Hoofdsponsor

1/35 "Hij komt, hij komt" Sherman ARV mkI [wip]

VisjeMar

Well-known member
Registered
Hoi Allemaal

Via facebook kwam ik de volgende foto tegen

sinterklaas_ARV.jpg

Ik had deze foto enkele jaren geleden in een krant gezien maar toen helaas niet uitgeknipt.
Nu de Sint weer in het land is wil ik toch iets doen met dit project, waarschijnlijk krijg ik het niet af (zeker weten eigenlijk) maar het is wel leuk voor nu.

De items die ik nodig heb:
Een Sherman V ARV mkI
een gesculpte Sinterklaas (dat wordt de grootste uitdaging)
en enkele toeschouwers voor erbij (waarschijnlijk miniart oid)
tank crew (iig hornet hoofdjes)
zwarte pieten, hiervoor zal een setje tank crew aangepast moeten worden

Ondertussen heb ik van Richard Polderman zijn oude gebouwde Sherman ARV van legend gekregen die ik zelf nog iets verder opgeleukt heb.
http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?f=3&t=7562&hilit=sherman+arv&start=20

Ik ben van plan om op het motordek naast de standerd WWII stowage ook wat speelgoed op te plaasten die in bontere kleuren geschilderd zullen zijn. Dit is mijn artistieke vrijheid hierbij.

voor nu de verf
image1103.JPG

een zeer lichte OD gemaakt van Tamiya Olive Drab, dark yellow en Deck Tan (geen idee qua verhoudingen)

die na een laag purity seal er zo uit ziet
IMG_001615.JPG

IMG_001510.JPG

nu eerst opzoek naar informatie over de units waardoor ik de juiste decals kan plaatsen.

Omdat ik nog niet weet hoe en wat betreft het dio laat ik deze eerst bij de voertuigen staan

Martin

Laatst bewerkt:
Leuk idee, je zal ook een chauffeur nodig hebben. Daar zou je een Zwarte Piet van kunnen maken.

Zwarte Pieten mogen niet meer. ;)

Maar leuk project :)

Ik heb deze conversie vele jaren geleden gebouwd en vind het nog steeds een saai ding wat ook geld voor de bergepanzer IV, zal wel komen dat ik de koepel mist :)

Heel fijn project zeker rond deze tijd van het jaar,laat sinterklaas en de gekleurde pieten maar komen....😉

Hey,

da's hier indd wel een originele foto, mooi idee zelfs om hem in model om te zetten. Ben benieuwd.... :)
En voor alle zageventen over dat zwarte piet-gedoe, zelfs in die tijd liepen ze 'zwart' rond, dus zwijgen en genieten van het kinderfeest..... :) ;)

Leuk project Martin ! :D

Ik hou wel wel van die torenloze bakken ! Maar in verband met Sinterklaas mag je er voor deze keer
best een schoorsteen op zetten hoor :P

Ziet er al smakelijk uit deze ARV, maar ik kijk vooral uit naar Sinterklaas en de Zwarte Pieten...

Misschien kun je voor de veren op die pietenmutsen wel stukjes Asparagus gebruiken ?

Veel plezier thumbsup_zpsq1yrw5jr.gif

Is er iets meer bekend over die foto wat betreft plaats en datum?
Bouwstijl lijkt mij eerder Belgisch en precies een stationsgebouw en dit in combinatie met een ARV doet het mij ergens aan Leopoldsburg denken maar is maar een gok natuurlijk.
Wel enorm origineel,zeker in deze periode van het jaar.

De bouwstijl is Hollandse neorenaissance, dus de foto zou zowel in Nederland als in België kunnen zijn genomen.

Deed me in eerste instantie een beetje aan station Roosendaal denken, maar dat lijkt het toch niet te zijn.

Ik heb een oud boek over station Roosendaal, ik zal daar eens in kijken.

Verschillende bronnen, die (op één na) elkaar allemaal kopiëren, zeggen dat dit Rucphen is. De originele foto is eigendom van het Imperial War Museum in Londen.

Dat zou op zich logisch zijn, omdat stationsgebouwen op één tracé vaak dezelfde architectuur hebben. Probleem is alleen, dat er door Rucphen geen spoorlijn loopt en ook nooit heeft gelopen.

Het station van Roosendaal zal het denk ik toch niet zijn (heb het boek doorgenomen en zie geen duidelijke foto's die erop wijzen dat dit Roosendaal is) want het station is op 14 september 1944 flink gebombardeerd (er was wel meer dan een ruitje kapot, zoals op de foto weergegeven) en de foto zou dateren van 6 december 1944. Dat (of iets eerder) lijkt me ook de meest logische datum, want 1943 is te vroeg en 1945 te laat.

Een Google Streetview-tour door Rucphen (misschien is het geen stationsgebouw) was ook vruchteloos.

De verdere stations van de Antwerpen-Roosendaal-lijn lijken niet op wat ik op de foto zie.

Kortom, ik zou het niet weten.

En toch, wie zoekt zal vinden.

Dit is het gebouw. Het is inderdaad geen station, maar het Zusterklooster O.L.V. van den Berg Carmel, vroeger gelegen aan de Sint Martinusstraat 1-3 te Rucphen.

Zie ook hier:
d9be9eb4-4da2-ca89-dcef-a02c53636899.jpg

672770f1-21c7-9311-878d-b4b92a64e9e5.jpg

kaartyy16846.JPG

kaartyy11260.JPG

Helaas is dat gebouw in 1963 gesloopt.

Het is me vooralsnog een raadsel waar de paal links op de foto voor diende.

ik heb wat opzoekingswerk verricht en heb de zelfde foto terug gevonden op de website van de bundesarchive photos 1933. en dit stond onder de foto 'St Nicholas' arrives on a Sherman ARV as part of St Nicholas Day celebrations in Rucphen, near Roosendaal in Holland, 6 December 1944. dus Roy zoals je al vermoede zou het inderdaad om rucphen gaan. maar het kan natuurlijk nog altijd zijn dat dit een gok is van de persoon die dit bij de foto geschreven heeft, maar dat zullen we natuurlijk nooit weten.

Grt Tiger

In zoverre zullen we het ooit weten, dat ik de precieze locatie waar de foto is genomen in mijn laatste post toch heb teruggevonden :laugh:

i.v.m met die paal. zou het mogelijk zijn dat die paal bedoeld was voor de hoogspanningskabels van een tramlijn. want op de foto kan ik afleiden dat deze parallel loopt met de weg. het is ook maar gokken wat ik hier doe, iets anders kan ik niet direct bedenken waar deze paal zou kunnen voor dienen.

Ik had al gekeken of er ooit een tram door Rucphen heeft gelopen, maar kan daar geen enkel bewijs voor vinden.

Knap staaltje speurwerk Roy en daar valt dan ook indirect uit af te leiden dat het hier om een Britse pantserdivisie zou gaan en geen Belgische (Bde Piron) zoals ik zou durven verondersteld hebben.
Rest nog te kijken welke eenheden er toen in die regio lagen.

Ja ik vind dat altijd wel leuk, een beetje speuren. Veel kunnen oefenen in het verleden met urbex (locaties opsporen waar geen adressen van bekend zijn, alleen foto's) en mijn interesse in architectuur helpt ook een beetje.

Ik weet niet of het een uitgebreid dio zou worden, maar het lijkt erop dat -ook al wordt er geen deel van het gebouw mee gebouwd- er een zandpad lag toentertijd. Dat is al nuttige informatie denk ik.

Wat ik wel verwacht is dat het en ARV sherman is. Van het 4th canadian Armored Division. Maar ook dit weet ik niet 100% zeker.

Terug
Bovenaan