Nostalgie! Een matchbox!
Ik heb nog een stickvelletje liggen met decals voor een versie die tijdens de Battle of Britain vanuit Maldegem vloog:
Ik veronderstel dat dit toestel geen verdere introductie nodig heeft....
De piloot:
Furio Niclot Doglio (24 April 1908 – 27 July 1942) was een vooroorlogse Italiaanse testpiloot. In de jaren '30 vestigde hij negen records (snelheids- en hoogterecords voornamelijk in een Breda 88 ).
Bij het uitbreken van WOII trad hij toe tot de Regia Aeronautica. Hij vloog in FIAT G. 50s and Macchi C. 202s. Tijdens zijn carrière claimde hij 7 overwinningen, waarvan 6 Spitfires.
In de herfst 1940 was Doglio in België met de Corpo Aereo Italiano. Op 27 oktober voerde hij zijn eerste missie uit, escorte van FIAT Br 20, naar Ramsgate. Tijdens de BoB vuurde hij, net als alle andere G.50 piloten, geen enkele kogel af. De G.50s hebben enkele visuele contacten gemaakt met "de vijand", maar zijn nooit het gevecht aangegaan.
Doglio werd gedood op 27 Juli 1942 tijdens het beleg van Malta, neergeschoten door George Beurling, die Canada's top ace zou worden.
Italianen op de Emil?
Inderdaad!
Sommige Italiaanse piloten, waaronder Doglio, kregen een opleiding op de Messerschmitt tijdens hun verblijf op Maldegem, waarvoor minstens één machine van II/JG54 werd uitgeleend.
Anderen mochten naar Cazaux in Frankrijk, waar de trainingseenheid van JG51 was gevestigd. De piloten waren zo onder de indruk van de prestaties van de "109" dat ze hun leiding vroegen 100 te bestellen, maar de Duitsers wilden hier niet op in gaan.
Doglio voor de bf109.
bron:http://surfcity.kund.dalnet.se/falco_bob.htm
De doos met inhoud: 2 sprues in 2 mooie kleuren en een canopytje (reeds afgeplakt tijdens een vrij moment):
Uit mijn geboortejaar:
Zo, genoeg geleuterd, bouwen maar....
Gr
T
Ik heb nog een stickvelletje liggen met decals voor een versie die tijdens de Battle of Britain vanuit Maldegem vloog:
Ik veronderstel dat dit toestel geen verdere introductie nodig heeft....
De piloot:
Furio Niclot Doglio (24 April 1908 – 27 July 1942) was een vooroorlogse Italiaanse testpiloot. In de jaren '30 vestigde hij negen records (snelheids- en hoogterecords voornamelijk in een Breda 88 ).
Bij het uitbreken van WOII trad hij toe tot de Regia Aeronautica. Hij vloog in FIAT G. 50s and Macchi C. 202s. Tijdens zijn carrière claimde hij 7 overwinningen, waarvan 6 Spitfires.
In de herfst 1940 was Doglio in België met de Corpo Aereo Italiano. Op 27 oktober voerde hij zijn eerste missie uit, escorte van FIAT Br 20, naar Ramsgate. Tijdens de BoB vuurde hij, net als alle andere G.50 piloten, geen enkele kogel af. De G.50s hebben enkele visuele contacten gemaakt met "de vijand", maar zijn nooit het gevecht aangegaan.
Doglio werd gedood op 27 Juli 1942 tijdens het beleg van Malta, neergeschoten door George Beurling, die Canada's top ace zou worden.
Italianen op de Emil?
Inderdaad!
Sommige Italiaanse piloten, waaronder Doglio, kregen een opleiding op de Messerschmitt tijdens hun verblijf op Maldegem, waarvoor minstens één machine van II/JG54 werd uitgeleend.
Anderen mochten naar Cazaux in Frankrijk, waar de trainingseenheid van JG51 was gevestigd. De piloten waren zo onder de indruk van de prestaties van de "109" dat ze hun leiding vroegen 100 te bestellen, maar de Duitsers wilden hier niet op in gaan.
Doglio voor de bf109.
bron:http://surfcity.kund.dalnet.se/falco_bob.htm
De doos met inhoud: 2 sprues in 2 mooie kleuren en een canopytje (reeds afgeplakt tijdens een vrij moment):
Uit mijn geboortejaar:
Zo, genoeg geleuterd, bouwen maar....
Gr
T
Laatst bewerkt: