Het volgende projectje is een kit die ik gekregen heb van een klant die eveneens dezelfde hobby deelt..
Normaal hou ik 1/72 schaal voor jets...
Eerlijk gezegd is deze mij persoonlijk onbekend,maar de zeldzaamheid heeft mij getriggerd om deze toch te starten.
Heb er niet bijster veel over terug gevonden..
Blijkt eigenlijk dat deze uitvoering nooit echt operationeel is geweest..
Dit project werd opgezet naar een specificatie die in 1941 werd uitgeschreven. Het ontwerp moest zo veel mogelijk gebruikmaken van bestaande onderdelen. De achterliggende gedachten was dat dit de productielijnen van bestaande toestellen zo min mogelijk zou verstoren. Het ontwerp bestond feitelijk uit twee Me 309 rompen. Deze werden samengevoegd door middel van een nieuw vleugelmiddenstuk en een aangepaste staartsectie. Op dat moment werd er bij Messerschmitt gewerkt aan een ander project, de Bf 109Z. Het prototype verongelukte echter tijdens een van de testvluchten. In 1943 werd de ontwikkeling van de Me 309 stopgezet. De ervaringen die men met dit project had opgedaan werden later verwerkt in een aantal andere projecten, zoals de Me 509 en de Me 609. Het ontwerp kon veel onderdelen van de Me 309 (romp, motoren en 80% van de vleugels) hergebruiken.
Tegen de tijd dat het toestel gereed zou zijn bleek echter dat de Me 262 alle taken die men in gedachte had voor de Me 609 kon uitvoeren. Na 1944 werd er dan ook niet meer verder gewerkt aan het Me 609 project.
Er waren twee uitvoeringen:
De jageruitvoering had een bewapening van twee 30 MK108 kanonnen onder het vleugelmiddenstuk. Tevens was er de mogelijkheid voor twee 30 mm MK108 kanonnen onder de vleugels. Er kon ook een 500 kg SC500 of twee 250 kg SC250 bommen onder het vleugelmiddenstuk worden vervoerd.
De bommenwerperuitvoering had slechts een bewapening van een 30 mm MK108 kanon. Er kon extra brandstof in de lege cockpit worden vervoerd. De bommenlading kon bestaan uit twee 1.000 kg SC1000 bommen die onder de romp werd vervoerd.(Bron:Wikipedia)
De bouw handleiding qua cockpit was zeer sober,deze heb ik jullie dus onthouden en ineens beginnen met de foto van de twee fuselage...
Heb de paneellijnen wat meer ingekerfd,en alles in zwarte primer gezet,aan opvul en schuurwerk ontbrak het niet.
De twee met elkaar verbonden dmv van het vleugelmiddelstuk alsook het staartmiddenstuk.Ook hier weer veel te vullen en schuren..
Staartstukken erop bevestigd..
Ga deze in de bommenwerperuitvoering doen angezien er niets voorzien is van boordkanonnen.
Zo heren tot hier ben ik al geraakt...tot de volgende update!!
Grtz yves,
Normaal hou ik 1/72 schaal voor jets...
Eerlijk gezegd is deze mij persoonlijk onbekend,maar de zeldzaamheid heeft mij getriggerd om deze toch te starten.
Heb er niet bijster veel over terug gevonden..
Blijkt eigenlijk dat deze uitvoering nooit echt operationeel is geweest..
Dit project werd opgezet naar een specificatie die in 1941 werd uitgeschreven. Het ontwerp moest zo veel mogelijk gebruikmaken van bestaande onderdelen. De achterliggende gedachten was dat dit de productielijnen van bestaande toestellen zo min mogelijk zou verstoren. Het ontwerp bestond feitelijk uit twee Me 309 rompen. Deze werden samengevoegd door middel van een nieuw vleugelmiddenstuk en een aangepaste staartsectie. Op dat moment werd er bij Messerschmitt gewerkt aan een ander project, de Bf 109Z. Het prototype verongelukte echter tijdens een van de testvluchten. In 1943 werd de ontwikkeling van de Me 309 stopgezet. De ervaringen die men met dit project had opgedaan werden later verwerkt in een aantal andere projecten, zoals de Me 509 en de Me 609. Het ontwerp kon veel onderdelen van de Me 309 (romp, motoren en 80% van de vleugels) hergebruiken.
Tegen de tijd dat het toestel gereed zou zijn bleek echter dat de Me 262 alle taken die men in gedachte had voor de Me 609 kon uitvoeren. Na 1944 werd er dan ook niet meer verder gewerkt aan het Me 609 project.
Er waren twee uitvoeringen:
De jageruitvoering had een bewapening van twee 30 MK108 kanonnen onder het vleugelmiddenstuk. Tevens was er de mogelijkheid voor twee 30 mm MK108 kanonnen onder de vleugels. Er kon ook een 500 kg SC500 of twee 250 kg SC250 bommen onder het vleugelmiddenstuk worden vervoerd.
De bommenwerperuitvoering had slechts een bewapening van een 30 mm MK108 kanon. Er kon extra brandstof in de lege cockpit worden vervoerd. De bommenlading kon bestaan uit twee 1.000 kg SC1000 bommen die onder de romp werd vervoerd.(Bron:Wikipedia)
De bouw handleiding qua cockpit was zeer sober,deze heb ik jullie dus onthouden en ineens beginnen met de foto van de twee fuselage...
Heb de paneellijnen wat meer ingekerfd,en alles in zwarte primer gezet,aan opvul en schuurwerk ontbrak het niet.
De twee met elkaar verbonden dmv van het vleugelmiddelstuk alsook het staartmiddenstuk.Ook hier weer veel te vullen en schuren..
Staartstukken erop bevestigd..
Ga deze in de bommenwerperuitvoering doen angezien er niets voorzien is van boordkanonnen.
Zo heren tot hier ben ik al geraakt...tot de volgende update!!
Grtz yves,
Laatst bewerkt door een moderator: