren te beginnen. In dit geval is het dus een klompje lijm met wat plastic rond.
Het cockpitkapje erafgepulkt en al wat geschuurd.
En dan kijken we naar de buikzijde, meer schuurwerk.
Ondertussen heb ik nieuwe wieltjes uit de onderdelendoos geplukt welke geschikt zijn, al wat decals bij mekaar gesprokkeld, de nieuwe kleurenschema's onderzocht...
Tot de volgende!