V
Verbeek
Guest
Helaas doe ik niet mee met de Grote Oorlog groepsbouw, voorlopig, maar wil toch een steentje bijdragen op deze manier.
Dit staat op de IPMS Nederland 04-02-2014
Helaas ben ik een langzame bouwer.
Op het ogenblik ook een beetje last van reuma en ben ik even gestopt met 1:48.
Ik ben daarom begonnen met 1:32 als voorbereiding voor de Wingnut Wings Snipe.
Welke uitvoering het wordt weet ik nu nog even niet.
Verwacht geen dagelijkse updates, dat zit er voor mij voorlopig nog niet in, sorry.
De Siemens-Schuckert D.III is een Duits gevechtsvliegtuig dat werd ingezet tijdens de Eerste Wereldoorlog. De D.III was een derde versie van de Siemens-Schuckert D-serie die gebaseerd was op veroverde Franse Bébé's. De D.III was een aangepaste D.II. Het enige verschil was dat de D.III voorzien werd met een vierbladige propeller, terwijl de D.II voorzien werd met een tweebladige propeller. Ook de motor van de D.III werd aangepast tot een 160 pk zware Siemens-Halske Sh.III 11 cilinder rotatiemotor. De productie begon in december 1917, nadat de Idflieg 20 toestellen bestelden. In februari 1918 werd een nieuwe bestelling gemaakt om nog eens 30 exemplaren te bouwen. De enige fabrikant van de D-serie was Siemens-Schuckertwerke. Ruim 40 toestellen zagen dienst tussen april en mei 1918, waaronder Jasta 2 en Jasta 4. Een van de bekende piloten die met het toestel vlogen was Ernst Udet met zijn opvallende rode kleuren en de witte Initialen "LO!", dat verwijst naar zijn verloofde Eleanor Lo Zink. De piloten waren enthousiast over de nieuwe vliegtuigen. Ze waren behendig en konden goed klimmen. Maar schone liedjes duren niet lang. De motoren bleken ernstige problemen te hebben met oververhitting. Terwijl de motor problemen werden opgelost, werd de D.III uit dienst genomen in het voordeel van de nieuwere Fokker D.VII vliegtuigen. D.III's werden aangepast met een betere 160 pk zware Siemens-Halske Sh.IIIa 11 cilinder rotatiemotor. Ook de motorkap werd gewijzigd tot een "halve maan", voor een betere koeling, en met een vernieuwde rolroer. Nog eens 30 exemplaren werden besteld en in juli 1918 in dienst genomen.
(Over genomen van forumeerstewereldoorlog.nl, bedankt daarvoor)
De kit art en inhoud:
Ik vind het een leuk model en erg apart door de halve open neus:
(Foto van het web)
Er zit wel enigszins wat flash aan de onderdelen.
Een klein begin alleen nog maar de motor samen gelijmd, boegies verwijderd die ga ik van koper maken.
Dit is het voor vandaag.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Gepubliceerd op de IPMS 20-02-14
Wederom weer eens wat kunnen doen, helaas nog niet veel.
Bewapening iets aangepast en het resultaat met de gitaar snaar.
De bovenlaag van de snaar (omhulsel) laat ik zitten zodat het op een bougie lijkt.
Ook handvatten aangebracht op/in de romp.
Ben dus geen snelle bouwer, maar heb er wel enorm veel plezier in.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Nu, vandaag, ook hier
Motor in elkaar gezet en een kleurtje gegeven.
Niet echt 100% gelukt met de gitaar snaar, maar ben er voor nu tevreden over.
Ik had gehoopt dat de bougie gedeelte er beter uit zou komen.
Een kussentje gemaakt voor de zetel en ben nu bezig met de veiligheid riemen.
Hier enkele foto's van de motor en van de zetel.
De motor cilinders worden nog bijgewerkt, voor de kleur.