Hoofdsponsor

1/35 M4 High speed tractor [DONE]

  • Onderwerp starter Onderwerp starter yves
  • Startdatum Startdatum

yves

Well-known member
Registered
Hallo dames en heren..tijd voor een nieuwe uitdaging alsook mijn eerste bouw op deze schaal...persoonlijk vind ik da redelijk spannend!
Alles is vrij gedetailleerd wat misschien altijd is op deze schaal..
Als ik de motor zie dan zijn er mogelijkheden..in de loop van de build zal ook de vraag rijzen van de deuren open of nie? Ben ik zelf nog nie uit..
Indien ik er in slaag om de motor tot een deftig resultaat te krijgen ,zou ik deze ook deels zichtbaar willen laten..
Nu een beetje info en de box met inhoud zelf...

De M4 Artillerietrekker is een rupsvoertuig bestemd voor het trekken van middelzware artillerie. Het voertuig van Amerikaanse makelij werd ontwikkeld en geproduceerd tijdens de Tweede Wereldoorlog, maar is ook jaren daarna in gebruik gebleven.

In 1941 begon de ontwikkeling van de M4 artillerietrekker[1]. De M4 was gebaseerd op de technische componenten van de M3 Stuart lichte tank en bestemd voor het trekken van het 90mm-luchtdoelgeschut. Het voertuig had voldoende ruimte om de bemanning en munitie van het wapen mee te voeren. Het prototype, bekend onder de aanduiding T9, werd getest en na aanpassingen werd een verbeterde versie in productie genomen in 1942[1]. Deze versie kreeg de aanduiding M4 mee[1]. In 1943 werd de type aanduiding gewijzigd in High Speed Tractor, 18-ton, M4[1].

De M4 werd door Allis-Chalmers in twee versies gebouwd, een voor het luchtdoelgeschut en de ander voor onder meer het middelzware "Long Tom" geschut. De maximale aanhanglast was 16,6 ton[1]. Allis-Chalmers uit Milwaukee, Verenigde Staten was een producent van landbouwmachines maar, zoals zoveel bedrijven in de oorlogsjaren, werd ingezet voor de oorlogsproductie.

In de cabine was plaats voor 11 personen, de stuksbemanning en een chauffeur. De cabine was in twee delen verdeeld, voorin de chauffeur en twee passagiers en achterin twee banken voor elk vier passagiers. De motorruimte bevond zich in het midden en achterin de munitie ten behoeve van het kanon. Alle voertuigen waren voorzien van een lier met een trekkracht van 13 ton en een kabel van ruim 91 meter lang. Latere varianten bezaten een kraan voor het op- en afladen van de zware granaten. In het dak van de cabine was plaats voor een 12,7 mm (.50 inch) Browning M2-machinegeweer.

De trekker werd ontwikkeld vanaf 1942 – parallel aan de zwaardere M6 – voor het Amerikaanse leger en was daar in gebruik tot 1960. Hij werd gebouwd door tussen 1943 en 1946 zijn er ongeveer 5.500 geproduceerd.

In het kader van het Mutual Defense Aid Program (ook wel "Battle Act" genoemd), een wet aangenomen door de Amerikaanse overheid, bedoeld voor de wederopbouw van legermachten in Europa, met het oog op de Sovjetdreiging, zijn er ook geleverd aan de Nederlandse krijgsmacht. Deze hebben dienst gedaan tot in de jaren zestig en zijn vervangen door de DAF YA-616 en de DAF YA-328 AT.

De M4 werd in Nederland ook in het civiele bedrijf gebruikt en wel als vliegveldbrandweerwagen/bergingsvoertuig (crashtender). Het betrof hier artillerietrekkers uit het leger, die in de jaren zestig verbouwd zijn en tot in de jaren tachtig dienst deden.

De trekker werd aangedreven door een zescilinder, in lijn, benzinemotor van het type 145GZ of F817G van het merk Waukesha, welke bij 2.100 toeren/minuut een vermogen van 210 pk leverde[1]. De cilinderinhoud bedroeg 13.400 cm³[1]. De versnellingsbak telde drie versnelling voor- en één achteruit[1]. De trekker kon 30°-hellingen overwinnen. Het loopwerk had aan beide zijden vier met rubber beklede loopwielen. Deze wielen waren opgehangen in draagarmen, en per twee gemonteerd in een wielstel. De vering vond plaats door middel van verticaal geplaatste bufferveren. Aan de voorzijde bevond zich het aandrijftandwiel en aan de achterzijde het spanwiel. De benzinetank had een capaciteit van 473 liter, hetgeen voldoende was voor een bereik van 290 kilometer[1].

Bemanning 1+11
Lengte 5,23 m
Breedte 2,46 m
Hoogte 2,52 m
Gewicht 14,3 ton
Pantser en bewapening
Pantser mm
Hoofdbewapening 1 x 12,7 mm (.50) Browning M2-machinegeweer
Motor 1 x Waukesha 145GZ of F817G, zes-cilinder in lijn, benzinemotor 210 pk/2.100 toeren/minuut
Kracht/gewicht ratio 14,70 pk/ton
Snelheid (op wegen) 53 km/h
Rijbereik 290 km

attachment.jpg

attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Tot de volgende..

Grtz yves,
 
Wow Yves gaat ge groot doen;)
Ziet er leuk uit ge weet ik ben niet zo voor dat oorlogstuig maar toch heb je mijn interesse omdat er serieus wat techniek in zit , en pas op ik hou je in het oog hoor :laugh:
Marc
 
Knappe introductie Yves mooie info over het voertuig zal weer een zeer leerrijk topic worden ik blijf vol interesse volgen...
 
Ja lap,kemt spek al aan mijn been en ben nog nie begonnen...!:D :D

Grtz yves,
 
zal wel goed komen zeker , als ge het klein , klein krijgt zal je het groot ook wel groot krijgen zeker ( een denkertje he )
 
Dat is een apart voertuig zeg, ik wil daar wel eens het fijne van weten en ga volgen.
 
Succes Yves ,ziet er een goed gevulde doos uit, je zal er je werk aan hebben .
Pak er alvast ook een stoeltje bij :)
 
Ben ook wel benieuwd wat je er van gaat maken Yves, dit is een heel mooi voertuig (althans dat vind ik toch) en heb er al voorbij zien komen die mooi uitgewerkt waren wat interieur en zo betreft. Lijkt me wel een stevige uitdaging, het zal goed nadenken zijn in welke stappen je zal moeten bouwen en schilderen om alles in elkaar te krijgen.. voor je het beseft kleef je dingen toe waarvan je het toegekleefde stuk niet meer kan schilderen achteraf :D (dat ben ik dus nog tegengekomen haha).
 
@Danny:Bedankt makker,ga er mijn tijd voor pakken omdat het een voor mij onbekende schaal is...!!
@Roy: Merci om te volgen maat,heb reeds de M5 uitvoering in 1/72 gedaan en sindsdien heeft deze soort van voertuig mijn interesse..!
@Beyond:Eveneens bedankt voor de interesse in dit topic..ik denk dat ik er mijn handen en hoofd mee vol ga hebben...
@bert65:Bedankt voor de link,zal nog van pas komen denk ik,trouwens was toch niet slecht die build?
@PeiperJ:Merci mateke,ga er idd serieus mijn werk mee hebben..
@Burglar:Ben er nog nie uit van wat ik met de vele mogelijkheden,wat dit voertuig wel heeft,ga doen.
Er zijn zoveel luikjes en deurtjes om open te laten dat ik dit zeer zorgvuldig moet overwegen.....

Hier alvast een update van de werken tot hiertoe..
De wielen..
attachment.jpg

attachment.jpg

Al het werk van bladzijde 1...
attachment.jpg

Klaar voor een kleurtje..
attachment.jpg

attachment.jpg

Hier hebben we het eerste heuvel...wat de doen met de luiken,aangezien er ook PE voorzien is,deze openlaten? ofnie?
Het gaat hier over 2*B14 en 1* B28
attachment.jpg

See you next time...

Grtz yves,
 
Persoonlijk zie ik dit liever dan een kleinere schaal, vanwaar ook versterkte interesse.
 
misschien stomme opmerking kan je die niet scharnierend maken of is dat erover ? kan je daar in het voertuig kijken of in de motorruimte of wat zit daarachter ?
Marc
 
misschien stomme opmerking kan je die niet scharnierend maken of is dat erover ? kan je daar in het voertuig kijken of in de motorruimte of wat zit daarachter ?
Marc
Op zich geen slecht idee coach,zal da eens bekijken of ik er gaatjes in kan boren om vervolgens er een alu-draad doir te steken...!

Grtz yves,
 
Mooie tractor Yves, heb er zo eentje liggen op 1/72, full resin rampkitje dat ik tracht tot iets degelijks af te werken.
Zal eens in mijn archieven duiken om te zoeken naar foto's. Heb ooit zo een gedemonteerde gefotografeerd in Brasschaat.
 
Mooie tractor Yves, heb er zo eentje liggen op 1/72, full resin rampkitje dat ik tracht tot iets degelijks af te werken.
Zal eens in mijn archieven duiken om te zoeken naar foto's. Heb ooit zo een gedemonteerde gefotografeerd in Brasschaat.

Toppie Erwin alvast bedankt, heb al enkele foto's van motor en interieur maar zijn niet echt duidelijk vrij uiteenlopend.
Tot hiertoe wel zalig bouwen deze kit..! En de schaal bevalt mij enorm..

Grtz yves,
 
Bedankt Erwin,hier zal ik zeker het nodige kunnen uithalen voor enkele details uit te werken...!!!

Grtz yves,
 
Zeer sterke start Yves en met al deze nieuwe info/foto's zal het in jou handen een top tractor worden.
Kan je verder iets meer vertellen over de kwaliteit van de kit is er veel op kuis werk ivb naden en hoe is de pasvorm tot hier toe...
 
Terug
Bovenaan