Hoofdsponsor

1/72 KrAZ-255B

ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
In principe OOB.
BOUWBUDGET
NVT
BOUWSTATUS
Verder afwerken vanaf 09/10/2024.
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Tijd om nog eens een kitje te bouwen op 1/72 van een militair voertuig.
De keuze viel deze maal op een kit die ik reeds begonnen was maar welke opnieuw in de doos beland was. Vermoedelijk ben ik die begonnen toen ik zijn grotere broer, de tankwagen, gebouwd heb maar ik weet het niet meer.
In ieder geval lag die doos hier al een tijd rond te slingeren en in de weg.

De bouwdoos is van het merk E-Klass uit Oekraïne, schaal 1/72 en is een voertuig uit eigen fabrieken vermits KrAZ een samenvoeging is van Kremenchuk Automobil Zavod, letterlijk Autofabriek gelegen in Kremenchuk, Oekraïne.
Het type 255B behoord tot de zwaarste vrachtwagens in hun soort en dient vooral als chassis om allerlei combinaties op te plaatsen. Tevens heeft deze enorme alle terrein capaciteiten.

Ik heb een dergelijk voertuig gezien in het museum te Saumur (F) en ik kon met gestrekte arm met moeite aan de deurklink om maar een idee te geven over de grootte van deze truck.

Boxart.jpg

Iemand betaalde ooit £8,95 voor deze kit maar ik heb deze ooit ergens op een beurs gekocht. Via Scalemates weet ik dat deze kit zeldzaam en gezocht is maar dat maakt mij niet uit.

Kit.jpg

De sprues en andere onderdelen zitten mooi verpakt met een cabine welke eerder resin lijkt dan plastiek.

Decals.jpg

De decals bieden enkele mogelijkheden maar ik ga waarschijnlijk voor deze met de Oekraïense vlag op de deur.

Instructies.jpg

De instructies moet je zeker dubbel bekijken want de nummering van de stukken klopt niet altijd. Zij verwijzen ook naar de modernere versie van deze truck met de koplampen in een houder, terwijl op de boxart de vroege versie staat met niet ingewerkte koplampen.

Even alle onderdelen welke we eerder al samengesteld hadden bij elkaar genomen:

Subs.jpg

en dan maar het chassis verder afgewerkt:

Chassis.jpg

De foute nummering van de onderdelen slaat terug op de verschillende cardanassen.

Dryfit.jpg

en zo staat hij er al bij in dryfit.
Tijd om het chassis een zwarte primer te geven.

Wordt vervolgd ...
 
Hoe komt het toch dat jij een 1/72 kit eruit laat zien als 1/48 :-)
Deze komt me ergens wel bekend voor, en ik weet zeker dat ook deze weer een succesvolle aanwinst zal zijn voor je collectie.
 
Die rubberen banden trekken op niets, de kit zou veel beter zijn indien er een resin vervanging voor was maar dat heb ik niet.
Dus maar schuren op die banden, zelfs met een rasp maar dan nog geven ze niet veel mee. Het enige wat je riskeert te verwijderen is het bandenprofiel zelf. Ook moet je de banden binnenin echt uitsnijden of ze passen niet omheen de velgen die dan op hun beurt zeer onderhevig zijn aan schade.

Voeg er nog wat onduidelijke instructies aan toe (zoals de juiste plaatsing van de katrol voor de trekkabel en slecht passende stukken en je bouwt toch wat frustratie op.
Tot overmaat van ramp steken er geen plastieken ramen in de kit en moest ik die zelf maken.

Dan maar kijken tot waar die laadbak moet komen want de eindtekening op het plan komt niet overeen met beelden van een echte truck. De laadbak mag in principe niet over het chassis komen maar daar viel nu niets aan te veranderen.

Bijna 1.jpg

Bij deze foto heb ik vastgesteld dat de verf er nogal korrelig op overkomt maar dat is in het echt niet zo.
Er moet nu op deze truck nog heel wat klein grut komen zoals koplampen en hun bescherming, spiegels, brandblussers en natuurlijk ook nog wat wash.

Bijna 2.jpg

Bijna 5.jpg

Hier zie je duidelijk dat de verf mooi egaal is.

Wordt vervolgd ...
 
Ook de laatste kleine stukken werkten niet mee; er is er geen enkel dat het niet nodig vond om te breken of op de sprue of bij het uitsnijden.
Dat brengt geen plezier in de bouw maar uiteindelijk heb ik hem in een fase van afwerking gekregen.
Het canvas zeil werd Dark Earth gespoten en daar blijft het bij.
De kit voorziet geen achterlichten en het is onduidelijk of er nu 4 of 2 spatborden moeten zijn aan de achterwielen en dus heb ik ze maar alle 4 geplaatst.

Voor de eindfoto's werd de truck op een klein zand ondergrondje geplaatst.

Fin 1.jpg

Fin 2.jpg

The End.
 

Bijlagen

  • Fin 3.jpg
    Fin 3.jpg
    164,1 KB · Weergaven: 0
  • Fin 4.jpg
    Fin 4.jpg
    188,1 KB · Weergaven: 0
Terug
Bovenaan