Hoofdsponsor

1/250 Jahre Viking ( 2de poging)

ERVARING
Al heel wat
BOUWWIJZE
Hier komen vollop toevoegingen op
BOUWBUDGET
Ik heb nog geen idee maar het zal niet goedkoop worden denk ik.....
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
Natuurlijk, kom maar op

the--mouse

Administrator / V.I.P
Administrator
Augustus 2017 was ik begonnen aan de Jahre Viking maar helaas door omstandigheden kon ik deze niet afmaken.
Tijdens de beurs in Goes, februari 2018, heeft deze 's nachts heel koud en vochtig gestaan en 's morgens stond er de warme lucht van de kachel precies op.
Gevolg...op 15 plekken opengescheurd. Omdat het schip zo lang is en nog niet af was, was er niet genoeg body helaas.
Al 7 jaar staat de grote doos met het beschadigde schip op mijn hobby kamer en al 7 jaar zit deze in mijn hoofd te spoken "bouw mij..."
Helaas zijn er van dit schip op schaal 1:250 maar 50 gedrukt en deze zijn allemaal verkocht dus is er niet meer aan te komen.
Op het grote WWW is er geen te vinden die helemaal afgebouwd is trouwens.
Gelukkig ken ik de uitgever goed :wiggle:en in overleg is er speciaal voor mij 1 besteld bij JSC.
Nu ik best veel tijd heb omdat ik nog niet volledig kan werken deze toch maar eens voor de tweede maal op tafel dus.
Ga ik de oude verder bouwen? NEE, ik ga helemaal opnieuw beginnen maar dan met 7 jaar meer ervaring.
Ga ik het anders aanpakken? JAZEKER, ik heb verschillende pogingen gedaan om de buizen van papier te maken, deze zullen nu van kunststof gemaakt gaan worden.
Ook zal het schip meer verstevigingen gaan krijgen, ervaring maakt ons wijzer zeg maar :yup:

Het oude topic heb ik gesloten maar je kan daar nog wel kijken : Jahre Viking 1

Zover was ik:
DMMFwfy.jpg


XBpF3Ak.jpg


Fred
 
Maar nu ga ik opnieuw beginnen dus:

Jahre Viking, schaal 1:250

Wat getallen:

Werf: Sumitomo Heavy Industries, Ltd. Yard number 1016
Tewaterlating: 4 september 1975

Omgedoopt:
1979-1989 Seawise Giant
1989-1991 Happy Giant
1991-2004 Jahre Viking
2004-2009 Knock Nevis
2009 Mont

Status: Gesloopt in Alang


Eigenaar: Loki Stream AS
sinds 2004: Olsen Tankers Pte. Ltd
Charteraar: Jahre-Wallem AS

Algemene kenmerken
Type: ULCC
sinds 2004: FSO

Lengte (Loa): 458,45 meter
Breedte : 68,86 meter
Diepgang: 24,61 meter
Deplacement: 649.955 ton
Tonnenmaat : 236.710 brt
Draagvermogen : 480.000 ton
Na de verbouwing: 564.763 ton

Voortstuwing en vermogen:
Sumitomo Stal-Laval AP stoomturbines
50.000 pk, 37.300 kW bij 85 RPM
Vaart: 13 knopen
IMO-nummer : 7381154
MMSI: 564687016
Bemanning: 35 tot 40

Bron: Wikipedia

De oude versie heb ik ook nog:
9QkfBu7.jpg


En het eerste "stukje" is uitgesneden:
KLiOyGD.jpg


Fred
 
Wat me gelijk al opvalt aan de nieuwe versie is dat de kleur veel mooier is en het papier is ook een stuk dikker.

Ik heb al wel gelijk een vraag voor de plastic bouwers onder jullie.
Ik wil styreen profiel gaan gebruiken voor de buizen op het dek, maar hoe kan ik die mooi buigen?
Hoe doen jullie dit?
Ik ga styreen rond gebruiken van 1,5mm, 2.0 mm, 2.5 mm, en 3 mm

Ik weet dat ik nog lang niet zo ver ben maar ben wel benieuwd hoe ik dat kan doen.

Fred
 
styreen buig ik door het te verwarmen, moet wel in 1x goed zijn want als je het opnieuw verwarmt gaat het terug naar zijn oorspronkelijke vorm.
althans het doet een poging tot .....
voor korte bochten maak je dus best een mal waarrond je kan plooien terwijl je met een haardroger wat verwarmt.
De kleine diameters kan je tussen je vingers wat opwrijven en dan plooien met de hand.
Ik probeer altijd eerst dit laatste voor ik het mezelf moeilijker maak met een mal :ROFLMAO:

succes met de bouw
 
Heb er persoonlijk geen ervaring mee maar ik weet wel dat, als je holle buizen wil plooien, je deze eerst best opvult van binnen met bijv. een staaldraad of iets dergelijks. Waarom? Als je de holle buis zou plooien in bijv. 45°, dan riskeer je dat er een knik in komt die je niet meer kan herstellen. Een draad in de buis kan dit verhelpen.
Houtbouwers hebben een plooimachine/planking machine/leistenbieger (ik lees het ook maar af hoor) om hun planken te buigen en dat kan eventueel ook bruikbaar zijn om die buizen te plooien. Ik heb een dergelijk ding in bezit van Mantua Model uit Italië.


Hier zie je zo een voorbeeld.

Maar opnieuw, ik heb er persoonlijk geen ervaring mee.
 
Ik zal alvast weer volgen want dit is een monster van een schip.
Veel plezier met de bouw Fred.
 
ook ik heb geen ervaring op dat gebied , maar ben ook weer uiterst nieuwsgierig en volg met iedereen op het puntje van onze stoelen
Succes maat
 
Ondertussen zijn de middenstukken gemaakt, dat is aan elkaar toch al 87 cm.
Het eerste boegdeel werd aan gewerkt.
yO548Da.jpg


Het eerste boegdeel is klaar en het tweede ligt uitgesneden om in elkaar te gaan zetten:
EbWNhMo.jpg


Gelukkig heb ik de ruimte :wall:
7k7LhTS.jpg


Fred
 
Zet 'm op, het geeft toch een gevoel van verbondenheid dat we afzonderlijk van elkaar momenteel bezig zijn met dezelfde tak van de hobby. Veel snijwerk zit er bij jou al op zo te zien. Ik weet dat je net werkt, ben benieuwd naar het volgende tussenresultaat.
 
Heb ondertussen geleerd dat bepaalde papiermodellen, wat moeilijkheidsgraad betreft, niet moeten onderdoen voor de plastiek modelbouw.
Prachtige werkruimte heb je daar Fred (y).
 
Terug
Bovenaan