Bij ons in de club organiseren we een groepsbouw rond het belgische leger doorgeen de tijd. Mijn bijdrage hieraan wordt de Mirage V BR:
Iets meer over de geschiedenis:
De Mirage V was een doorontwikkeling van de Dassault Mirage III op vraag van Israel, waarbij bepaalde avionica van achter de cockpit die niet nodig werd geacht en de voorziening voor de raketmotor werd verwijderd en vervangen door extra fuel capaciteit. ook kreeg het twee extra hardpoints met een maximale totale oorlogsbelasting van 2000kg voor bewapening. Qua uiterlijk lijkt de Mirage V veel op de Mirage III maar deze eerste heeft een veel langere neus, waardoor ie meer dan een halve meter langer wordt...
Ondertussen rezen de spanningen in het middenoosten in 1967, maar bleven de toestellen gebouwd worden, ondanks een embargo tegen Israel. Na de eerste testen wilden de Israelis dat de toestellen naar Corsica zouden verhuizen om daar in de winter verder te kunnen "oefenen", maar nadat de fransen erachter kwamen dat Israel ook brandstoftanks voor lange vluchten probeerde te kopen werd de deal afgeblazen en kregen de israelis hun geld terug...
Volgens sommigen werden de toestellen achter de rug om toch geleverd, volgens sommigen ontwikkelde Israel dan zelf de IAI Nesher, uiteindlijk komt de aap hierover ooit eens uit de mouw, maar dat zal nog niet voor direct zijn vrees ik...
Net als de Mirage III was de Mirage V een exportsucces met verschillende avionica-opties. Hoewel ie oorsponkelijk aanzien werd als een aanvalstoestel voor bij mooi weer kon het ook weer een luchtgevechtstoestel worden... Mede doordat de electronica kleiner kwam kon de Mirage V opgewaardeerd worden tot de capaciteit van een Mirage IIIE.
verkennings- en trainingsvarianten met dubbele cockpit werden ook gemaakt, maar de verschillen tussen de Mirage IIIR en de Mirage VR werden aanzien als enkel op papier, in realiteit scheelden ze bijna niks...
De belgische varianten kregen hoofdzakelijk electronica van Amerikaanse makelij.
In 1968 werden 106 toestellen besteld voor de derde wing in Bierset, waarbij alle toestellen met uitzondering van de eerste werden gebouwd door SABCA en de motoren door FN moteurs. Uiteindelijk werden 3 varianten gebouwd: Mirage V BA (grondaanvalstoestel), BR (verkenningstoestel) en BD (trainings/conversietoestel)
In 1980 werd een upgrade programma goedgekeurd voor een nieuwe, moderne cockpit, nieuwe schietstoelen, canards en een krachtiger motor. Deze laatste werd niet doorgevoerd wegens budgetredenen, en uiteindelijk zijn deze toestellen met verlies verkocht aan Chili...
Iets meer over de geschiedenis:
De Mirage V was een doorontwikkeling van de Dassault Mirage III op vraag van Israel, waarbij bepaalde avionica van achter de cockpit die niet nodig werd geacht en de voorziening voor de raketmotor werd verwijderd en vervangen door extra fuel capaciteit. ook kreeg het twee extra hardpoints met een maximale totale oorlogsbelasting van 2000kg voor bewapening. Qua uiterlijk lijkt de Mirage V veel op de Mirage III maar deze eerste heeft een veel langere neus, waardoor ie meer dan een halve meter langer wordt...
Ondertussen rezen de spanningen in het middenoosten in 1967, maar bleven de toestellen gebouwd worden, ondanks een embargo tegen Israel. Na de eerste testen wilden de Israelis dat de toestellen naar Corsica zouden verhuizen om daar in de winter verder te kunnen "oefenen", maar nadat de fransen erachter kwamen dat Israel ook brandstoftanks voor lange vluchten probeerde te kopen werd de deal afgeblazen en kregen de israelis hun geld terug...
Volgens sommigen werden de toestellen achter de rug om toch geleverd, volgens sommigen ontwikkelde Israel dan zelf de IAI Nesher, uiteindlijk komt de aap hierover ooit eens uit de mouw, maar dat zal nog niet voor direct zijn vrees ik...
Net als de Mirage III was de Mirage V een exportsucces met verschillende avionica-opties. Hoewel ie oorsponkelijk aanzien werd als een aanvalstoestel voor bij mooi weer kon het ook weer een luchtgevechtstoestel worden... Mede doordat de electronica kleiner kwam kon de Mirage V opgewaardeerd worden tot de capaciteit van een Mirage IIIE.
verkennings- en trainingsvarianten met dubbele cockpit werden ook gemaakt, maar de verschillen tussen de Mirage IIIR en de Mirage VR werden aanzien als enkel op papier, in realiteit scheelden ze bijna niks...
De belgische varianten kregen hoofdzakelijk electronica van Amerikaanse makelij.
In 1968 werden 106 toestellen besteld voor de derde wing in Bierset, waarbij alle toestellen met uitzondering van de eerste werden gebouwd door SABCA en de motoren door FN moteurs. Uiteindelijk werden 3 varianten gebouwd: Mirage V BA (grondaanvalstoestel), BR (verkenningstoestel) en BD (trainings/conversietoestel)
In 1980 werd een upgrade programma goedgekeurd voor een nieuwe, moderne cockpit, nieuwe schietstoelen, canards en een krachtiger motor. Deze laatste werd niet doorgevoerd wegens budgetredenen, en uiteindelijk zijn deze toestellen met verlies verkocht aan Chili...