Hoofdsponsor

1/9 hd bobber [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

dikkie dik

Well-known member
Registered
Dag medebouwers

wil wel eens probreren een HD sportster 883 ombouwen tot een bobber.



de inhoud van de doos





de stukken waar de chroom moet van verdwijnen:




het aangepaste frame:



een paar van de weinige stukken die niet gewijzigd zullen worden



grt
dikkie dik
 
@ Eirk
ik ben ook benieuwd waar ik ga eindigen met deze bouw.

@ huge

Een bobber:

Een bobber is een omgebouwde motorfiets waar men het voorste spatbord verwijderd en het achterspatbord verkleint.
Deze manier van ombouwen vond zijn oorsprong rond “1950” in de USA en wordt tot op heden
wereldwijd nog toegepast .
Een bobber wordt vaak geassocieerd met een chopper met dit verschil, bij een bobber
behoud men het frame daar waar men bij een chopper het frame wijzigt.
De voorvork wordt soms ook veranderd dit om dan een breder of smaller voorwiel te
kunnen monteren.
Kortom een bobber is een minimalistische motorfiets.
enkel wat men nodig heeft om te rijden is aanwezig.
Dit is in het kort de omschrijving van een bobber.





en dan nu verder met de bouw:wacko::wacko:

de ontchroomde stukken nog eens wat bijwerken zodat alle chroom
eraf is.
hier zie je ze juist na hun eerste bad in bleekwater.



aanpassen van achterspatbord






na het afwerken van het spatbord het zadel moeten verkleinen en daarna alles eens gepast op
het frame.



het witte latje is ter vervanging van de vering die ik niet ga gebruiken.
moet het zadel nog verder aanpassen zodat deze afgeveerd wordt vanop het frame.



tot zo ver
grt dikkie dik
 
Bobbers mijn favorieten fietsen 8) en dan als basis een Spotster dat zie je ook niet veel in schaalmodellen wel meestal de de dikke Vtwins ;)

Hier een voorbeeldje van mijn Bobber, de basis was de H-D WLA van Italeri.
Mods,
Apahanger
Primaire drive
Sucide clutch
Opnieuw gespaakte wielen

p13.JPG


Ron
 
ron,

met wat en hoe heb jij je wielen herspaakt.
die HD die je gebruikt hebt was dat de militaire of civiele uitvoering.

grt
dikkie dik
 
Dik dit is de militaire versie dus de WLA de civiele versie is de WL en die is helaas nergens meer te koop sinds jaren :(

De spaken zijn vervangen door 0,5 mm koperstaaf (geen draad) en hoe het gedaan is?
Beetje moeilijk uitleggen zonder voorbeelden maar ik doe een poging.
Je heb twee wielheflten gelukkig dus dat werkt wat makkelijker.

Je begin met 4 spaken of 6, je boor eerst gaten in de naaf van de spaken die verwijderd gaan worden en in de velg vijl je een klein gluefje zodat net de spaak erin past.
Dan verwijder je de spaken, wel opletten hoe de spaken lopen want er loopt een spaak over een anderen spaak.
Koperdraad ongeveer op maat maken en dan aan een kant een 45 graden bocht buigen die in het gat van van de naaf val.
spaak in het naaf gat steken en het anderen gedeelte in de velg drukken.
Vast zetten met CA lijm (secondenlijm)
Als de vier of zes spaken heeft gehad dan ga je op dezelfde manier verder maar wel recht tegenover de spaken die al gedaan zijn.
Op deze manier blijf je wiel recht en gaat hij niet schuin trekken
Daarna pak je 4 spaken aan die in het midden zitten van de spaken die al gedaan zijn.

Het is een aardig werkje om te doen :wacko: maar het resultaat mag er wel wezen.

Ron
 
Dag Ron

Heb deze vorige week op de kop kunnen tikken
een WLA solo seat.



voor een prijsje waar ik bijna van achterover viel.:D:D

grt
dikkie dik
 
Lucky Devil :@:tongue::laugh::laugh::laugh::laugh:

Alleen snap ik nooit waarom ze hem WLA noemen omdat de A voor Army staat :8

Ron
 
What does WLA stand for?......

Throughout its history, Harley-Davidson has been using a combination of letters to designate the different models it manufactures. The Model WLA is no exception.

The 'W' shows that the motorcycle is equipped with a 45 cubic inch, side valve engine, introduced in 1937 and first used on the Model W bikes.
The letter 'L' stands for High Compression. It is however not indicative of compression on current models.
And finally 'A' indicates a model developed for Army use.

En veel meer over WLA op:

http://www.theliberator.be/liberator1.htm
 
What does WLA stand for?......

Throughout its history, Harley-Davidson has been using a combination of letters to designate the different models it manufactures. The Model WLA is no exception.

The 'W' shows that the motorcycle is equipped with a 45 cubic inch, side valve engine, introduced in 1937 and first used on the Model W bikes.
The letter 'L' stands for High Compression. It is however not indicative of compression on current models.
And finally 'A' indicates a model developed for Army use.

En veel meer over WLA op:

http://www.theliberator.be/liberator1.htm

Dus is het gewoon een WL ;)

Ron
 
[mod]
Dikkie Dik,
wil je zo vriendelijk zijn je foto's te herschalen naar maximum 100 kb (huisregels)?
[/mod]
 
zo na de discussie
nog een beetje verder gebouwd

een dry fit gedaan van de motor en achterwiel in het frame



de chroomresten moeten nog van de motor verwijderd worden.

de achterbrug reeds afgewerkt met putty



de voorvork eveneens gemonteerd maar daar is nog veel ombouw werk aan



het voorspatbord ga ik misschien aanpassen of verwijderen



het stuur moet ook nog aangepast worden



tot zover de aanpassingen

dikkie dik
 
Dus is het gewoon een WL ;)

Ron

Of het nu WL of WLA of WLC is maakt niet uit het is een mooie Kit die je hebt gekocht. Zal die zeker volgen als je er aan begint ;)

Dikkie Dik

Dat ziet er wel al goed uit. Ben benieuwd naar de verdere verbouwingen. Maar het voorspatbord zou ik persoonlijk weglaten. Vind dat hij er stoerder ga uitzien en vind ook dat het eindelijk niet past voor een bobber (Maar dit is dan ook mijn persoonlijjke mening wat betreft bobber's)
Blijf deze topic zeker volgen ;)
 
Ik vind het netjes gedaan wat je hier laat zien.
Mooie verbouwing.
En het voorspatbord, gewoon weglaten.

Erik.
 
een kleine update,

daar erbij een bobber geen voorspatbord zit
heb ik dan maar de voorvork aangepast.
tijdens de aanpassing dan ook maar gelijk de remklauw vooraan ook weg genomen.




zo krijg je symmetrische vorkbenen vooraan.



aan het aangepaste zadel een achterzijde gemaakt zodat er ook een vering
kan geinstalleerd worden



dan een beetje putty op gedaan in een vervorming



tijdens het drogen het op het frame gelegd om eens een totaal beeld te krijgen



na het drogen en schuren een eerste laagje verf gegeven om de
foutjes uit de oppervlakte te krijgen.



zoals je kan zien is er nog schuurwerk te verrichten

ook nog het frame aan de achterzijde aangepast.
de brede witte steuntjes weg genomen en vervangen door een rond staafje



moet enkel nog eens denken hoe de plaathouder te bevestigen



doordat de achterbrug niet zuiver gegoten
heb ik een breuk gehad aan de rechterzijde.
heb dit dan opgelost door er een gaatje in te boren, fijn metalen staafje in te steken
en er een fijn staafje tegen te lijmen.





dit was het dan voor deze update

mvg
Dikkie Dik
 
Mooie update. Ik blijf met plezier volgen wat je ervan gaat terechtbrengen. Ik vind dit knap, zo maar los uit het koppeke.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan