Hoofdsponsor

1/35 Kübelwagen Type 82 Africa Corps / Tamiya[wip]

PeiperJ

Penningmeester
Administrator
Hey allemaal,

Na een hele tijd geen bouwverslag meer te hebben geplaatst, is het nu nog stilletjes tijd geworden.

Mede door m'n rugproblemen, lag ik een hele tijd stil ,maar ondanks alles kan dit niet blijven duren... en is het nu eenmaal zo hé :)
Daarom ,had ik aan dit modelletje gedacht, gewoon rustig weg en OOTB van dit oudere model van Tamiya.
Niks moet ,alles mag....dus we zien wel.

Een kleine toelichting ivm de " Kübelwagen "

De Volkswagen (Volkswagen Typ 82) was een personenvoertuig dat tijdens de Tweede Wereldoorlog werd gebruikt door de Duitse Wehrmacht en de Waffen-SS.

Geschiedenis

De auto was gebaseerd op de voorloper van de Volkswagen Kever en werd gebouwd in de Volkswagenfabriek in KdF-Stadt, het huidige Wolfsburg. Er zijn circa 55.000 stuks gebouwd. Deze Kübelwagen had dezelfde taak als de jeep bij de geallieerden. Omdat de Volkswagen Kübelwagen alleen achterwielaandrijving had, waren de prestaties in ruw terrein echter slechter dan die van de vierwielaangedreven jeep.

Technische gegevens

lengte: 3,74 m
breedte: 1,6 m
hoogte: 1,65 / 1,11 m
leeggewicht: 750 kg
gewicht, gevechtsklaar: 1150 kg
bepantsering: geen
motor: 4 cilinder boxermotor, luchtgekoeld
cilinderinhoud: 985 cc / 1131 cc
aantal versnellingen: vier vooruit; 1 achteruit
maximumsnelheid op de weg: 80 km/u
bereik 400 – 450 km

Bron: Wikipedia

De doos:

attachment.php

De onderdelen:

attachment.php

attachment.php

attachment.php

Mooie kit en in een versie met woestijnbanden speciaal voor het Afrikakorps. Maak er dus geen Westers of Russisch exemplaar van !!
Tevens is de Kübelwagen er één van het vroege type, te zien aan de korte achterspatborden. Hij zal dus waarschijnlijk ook het kortere type brandstofdop + nek hebben.
Ik zeg dit enkel om te helpen bij het eventueel opzoeken van referentie materiaal vermits deze voertuigen (de early en de late) onderling wel enkele verschillen vertoonden onder meer ook aan het dashboard.
Als ik zo vrij mag zijn te refereren naar een vroegere topic van mij: http://www.modelbouwen.be/threads/8753-Kübelwagen-Workshop-Vehicle-DONE
Misschien dat je hier iets nuttigs kan uithalen.
Veel succes.

@ Alain ,nee hoor geen SF-toestanden ;)

@ Erwin, vriendelijk bedankt voor deze info,want is me niet zoveel over bekend, ik zal zeker nog eens je topic goed overlopen.
Is inderdaad de Africa-Corps versie ,met de specifieke woestijnbanden :)

Ik schuif mijn stoeltje mee bij Filip.
Ik heb ook nog een Kübelwagen in mijn stash en wie weet, als mijn ogen probleem verbeterd...

Mark

Ben benieuwd,schuif alvast mijn stoeltje bij...! Veel succes met de bild..!!

Grtz yves,

Veel plezier met deze Filip.
Goed te zien dat je terug bezig bent.

Veel succes bij deze kit en zet er vlug een stoeltje bij want heb deze onlangs nog aan gekocht voor een nieuw project binnenkort. ..

Hoewel ik niet zo'n WW II bouwer ben, heb ik dit toch altijd al een leuk karretje gevonden.

Ziezo, we zijn eraan begonnen....

Kleine update, onderdeeltjes in grondverf en dan in basiskleurtje gezet.

De bedoeling is dat ik nu eerst verder bouw ,en daarna pas spuit/schilder, maar indien toch nog eerst van een kleurtje voorzien.

attachment.php

attachment.php

Goede start Filip. Neem je tijd, komt helemaal goed.

Mark

Hoe doen jullie dat toch om alles op voorhand te schilderen en dan samen te voegen? Bij mij lukt dat nooit. De verf gaat af of er zijn lijmplekken wat het schilderwerk behoorlijk verknoeid.

Indien ik eerst spuit/schilder Alain en dan pas samen lijm, verwijder ik voorzichtig de verf op de plaats waar ik moet verlijmen.
Het is inderdaad opletten dat je niet te kwistig met de lijm omspringt.
Achteraf dan een klein werkje om bij te werken met het kleurtje.

Ook probeer ik zoveel mogelijk eerst te bouwen alvorens over te gaan tot het spuitwerk ,maar soms kan je niet verder ,omdat je dan te moeilijk bij de te schilderen onderdelen dan komen. Het is een beetje afwegen hoe je het gaat aanpakken ,en elk geeft z'n eigen methode.
Zie je dan (teveel) aan lijmrestjes probeer ik het voorzichtig te verwijderen ,en anders (als dit niet meer lukt) een beetje camoufleren met pigmentpoeders/washes indien mogelijk.

Danny , ja ondanks een van de oudere kits van Tamiya , nog geen problemen ondervonden, onderdelen passen goed.

Filip, goed bezig maat, blij dat je de draad van het actieve bouwen opnam ondanks je rug die al zoveel leed heeft veroorzaakt.

Leuk onderwerp, ik ben zelf niet zo geletterd in alles wat jeep-achtigen is tijdens de tweede wereldoorlog, maar ik wil er mij wel in gaan verdiepen. Er zit één en ander te broeden in mijn hoofd aan projecten en dio's die ik zou willen maken, en rijtuig zoals dit zal er ook aan te pas komen. Ik volg mee.

Efkes dit draadje gemist. Heb die ooit nog zelf gebouwd en dus zeker eentje om te volgen.
Is een beetje laat maar veel succes.

Terug
Bovenaan