Tijdens mijn laatste verblijf in Normandië had ik, als naar gewoonte, een doosje meegenomen om daar te bouwen. Ik bouw daar geen ingewikkelde dingen en geef de voorkeur aan oudere, simpeler kits.
Deze maal ging mijn voorkeur naar de M6 anti-tank gun carriage, een 37mm kanon gemonteerd op een Dodge WC-55.
Deze Dodge WC-55 werd er speciaal voor ontworpen doch de basis ervan was een WC-52 met versterkt chassis en een bredere ruimte achteraan met voorzieningen voor het kanon en munitie. Dit type voertuig is niet lang in dienst geweest en het zijn voornamelijk de Vrije Fransen die deze gebruikt hebben.
Naderhand zijn de meeste van deze voertuigen teruggebracht naar WC-52 standaard, dus zonder kanon doch de versterkingen aan het chassis werden niet weggehaald.
Heden ten dage zijn deze chassis een ware ontdekking en minstens één verzamelaar heeft een dergelijke M6 nagebouwd/gerestaureerd.
De boxart die de meeste onder ons wel gekend zal zijn. De Airfix kit is in feite een heruitgave in 1976 van de MAX kit uit 1974. Kitje van 48 jaar oud dus.
De instructies zijn zo typisch voor die tijd en voor die Airfix kits.
Onderdelen op een vijftal sprues.
De eerste sub elementen werden reeds in Normandië gebouwd.
Zij zijn verre van afgewerkt, de details heb ik niet geplaatst uit vrees voor breuken tijdens de terugreis.
Deze maal ging mijn voorkeur naar de M6 anti-tank gun carriage, een 37mm kanon gemonteerd op een Dodge WC-55.
Deze Dodge WC-55 werd er speciaal voor ontworpen doch de basis ervan was een WC-52 met versterkt chassis en een bredere ruimte achteraan met voorzieningen voor het kanon en munitie. Dit type voertuig is niet lang in dienst geweest en het zijn voornamelijk de Vrije Fransen die deze gebruikt hebben.
Naderhand zijn de meeste van deze voertuigen teruggebracht naar WC-52 standaard, dus zonder kanon doch de versterkingen aan het chassis werden niet weggehaald.
Heden ten dage zijn deze chassis een ware ontdekking en minstens één verzamelaar heeft een dergelijke M6 nagebouwd/gerestaureerd.
De boxart die de meeste onder ons wel gekend zal zijn. De Airfix kit is in feite een heruitgave in 1976 van de MAX kit uit 1974. Kitje van 48 jaar oud dus.
De instructies zijn zo typisch voor die tijd en voor die Airfix kits.
Onderdelen op een vijftal sprues.
De eerste sub elementen werden reeds in Normandië gebouwd.
Zij zijn verre van afgewerkt, de details heb ik niet geplaatst uit vrees voor breuken tijdens de terugreis.