Een bijzonder schip vroeg om een nieuwe eigenaar.
De aangetroffen toestand dient een toekomstige koper met respect voor wat de bouwer of bouwers er van gemaakt hebben, in zich op te nemen. Je gaat kijken, hoe is de toestand binnenin. Die was properder dan de meeste oudere scheepjes. Kijkende naar speling op de schroefas, was ook prima. Alleen, het was een schip zonder aansluitingsplan. Dus, iets om zelf uit te gaan vissen. Je moet dan wel in je achterhoofd houden wat de toekomstige kosten zullen zijn. Voor velen was die blijkbaar al te hoog. Vandaar twee man die afhaakten.
Om alle restoraties en bijgewerkte delen hier te gaan plaatsen met beeld, das ook om extra beestenwerk vragen. Ik ga ze hier wel even op een rij zetten.
- Restoratie cabine dek plus railling SB kant, had schade opgelopen.
- Leidingen, voor radarmast en achter mast, liepen over het cabine dek naar de stuurhut.
- In de cabine en stuurhut waren geen raamdelen nog plafonds aangebracht.
- Alle leidingen van de bovenbouw waren rechtstreeks gekoppeld.
- Op het achterdek en de bovenbouw, zat alles in elkaar met Parker vijzen. Geen zicht zulke totsjes.
- Vaarregelaar werd uitgebouwd in een eigen doosje welke door een fannetje belucht werd.
- Batterijhouders werden aangepast om de plaatsing van de autobatterijen mogelijk te maken.
Dingen die opgelost moesten worden na de vaarperiode die we dit jaar hadden met de Hulder:
- Vaarregelaar diende verplaatst en uit de eerder aangemaakte behuizing gehaald.
- Deze achter de motoren plaatsen leek mij de best mogelijke oplossing, die ervoor kon zorgen dat heel wat lopende meter kabel kon weggenomen worden.
- Gestelde problemen tijdens het varen van dit schip. Vaarregelaar word te zwaar belast = word warmer dan normaal, ongeacht of die zelf belucht word. Teven bleef wegen het niet kunnen wegzuigen van de warme lucht vooraan, het binnen in de romp te warmer.
- 3 motoren die voluit gaan, worden ook warm. Die moeten ook koeler kunnen draaien.
- Gezocht werd een oplossen van beluchten en afzuigen van de warme lucht in de romp.
- We wisten dat de enige gebruikte oplossing van de voorgaande eigenaar was, een grote fan in de opening motorluik. Alleen, die zat er langst de bovenzijde in, terwijl we zelf een smeernippel op de schroefassmeerpijp hadden geplaatst. En er in dat gat geen plek meer was om die fan te plaatsen. Onderdek, beste oplossing, maar wat met het luikdeksel, daar zijn we nog niet uit.
- Achteraan zitten in de zijen kasten waar dubbele bolders op staan. Daaronder zit het dek. Aan de voorzijde hadden we plaats genoeg. Maar, dan zit je met gaten en dat staat niet. Dus, zoek je naar een oplossing, die je dan zelf zal moeten bedenken en uitvoeren. Als men nog nooit een rvs luchtrooster zelf heeft gemaakt, moet je puzzelen
- En indien je een stel tractiebatterijen van vier jaar oud, gratis kan bezigen. Staan er hier twee klaar die volgend jaar de boel kunnen aandrijven. Alleen, de batterijhouders dienen aangepast, verplaatst en gelast. Alleen, je dient op te letten dat je niets wat er naast hangt te warm stookt. Dit schip is gesoldeerd !
- Tijdens een van de vaardagen werd er een autoband afgerukt. Normaal want het rubber ervan is reeds meer dan zestien jaar oud. Zelf hou ik niet van autobanden, ze zijn lastig, hangen vaak in de weg, enz. Hiervoor hadden we nog ergens een oplossende factor liggen in de vorm van een volle invalide kar band. Er werd gezaagd, gefreesd en geboord. Er werden vragen gesteld over hoe die rubberen banden bevestigen. Mijn besluit, m2 boutjes, zodat de rubbers er alsnog af gehaald kunnen worden.
mvg,
Swake