G
Grendel
Guest
Best wel leuk hoor, die minitankjes, maar ondanks dat ik er best wel veel lol mee heb gehad kan ik toch eigenlijk net wat beter uit de voeten met het wat grotere spul en hoewel alles aan de binnenkant tegen me stond te roepen dat ik eigenlijk helemaal geen tijd en ruimte heb voor een groter project toch lekker eigenwijs een wat grotere doos opengetrokken en aan de slag gegaan.
zoals de meesten wel weten heb ik enigszins een voorliefde voor russisch en sovjet-materieel en dat komt met name doordat het allemaal zo grof en efficient aandoet en voor dit project ga ik dan ook aan de slag met, wat mij betreft, één van de lelijkste apparaten in het russische arsenaal.
want kijk, nou fladderen die amerikezen dan wel met dit foeilelijke hok rond:
...maar laten we wel wezen...:
...dat doen die ruskies toch nog net even beter! nou kan het natuulijk nog erger worden in de vorm van dit...:
...soort monstrositeiten, maar ook ik heb m'n grenzen zeg maar
_______________________________________________________
_______________________________________________________
het gaat dus een KA-50 Hokum worden en in feite is het de russische tegenhanger van de al eerder genoemde Apache en voortgekomen uit de vraag naar een opvolger voor de mi-24 Hind. Hoewel de Hokum in eerste instantie niet meer lijkt te zijn dan "wéér een gevechtshelikopter" zijn er toch wel een paar bijzonderheden te noemen! zoals je kunt zien werkt de Hokum met Kamovs dubbele (contraroterende) rotortoren waardoor er geen staartrotor nodig is en de vliegsnelheid in alle richtingen optimaal is en er een hogere wendbaarheid ontstaat dan mogelijk is met de meer conventionelere opstelling van enkele dakrotor in combinatie met staartrotor. het gebruiken van een dubbele rotormast heeft ook als gevolg dat de stijgsnelheid een stuk hoger ligt dan gebruikelijk en al met al is de KA-50 dus een erg snel en wendbaar toestel.
een andere bijzonderheid is dat de Hokum gevlogen wordt door één bemanningslid en niet door de meer gebruikelijke piloot/navigatorcombinatie en om zaken nog wat bijzonderderder te maken is de Hokum de enige gevechtshelikopter die voorzien is van een schietstoel! middels een explosieve lading voorzien van twee kleine "raket"motoren worden de bovenkant van de cockpit en de rotorbladen weggeblazen waarna de schietstoel in werking treedt.
de cockpit is trouwens, op z'n russische, flink bepantserd met een bak aan plaatstaal, kogelwerend glas en nog zo wat van dat soort zaken dus al met al een rap, stevig, efficient en absoluut fugly apparaat.
en als je dan bedenkt dat z'n 2-persoonsbroertje d'r zo uit ziet:
...ga je je toch wel afvragen of ze dezelfde ouders hebben
_______________________________________________________
_______________________________________________________
enniehoe, een Hokum dus en efkes voor de duidelijkheid gaat het om deze kit:
vrij zuinigjes voor wat betreft onderdelen, maar wat er mee komt ziet er over het algeheel (op hier en daar wat behoorlijke vereenvoudigingen na) net zat uit en zo uit de doos zou je d'r best wat leuks van kunnen maken.
...maar ik dus niet, want zoals gewoonlijk....
ander knalspul voor d'r bij
wat ijzerwaren
...en natuurlijk nog een paar extra plakkertjes
nou is er ook nog een leuke resin cockpit uitgebracht, maar wegens erg lastig te vinden moet ik me maar behelpen met dit:
en dus maar eens zien wat het wordt...
dames en heren, videobanden en dvd-recorders...
He'j dut'n HØkum!
_______________________________________________________
_______________________________________________________
Goed, een hokum dus en om gelijk maar even een beeld te krijgen van hoe groot zo'n apparaat in het echie ongeveer is:
...en da's nog heulegaar niet zo klein volgens mijn en volgens de wikijongens 15 meters lang. en guess what? da's dus net zo lang als een apache is.
Zoals gezeit was resinspul voor de cockpit niet heel erg ruim voorhanden (was wel te krijgen, maar dan had er weer een flinke wachttijd bij aan gezeten) en de oorspronkelijke cockpitstukkies waren nou ook weer niet heel erg dramatisch maar toch...
ja hoor, het moest er maar weer van komen :roll:
lekker knippen&plakken...:
en als je dan toch bezig bent...:
allemaal natuurlijk nog wel grof enzo, maar dit is alleen nog maar ruwbouwwerk natuurlijk
...en passen deed het zowaar ook nog:
ach ja, en als je dan toch aan de knutsel bent...
eduard levert dan wel een leuke tellerplank mee voor in de neus maar het bleef allemaal wat platjes. ook maar efkes aanpakken dus:
en als dan de schaduwvangende afdekkapconstructie wat heel erg dik is in verhouding met de rest moet daar natuurlijk ook even de zaag in:
resin is voor watjes :cheesygrin:
voor de grap even de glasbak gepast en uhoh...:
ugh!
dat is dan natuurlijk wel op te lossen met wat stripjes styreen, maar wegens wat mij betreft is half werk geen werk gaan we natuurlijk dan gelijk gewoon voor the full monty. here goes!
dus.
zoals je kunt zien heb ik vrij dik materiaal gebruikt voor het glaswerk en hoewel het er een beetje uitziet alsof ik voor schaaldikte wilde gaan is het om eerlijk te zijn meer om het geheel wat meer stevigheid te geven
en wegens ik was nu toch bezig met knopjes vervangen en de boel oppimpen konden de zijpanelen natuurlijk ook niet achterblijven. niet al te ingewikkeld doen; stukkies plaatwerk ruwweg in vorm knippen, met een potlood de contouren uittekenen en vervolgens met schaar en vijl aan de slag:
de binnenplaat is ruwweg een millimeter hoger dan de rompwand en het voordeel daarvan is dat de cockpitkap daar uiteindelijk dus tegenaangedrukt kan worden vanaf buitenenaf om het geheel redelijk sluitend te kunnen vastlijmen en dan ook nog eens zonder aan de binnekant lijmnaden te kunnen zien. kijkt mijn eens inventief doen
tiet veur de boel aan te kleden!
zoals ik al schreef levert eduard een verse meterkast voor dit apparaat maar doet het allemaal wel wat vlakjes aan. aan de slag dus maar met restantzooi uit de pe-overblijfbak, het eduardspul en wat styreen. oh, en eerst efkes een paar ploatiens om te laten zien dat ik de opbouw niet helemaal uit m'n duim zuig zeg maar:
ook het oorspronkelijke zijkantknoppenblok van zowel de kit als de eduardset zijn wat erg platjes dus ook hier even naar wat ploatiens gekeken en zelf aan de slag gegaan:
functioneel naakt:
en kan je je deze nog herinneren?
paar zittingmatjes, riempjes van 0.15mm styreen (papierdikte zeg maar) en wat leidinks en presto:
moet nog wel even een klein beetje opruimwerk worden gedaan met een schuierblaadjen maar vergeleken met het klompje plastic van italeri...:
...doet het natuurlijk al heel anders aan
en efkes als eind- en tussendoraplaatje wegens ik weet niet wanneer ik weer verder kan knutselen...
toedels!
_______________________________________________________
_______________________________________________________
g. out!
zoals de meesten wel weten heb ik enigszins een voorliefde voor russisch en sovjet-materieel en dat komt met name doordat het allemaal zo grof en efficient aandoet en voor dit project ga ik dan ook aan de slag met, wat mij betreft, één van de lelijkste apparaten in het russische arsenaal.
want kijk, nou fladderen die amerikezen dan wel met dit foeilelijke hok rond:
...maar laten we wel wezen...:
...dat doen die ruskies toch nog net even beter! nou kan het natuulijk nog erger worden in de vorm van dit...:
...soort monstrositeiten, maar ook ik heb m'n grenzen zeg maar
_______________________________________________________
_______________________________________________________
het gaat dus een KA-50 Hokum worden en in feite is het de russische tegenhanger van de al eerder genoemde Apache en voortgekomen uit de vraag naar een opvolger voor de mi-24 Hind. Hoewel de Hokum in eerste instantie niet meer lijkt te zijn dan "wéér een gevechtshelikopter" zijn er toch wel een paar bijzonderheden te noemen! zoals je kunt zien werkt de Hokum met Kamovs dubbele (contraroterende) rotortoren waardoor er geen staartrotor nodig is en de vliegsnelheid in alle richtingen optimaal is en er een hogere wendbaarheid ontstaat dan mogelijk is met de meer conventionelere opstelling van enkele dakrotor in combinatie met staartrotor. het gebruiken van een dubbele rotormast heeft ook als gevolg dat de stijgsnelheid een stuk hoger ligt dan gebruikelijk en al met al is de KA-50 dus een erg snel en wendbaar toestel.
een andere bijzonderheid is dat de Hokum gevlogen wordt door één bemanningslid en niet door de meer gebruikelijke piloot/navigatorcombinatie en om zaken nog wat bijzonderderder te maken is de Hokum de enige gevechtshelikopter die voorzien is van een schietstoel! middels een explosieve lading voorzien van twee kleine "raket"motoren worden de bovenkant van de cockpit en de rotorbladen weggeblazen waarna de schietstoel in werking treedt.
de cockpit is trouwens, op z'n russische, flink bepantserd met een bak aan plaatstaal, kogelwerend glas en nog zo wat van dat soort zaken dus al met al een rap, stevig, efficient en absoluut fugly apparaat.
en als je dan bedenkt dat z'n 2-persoonsbroertje d'r zo uit ziet:
...ga je je toch wel afvragen of ze dezelfde ouders hebben
_______________________________________________________
_______________________________________________________
enniehoe, een Hokum dus en efkes voor de duidelijkheid gaat het om deze kit:
vrij zuinigjes voor wat betreft onderdelen, maar wat er mee komt ziet er over het algeheel (op hier en daar wat behoorlijke vereenvoudigingen na) net zat uit en zo uit de doos zou je d'r best wat leuks van kunnen maken.
...maar ik dus niet, want zoals gewoonlijk....
ander knalspul voor d'r bij
wat ijzerwaren
...en natuurlijk nog een paar extra plakkertjes
nou is er ook nog een leuke resin cockpit uitgebracht, maar wegens erg lastig te vinden moet ik me maar behelpen met dit:
en dus maar eens zien wat het wordt...
dames en heren, videobanden en dvd-recorders...
He'j dut'n HØkum!
_______________________________________________________
_______________________________________________________
Goed, een hokum dus en om gelijk maar even een beeld te krijgen van hoe groot zo'n apparaat in het echie ongeveer is:
...en da's nog heulegaar niet zo klein volgens mijn en volgens de wikijongens 15 meters lang. en guess what? da's dus net zo lang als een apache is.
Zoals gezeit was resinspul voor de cockpit niet heel erg ruim voorhanden (was wel te krijgen, maar dan had er weer een flinke wachttijd bij aan gezeten) en de oorspronkelijke cockpitstukkies waren nou ook weer niet heel erg dramatisch maar toch...
ja hoor, het moest er maar weer van komen :roll:
lekker knippen&plakken...:
en als je dan toch bezig bent...:
allemaal natuurlijk nog wel grof enzo, maar dit is alleen nog maar ruwbouwwerk natuurlijk
...en passen deed het zowaar ook nog:
ach ja, en als je dan toch aan de knutsel bent...
eduard levert dan wel een leuke tellerplank mee voor in de neus maar het bleef allemaal wat platjes. ook maar efkes aanpakken dus:
en als dan de schaduwvangende afdekkapconstructie wat heel erg dik is in verhouding met de rest moet daar natuurlijk ook even de zaag in:
resin is voor watjes :cheesygrin:
voor de grap even de glasbak gepast en uhoh...:
ugh!
dat is dan natuurlijk wel op te lossen met wat stripjes styreen, maar wegens wat mij betreft is half werk geen werk gaan we natuurlijk dan gelijk gewoon voor the full monty. here goes!
dus.
zoals je kunt zien heb ik vrij dik materiaal gebruikt voor het glaswerk en hoewel het er een beetje uitziet alsof ik voor schaaldikte wilde gaan is het om eerlijk te zijn meer om het geheel wat meer stevigheid te geven
en wegens ik was nu toch bezig met knopjes vervangen en de boel oppimpen konden de zijpanelen natuurlijk ook niet achterblijven. niet al te ingewikkeld doen; stukkies plaatwerk ruwweg in vorm knippen, met een potlood de contouren uittekenen en vervolgens met schaar en vijl aan de slag:
de binnenplaat is ruwweg een millimeter hoger dan de rompwand en het voordeel daarvan is dat de cockpitkap daar uiteindelijk dus tegenaangedrukt kan worden vanaf buitenenaf om het geheel redelijk sluitend te kunnen vastlijmen en dan ook nog eens zonder aan de binnekant lijmnaden te kunnen zien. kijkt mijn eens inventief doen
tiet veur de boel aan te kleden!
zoals ik al schreef levert eduard een verse meterkast voor dit apparaat maar doet het allemaal wel wat vlakjes aan. aan de slag dus maar met restantzooi uit de pe-overblijfbak, het eduardspul en wat styreen. oh, en eerst efkes een paar ploatiens om te laten zien dat ik de opbouw niet helemaal uit m'n duim zuig zeg maar:
ook het oorspronkelijke zijkantknoppenblok van zowel de kit als de eduardset zijn wat erg platjes dus ook hier even naar wat ploatiens gekeken en zelf aan de slag gegaan:
functioneel naakt:
en kan je je deze nog herinneren?
paar zittingmatjes, riempjes van 0.15mm styreen (papierdikte zeg maar) en wat leidinks en presto:
moet nog wel even een klein beetje opruimwerk worden gedaan met een schuierblaadjen maar vergeleken met het klompje plastic van italeri...:
...doet het natuurlijk al heel anders aan
en efkes als eind- en tussendoraplaatje wegens ik weet niet wanneer ik weer verder kan knutselen...
toedels!
_______________________________________________________
_______________________________________________________
g. out!