F
F. Werkhoven
Guest
Messerschmitt Me163B KOMET scale 1:32 van Hasegawa.
Hier nog wat informatie over de Me-163b:
History
In 1937, the German Research Institute for Gliding Flight (DFS) comissioned Alexander Lippisch to research rocket propulsion for aircraft. He proceeded to design the first experimental powered-glider with tailless configuration, DFS-194. The development of this project was then taken over by the Messerschmitt A.G. in 1939. Installed with a Hwk R1 rocket motor, it successfully made its first flight in the summer of 1940. The first prototype of Me 163 (Me 163 V1) was tested in the early spring of 1940. In the meantime the Luftwaffe had planned to develop an interceptor version of the Me 163, which resulted in the variant being assigned the designation Me163B. Hellnuth Walter developed a new rocket motor, HWK 509, and adapted Me 163 to take it.
The rocket motor weighed 100kg, and consisted of two principal assemblies. The forward assembly was comprised of the turbine housing, the fuel pumps geared to the turbine shaft, the control box, a pressure reducing valve, and the electric starter motor. The aft assembly was formed by the combustion chamber unit, which was connected to the forward assembly by means of a cylindrical tube through which pipes carried fuel to the individual jets. The rocket was fuelled with T-stoff, (80 % hydrogen peroxide plus oxyquinoline or phosphate as a stabilizer) and C-stoff (30% hydrazine hydrate solution in methanol). The first production Me 163B-1a was actually accepted by the Luftwaffe in may, 1944. EK 16 was formed, and in May 1944, the just operational Komet squadron, Staffel of the Jagdgeschwader (JG) 400 was formed. Komet’s first real success was achieved on August 5th, when three Me 163B Komets knocked down three P-51D Mustangs from the U.S. 352nd Fighter Group. By the end of August, the 2 Staffel of JG 400 had joined the 1 Staffel of JG 400 at Brandis to protect the Luena synthetic fuel plants. But as these were situated on the outer edge of the Komet’s radius of action, the Komet Staffeler could make only limited contact with the intruder. The lack of rocket fuel caused the pilots to abandon their Komets an consequently resulted in the actual liquidation of the JG 400. Due to limited endurance, its battle record was small and the life spanned barely a decade, but the psychological effect to the enemy was tremendous, and it was a most spectacular warplane in World War II.
Bovenstaande afbeelding zit niet bij de doos maar komt van internet. Altijd makkelijk om te weten wat, wat is.
Data:
Rocket engine Walter HWK 509A-1 or A-2 thrust 1.700kg
Overall length 5.85 meter
Overall width 9.32 meter
Wing area 18.00 vierkantemeter
Weight empty 1.900 kg
Complete weight 4.300 kg
Armament 30mm MK108 cannon x 2
Max. speed 828,81 km/h from sea level
959,17 km/h at altitude of 3.000-9.000 meter
Rate of climb 4.800 m/min climbing time 2 minute 36 seconds, up to 9.000 m / 3 minute 30 seconds up to 12.000 m
Flight duration 7 minute 30 seconds
Aldus de handleiding.
De inhoud van de doos:
De doos bestaat uit ongeveer 55 onderdelen.
Niet zoveel onderdelen dus het bouwen valt wel mee.
Ook de bouw beschrijving heeft leuke details en is begrijpelijk, wat niet geheel onbelangerijk is.
De uitvoeringen die je kunt maken, waar ik mij dus weer niet aan gehouden heb!
Decals:
Foto's tijdens het bouwen:
The paint job:
De raketmotor heb voorzien van een lak laagje. Ik heb daarbij gebruik gemaakt van parketlak op waterbasis, wat een mooie glazige glans heeft. Ook zal later de rest van het model hiermee worden afgelakt.
Het staartgedeelte gespoten in de kleur, hoogglans wit. Ook de decals alvast aangebracht. De binnenkant heb ik met een gemengde kleur (Groen/wit) geverfd.
Het staartstuk had ik eerst gespoten en daarna het voorste gedeelte, iets wat ik kan afraden want je krijgt hoe dan ook kleurverschil. (dikte van verflaag)
Plankje, waar het model op komt te staan is gemaakt van MDF met een kwast bewerkt met ceta bever wengé 0118 (interieurbeits). Daarna nog een lak laagje er overheen voor de glans.
Wordt vervolgt.
Mvg.
Hier nog wat informatie over de Me-163b:
History
In 1937, the German Research Institute for Gliding Flight (DFS) comissioned Alexander Lippisch to research rocket propulsion for aircraft. He proceeded to design the first experimental powered-glider with tailless configuration, DFS-194. The development of this project was then taken over by the Messerschmitt A.G. in 1939. Installed with a Hwk R1 rocket motor, it successfully made its first flight in the summer of 1940. The first prototype of Me 163 (Me 163 V1) was tested in the early spring of 1940. In the meantime the Luftwaffe had planned to develop an interceptor version of the Me 163, which resulted in the variant being assigned the designation Me163B. Hellnuth Walter developed a new rocket motor, HWK 509, and adapted Me 163 to take it.
The rocket motor weighed 100kg, and consisted of two principal assemblies. The forward assembly was comprised of the turbine housing, the fuel pumps geared to the turbine shaft, the control box, a pressure reducing valve, and the electric starter motor. The aft assembly was formed by the combustion chamber unit, which was connected to the forward assembly by means of a cylindrical tube through which pipes carried fuel to the individual jets. The rocket was fuelled with T-stoff, (80 % hydrogen peroxide plus oxyquinoline or phosphate as a stabilizer) and C-stoff (30% hydrazine hydrate solution in methanol). The first production Me 163B-1a was actually accepted by the Luftwaffe in may, 1944. EK 16 was formed, and in May 1944, the just operational Komet squadron, Staffel of the Jagdgeschwader (JG) 400 was formed. Komet’s first real success was achieved on August 5th, when three Me 163B Komets knocked down three P-51D Mustangs from the U.S. 352nd Fighter Group. By the end of August, the 2 Staffel of JG 400 had joined the 1 Staffel of JG 400 at Brandis to protect the Luena synthetic fuel plants. But as these were situated on the outer edge of the Komet’s radius of action, the Komet Staffeler could make only limited contact with the intruder. The lack of rocket fuel caused the pilots to abandon their Komets an consequently resulted in the actual liquidation of the JG 400. Due to limited endurance, its battle record was small and the life spanned barely a decade, but the psychological effect to the enemy was tremendous, and it was a most spectacular warplane in World War II.
Bovenstaande afbeelding zit niet bij de doos maar komt van internet. Altijd makkelijk om te weten wat, wat is.
Data:
Rocket engine Walter HWK 509A-1 or A-2 thrust 1.700kg
Overall length 5.85 meter
Overall width 9.32 meter
Wing area 18.00 vierkantemeter
Weight empty 1.900 kg
Complete weight 4.300 kg
Armament 30mm MK108 cannon x 2
Max. speed 828,81 km/h from sea level
959,17 km/h at altitude of 3.000-9.000 meter
Rate of climb 4.800 m/min climbing time 2 minute 36 seconds, up to 9.000 m / 3 minute 30 seconds up to 12.000 m
Flight duration 7 minute 30 seconds
Aldus de handleiding.
De inhoud van de doos:
De doos bestaat uit ongeveer 55 onderdelen.
Niet zoveel onderdelen dus het bouwen valt wel mee.
Ook de bouw beschrijving heeft leuke details en is begrijpelijk, wat niet geheel onbelangerijk is.
De uitvoeringen die je kunt maken, waar ik mij dus weer niet aan gehouden heb!
Decals:
Foto's tijdens het bouwen:
The paint job:
De raketmotor heb voorzien van een lak laagje. Ik heb daarbij gebruik gemaakt van parketlak op waterbasis, wat een mooie glazige glans heeft. Ook zal later de rest van het model hiermee worden afgelakt.
Het staartgedeelte gespoten in de kleur, hoogglans wit. Ook de decals alvast aangebracht. De binnenkant heb ik met een gemengde kleur (Groen/wit) geverfd.
Het staartstuk had ik eerst gespoten en daarna het voorste gedeelte, iets wat ik kan afraden want je krijgt hoe dan ook kleurverschil. (dikte van verflaag)
Plankje, waar het model op komt te staan is gemaakt van MDF met een kwast bewerkt met ceta bever wengé 0118 (interieurbeits). Daarna nog een lak laagje er overheen voor de glans.
Wordt vervolgt.
Mvg.
Laatst bewerkt door een moderator: