Hoofdsponsor

1/35 M6 Anti-Tank Gun Carriage

ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
In principe OOB.
BOUWBUDGET
NVT
BOUWSTATUS
Gestart 8 juni.
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Tijdens mijn laatste verblijf in Normandië had ik, als naar gewoonte, een doosje meegenomen om daar te bouwen. Ik bouw daar geen ingewikkelde dingen en geef de voorkeur aan oudere, simpeler kits.

Deze maal ging mijn voorkeur naar de M6 anti-tank gun carriage, een 37mm kanon gemonteerd op een Dodge WC-55.
Deze Dodge WC-55 werd er speciaal voor ontworpen doch de basis ervan was een WC-52 met versterkt chassis en een bredere ruimte achteraan met voorzieningen voor het kanon en munitie. Dit type voertuig is niet lang in dienst geweest en het zijn voornamelijk de Vrije Fransen die deze gebruikt hebben.
Naderhand zijn de meeste van deze voertuigen teruggebracht naar WC-52 standaard, dus zonder kanon doch de versterkingen aan het chassis werden niet weggehaald.
Heden ten dage zijn deze chassis een ware ontdekking en minstens één verzamelaar heeft een dergelijke M6 nagebouwd/gerestaureerd.

Boxart.jpg

De boxart die de meeste onder ons wel gekend zal zijn. De Airfix kit is in feite een heruitgave in 1976 van de MAX kit uit 1974. Kitje van 48 jaar oud dus.

Instructies 1.jpg

De instructies zijn zo typisch voor die tijd en voor die Airfix kits.

Instructies 2.jpg

Parts 1.jpg

Onderdelen op een vijftal sprues.

Parts 2.jpg

De eerste sub elementen werden reeds in Normandië gebouwd.

Sub assemblies.jpg

Zij zijn verre van afgewerkt, de details heb ik niet geplaatst uit vrees voor breuken tijdens de terugreis.

Bij deze kit zou je op een of andere manier de ophanging iets moeten kunnen verlagen, maar dat wist je vast al. Lang geleden heb ik deze ook gebouwd, die kwam uit de GB in Lier...

Ik zie dat ik hier een serieuze update ten achter sta maar we gaan het kort houden en zeggen dat deze truck afgewerkt is.
Heel tevreden ben ik er niet over want ik ben er niet in geslaagd om het beschermpaneel aan de achterzijde van het kanon uit te boren. Normaal is dit geperforeerd en heb je dus een 20-tal gaatjes.
Mijn boortjes schoten telkens uit waardoor je de gaten niet mooi op een lijn kon houden en ik zag het niet zitten om een nieuw paneel te maken.

De kit geeft geen opties voor verschillende voertuigen maar ik wist dat de Vrije Fransen deze voertuigen gebruikt hebben en ik heb een extra decal set besteld bij Braille Strike. Veel foto's van operationele voertuigen vind je ook niet maar Braille Strike maakt zijn decals naar dergelijke foto's.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor een voertuig behorende tot de 2ème Division d'Infanterie Marocaine en gebruikt in Italië, Mei 1944.

Fin 1.jpg

Fin 2.jpg

Fin 3.jpgFin 4.jpg

Ziet er meer dan geslaagd uit, naar mijn bescheiden mening.
Kan je de "gaatjes" niet met een puntje zwart simuleren?
Zelf gebruik ik soms een dunne watervaste stift om zoiets op een model aan te brengen.

Ziet er toch geslaagd uit vind ik.
Eerst puntje voor duwen en dan zou boortje niet mogen weg schuiven.

Ik vind het er ook meer dan prima uitzien hoor. Zelf kende ik dit voertuig helemaal niet maar ja, ik ken dan ook niet erg veel van WW II soft-skins.

Je hebt de gaatjes gemaakt in een stuk waar op dezelfde plek bultjes stonden, dan moet je eerst voorboren met 0.3 ofzo. Of heel dat stuk overtrekken op een plat stukje Evergreen (of beter, een stuk metaal dat je kan doordrukken zodat er geponste gaten ontstaan). En dan kan het gebeuren dat je er vijf moet maken eer er een goeie bij is.

Terug
Bovenaan