Hoofdsponsor

1/72 He-111Z en Me-321 in flight

ERVARING
39 jaar
BOUWWIJZE
Oob
BOUWBUDGET
60
BOUWSTATUS
Wip
COMMENTAREN
Gaan met die banaan

Jerre

V.I.P.
V.I.P.
Het idee tot deze post is gekomen toen ik op de subreddit Modelmakers een diorama tegenkwam van een B2 spirit die in flight getankt wordt.

Gebruikte kits:
- https://www.scalemates.com/kits/italeri-115-messerschmitt-me-321-gigant--211170
- https://www.scalemates.com/kits/italeri-119-he-111-z-1-zwilling--1353030

Bedoeling is om iets te maken dat hier op lijkt. Vermoedelijk zal ik ook proberen de startraketten te gebruiken in het diorama.

Dit zal dan ook de eerste keer zijn dat ik me aan een diorama waag.
Bekijk bijlage 440537
Voor de mensen die me in Gent gezien hebben: constructie aan de he-111z is gestart met het hergraveren van het model.

Dit werk is bijna gedaan. Een illustratieve foto volgt.

De sleep zal niet op schaal gemaakt worden, dan zou het diorama te groot zijn.

Spanwijdte he-111z bijna 50 CM, me-321 76 CM.
 
Op zich prachtig idee, maar je eennalaatste opmerking kwam pavloviaans bij mij op toen ik alleen al je titel las.

Er zit in werkelijkheid een enorme afstand tussen de vliegtuigen. Nu weet ik wel dat modelbouw een abstractie van de werkelijkheid vormt, maar hoe ga je dit nu enigszins geloofwaardig vormgeven? Hoeveel vliegtuiglengtes laat je ertussen?

he111z-06.png


(Bron: https://planehistoria.com/the-he-111z-a-tug-for-the-me-321-cargo-glider/#google_vignette)
 
Op zich prachtig idee, maar je eennalaatste opmerking kwam pavloviaans bij mij op toen ik alleen al je titel las.

Er zit in werkelijkheid een enorme afstand tussen de vliegtuigen. Nu weet ik wel dat modelbouw een abstractie van de werkelijkheid vormt, maar hoe ga je dit nu enigszins geloofwaardig vormgeven? Hoeveel vliegtuiglengtes laat je ertussen?

he111z-06.png


(Bron: https://planehistoria.com/the-he-111z-a-tug-for-the-me-321-cargo-glider/#google_vignette)
Schaal accuraat zou het diorama een afstand van +/- 150 CM hebben tussen de twee vliegtuigen. In totaal zou dan het diorama 200 CM lang zijn.
Denk dat het ikv de wedstrijdtafels tot 100 CM zal beperkt worden in totaal. Dus een 50 tal CM sleep, wat me mijn insziens meer dan voldoende lijkt.
Vrijdag eens polsen bij de club qua praktische zaken. Nu eerst focus op de twee modellen enigszins deftig te maken. Het zijn nog altijd oude shitaleri modellen die de nodige aandacht nodig hebben...
 
Maak eerst eens een opstelling van papier, met daarin de ruwe vorm van de vliegtuigen, sleepkabel ertussen van 50 centimeter en beoordeel dan zelf in hoeverre het realistisch overkomt. Dan weet je of je jezelf op zo'n groot project zou moeten storten. Als het tegenvalt, zijn er 1.000 andere ideeën voor een diorama. Als het meevalt, kun je vol goede moed aan de slag. Persoonlijk schat ik in dat het resultaat van zo'n ruwbouw zal tegenvallen, gezien de grootte van beide vliegtuigen waardoor het zal lijken alsof ze elk moment op elkaar kunnen botsen. Maar positief of negatief, met de conclusies kun je verder. Eerst te gaan bouwen en daarna erachter te komen dat het plaatje niet werkt, lijkt me een foute insteek.
 
Ik heb een vergelijkende impressie gemaakt, no strings attached (ha ha).

Hoe het in werkelijkheid was:


Hoe jij het beoogt vorm te geven:
 
Wat ook nog een mogelijkheid is is, dat je beide vliegtuigen zelfstandig maakt en dat je de sleepkabel flexibel inzetbaar maakt. Zo krijg je wat meer mogelijkheden.

Op een clubtafel, gebruik je dan een kabel van de volle 150 centimeter (of op welk getal je precies gaat uitkomen). Bij een wedstrijdtafel, voeg je een kabel toe van 50 centimeter als dat ervoor zorgt dat je de maximaal toegestane lengte niet overschrijdt. Et cetera. Je houdt meer flexibiliteit. 'T is maar een idee he.
 
De reeds bewerkte onderdelen:
- middensvleugelstuk
- voorbeeld van romphelften
- 5 motoren

Van de vleugels moet ik nog de inspectieluiken en brandstofdinges graveren.
17309153111507163385545795144832.jpg17309153750877677024265681895488.jpg173091542755631536831193737118.jpg
 
Wat ook nog een mogelijkheid is is, dat je beide vliegtuigen zelfstandig maakt en dat je de sleepkabel flexibel inzetbaar maakt. Zo krijg je wat meer mogelijkheden.

Op een clubtafel, gebruik je dan een kabel van de volle 150 centimeter (of op welk getal je precies gaat uitkomen). Bij een wedstrijdtafel, voeg je een kabel toe van 50 centimeter als dat ervoor zorgt dat je de maximaal toegestane lengte niet overschrijdt. Et cetera. Je houdt meer flexibiliteit. 'T is maar een idee he.
Q: is het ok als ik een vliegtuig diorama inzet op wedstrijd?
A: geen probleem, doe maar, ah schaal 1/72, zoveel plaats dus niet nodig?

Toch wel. 2 meter.

😱😱😱
 
Waarom bouw je ze niet op de grond? De Me 323 geladen, eventueel nog met de deuren open, de sleepkabel mooi gestrekt er voor, daarna gevouwen tussen beide vliegtuigen in en uiteindelijk ook een stuk gestrekt naar het trekkend toestel.
Zoiets als je ziet in "A Bridge too Far" met de trekkabels mooi klaar gelegd voor de Horsa's. Was bij de Duitsers niets anders dan bij de Britten.
 
Als deze samenstelling reeds gebruikt is zou ikzelf opteren om iets anders uit de mouw te schudden, iets zoals Erwin voorstelt lijkt mij ook iets haalbaarder op kortere afstand van elkaar...
 
Terug
Bovenaan