Hoofdsponsor

1/24 Mercedes-Benz 300 SLR [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.

Sabre

Well-known member
Registered
attachment.jpg

Om mezelf te dwingen de verf op de Citroén Xsara meer tijd te geven om uit te harden (zie bouwbeschrijving ervan) ben ik aan dit bijkomende project begonnen .
De befaamde 300 SLR van Mercedes -Benz . Ontwikkeld in de vroege jaren vijftig van vorige eeuw . Op basis van de toenmalige F-1 techniek was dit al gouw een in wedstijden te duchten sportwagen.
Het is een op schaal 1/24 kit van Revell en beginnende met de opbouw van het "chassis" lijkt het mij fijn werk te worden . De opbouw van de voorste ophanging en aandrijving is alvast precisiewerk , maar alles past en werkt perfect.
Alleen moet omzeggens op elk onderdeel de gietnaad ontdaan worden van overtollig plastiek . Wat trouwens wel gemakkelijk gaat.
De motor , ophanging , stuurinrichting en aandrijving zijn intussen al gedeeltelijk aangebracht op het onderstel
mvg
sabre

attachment.jpg


attachment.jpg

attachment.jpg
 
Dat is een heel ander onderstel dan dat ik tot nu toe heb gehad met m'n projectjes van de BMW Z8 en Mini 998 Mk.1 (ook Revell) ^^.

Ziet er al netjes uit!
 
Weer zo één van die "specials".
Succes met bouw er van.

Mark
 
Het is niet alleen een mooie wagen , het is ook een leuke kit van Revell, dat mag over deze kit best gezegd worden . Echt een leuk project met genoeg onderliggende details voor veel bouwplezier. Ik ben ondertussen zo ver dat het onderstel opgebouwd is en voorzien van de "kooi" voor de bestuurder (piloot?) Daar ik geen noemenswaardige problemen kan melden zeggen fotos meer dan woorden . Ik voeg deze dan ook bij dit verslag . Ik probeer de bouwstappen aan te tonen per foto.
Ik kan dus stillaan gaan denken aan het koetswerk . Het zal weer leuk en plezant brushen worden ; maar ga eerst een paar weekjes in verlof
grts
Sabre

attachment.jpg


attachment.jpg

attachment.jpg



attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
attachment.php


Langzaam maar zeker , als gevolg van het goede weer. Het koetswerk is ondertussen geschilderd en gevernist . De deuren en ramen zijn geplaatst . Ik heb wat problemen met het brushen van de motorkap maar eens dat achter de rug kan begonnen worden met de eindafwerking
grts, Sabre
 
De 300 SLR is afgewerkt en dus presenteer ik hier enkele foto 's als slot. Ik ben helemaal niet tevreden met het resultaat . Het is een mooi model met veel (technische ) details ; Een kit die veel beloofde , maar eens bij de eindafwerking begon de misere. Het linker voorwiel "zweeft" , raakt geen grond . Dat weet je pas op het allerlaatste moment omdat het aanbrengen van de wielen het laatste werkpunt is .Ik weet langs geen kanten wat er verkeerd gelopen is . Bij mezelf ? Bij de kit? Ik kan het niet achterhalen, alle punten van de ophanging enz kloppen . Verder moest ik het "chassis manipuleren" om het koetswerk te kunnen bevestigen . Verschillende reeds , volgens het bouwplan ,bevestigde onderdelen verhinderden de vlotte plaatsing van het koetswerk. Bv de twee uitlaatpijpen die door het "venster" in de body moeten , en nog enkele hindernissen. Verder denk ik dat Revell de bedoeling heeft dit model te tonen met open motorkap en deuren omdat de motorkap niet mooi aansuit op de vleugels . Het kan alleen als je de kap "dichtduwd " en vastlijmd , anders blijft er een kleine opening ; Duidelijk zichtbaar op de fotos.
Ontdanks alles is het wel een mooi model en gaat hij zo in de kast . Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik wat het bouwen van auto's betreft geen specialist ben als vliegtuigbouwer van origine , maar langs de ander kant heb ik na toch al verschillende projecten steeds "problemen" met Revell . Er is natuurlijk om te beginnen al het prijsverschil met 'gelijkwaardige' kits van andere gekende merken. Mischien ligt het ook een beetje daar aan . Enfin , volgende keer weer een beetje beter . maar toch in een ander merk vrees ik .
Grts , sabre

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Mischien zit er braam aan je scharnieren van de motorkap, ziet er verder goed uit.
 
Vliegtuig of auto maakt naar mijn bescheiden mening geen verschil, wellicht ligt je hart meer bij het vliegende materieel ligt dan bij auto's. En als ik de verslagen er zo op nalees dan kent elk merk wel puntjes van verbetering dus verspits je daar nou maar niet op. Zelfs de modellen van het gerenommeerde merk Pocher mankeert genoeg aan. Persoonlijk hanteer ik de handleiding alleen om de juiste stukken bij elkaar te zoeken, de beschreven volgorde hou ik dan ook zelden aan. Voornamelijk omdat ik in het vooruit denk over het spuitwerk en andere aankleding. Gewoon even wegzetten en later nog eens op je gemak rustig onderzoeken waar de kap wringt. Verder mooi model joh!
 
Het probleem van het zwevende wiel heeft elke autobouwer wel al eens meegemaakt.
En in 99,99% van de gevallen ligt dit aan het chassis.
Als het chassis minimaal getorst is (soms kan je dit zelfs niet zien met het blote oog) kan je al te maken hebben met het zwevende wiel.
Voor de rest zijn het ook gekende problemen.
Deur of motorkap die niet 100% sluit.
Dit probleem kom je niet alleen bij revell tegen.
Deze kits hebben dan wat extra werk nodig om het goed te laten sluiten.

Voor de rest heb je er toch een mooie wagen van gemaakt.
 
Ja , ik ben er zelf ook van overtuigd dat het chassis om de één of andere reden een beetje getorst moet zijn , met alle gevolgen vandien. Alleen weet ik dus niet of dat door het bouwen , door mezelf, gekomen is , of dat er een fout in de kit zit . Bij gelijk welk project , vliegtuig of auto , is vooruitdenken en voorpassen de boodschap ,waaruit blijkt dat het soms aangewezen is om af te wijken van het bouwplan . Op deze regel ben ik hier in de fout gegaan omdat de wielen het allerlaatst te monteren waren, anders krijg je het koetswerk onmogelijk op het chassis . Had ik de wielen gewoon eens "gepast" op het naakte chassis had ik mischien het euvel (mischien) al gemerkt en kunnen verhelpen . Deze dingen horen er echter bij he , ze maken modelbouwen intresant. En wat de motorkap betreft . Deze heeft gewoon een ietsje te bolle vorm meegekregen , waardoor ze iets gaapt . Met een beetje druk erop sluit ze wel perfect en zou dus perfect gesloten kunnen gelijmd worden , maar ik wil hier wel de motor eens kunnen showen , dus blijft ze op een kier . En ook hier weer dezelfde fout , had ik ze eens ingepast alvorens op de scharnieren te lijmen had ik ook dat gemerkt . Ik denk dat had ik de kap "opgewarmd" in heet water ik ze mischien haar juiste kroming had kunnen geven.
En zo leren we altijd bij
groetjes
Sabre
 
Het is een mooi model geworden Sabre. Er zijn inderdaad wat mindere puntjes, maar ge weet zelf hoe dit bij een volgend model te vermijden.

Er is zeker een verschil tussen het bouwen van een vliegtuig en een auto. De typische problemen (slecht passen van deuren en kofferdeksels, gietnaden en lijnen op de body, ...) zijn niet zo evident voor iemand die gewoon is om vliegtuigen te bouwen.

Dryfitten blijft de beste manier om problemen op te sporen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan