Hierbij het eerste voertuig dat ik zal bouwen in het thema "Normandy '44".
Het betreft een Italeri kit op schaal 1/35 genaamd Ambulance Jeep, kit n°326 daterend uit de helft van de jaren '80.
Ik bekwam deze kit deel uitmakend van een pakket dat ik eens gekocht had en er was reeds een start gemaakt met de bouw maar gelukkig was er nog niets geschilderd. Vermits de bouw niet fameus was werd eerst overgegaan tot de afbraak mits behoud van zoveel mogelijk originele stukken.
Box-art
Plan
een nest stukken
De bouw door de vorige eigenaar.
Na het demonteren van zoveel mogelijk onderdelen en de nodige opkuis dan terug maar de zaak in elkaar gestoken in de hoop er iets deftig van te kunnen maken.
Wat mij direct opviel was dat de bladvering links voor, dus de kant van de bestuurder, 2 halve bladveren meer had dan de andere bladveren. Dit item was ik nog bij geen enkele andere jeep kit tegengekomen maar is wel degelijk correct. Het wordt in een handleiding beschreven als "left-hand front spring with additional torque-reaction spring to stabilise front axle in rough service" wat er op neerkomt dat het dus een verstevigde bladvering is om de voorste as te stabiliseren bij ruw gebruik. Dat die ambulance jeeps inderdaad ruw gebruikt werden is meer dan genoeg bekend.
Ik was dit model in feite verleden jaar reeds beginnen restaureren maar door omstandigheden werd dit opzij gelegd tot nu met het project. Wel had ik het geluk vorige september een bijna identiek voertuig tegen te komen in St.-Marie-du-Mont, Normandië met een fotosessie tot gevolg.
Zo ver staan we:
De basiskleur waar het tot nu toe in gespoten is betreft een spuitbus Humbrol Olive Drab 155 en ik ben heel tevreden met het bekomen resultaat tot nu toe.
De beschermhoes over de voorruit is crépi papier.
Wordt vervolgd.
Het betreft een Italeri kit op schaal 1/35 genaamd Ambulance Jeep, kit n°326 daterend uit de helft van de jaren '80.
Ik bekwam deze kit deel uitmakend van een pakket dat ik eens gekocht had en er was reeds een start gemaakt met de bouw maar gelukkig was er nog niets geschilderd. Vermits de bouw niet fameus was werd eerst overgegaan tot de afbraak mits behoud van zoveel mogelijk originele stukken.
Box-art
Plan
een nest stukken
De bouw door de vorige eigenaar.
Na het demonteren van zoveel mogelijk onderdelen en de nodige opkuis dan terug maar de zaak in elkaar gestoken in de hoop er iets deftig van te kunnen maken.
Wat mij direct opviel was dat de bladvering links voor, dus de kant van de bestuurder, 2 halve bladveren meer had dan de andere bladveren. Dit item was ik nog bij geen enkele andere jeep kit tegengekomen maar is wel degelijk correct. Het wordt in een handleiding beschreven als "left-hand front spring with additional torque-reaction spring to stabilise front axle in rough service" wat er op neerkomt dat het dus een verstevigde bladvering is om de voorste as te stabiliseren bij ruw gebruik. Dat die ambulance jeeps inderdaad ruw gebruikt werden is meer dan genoeg bekend.
Ik was dit model in feite verleden jaar reeds beginnen restaureren maar door omstandigheden werd dit opzij gelegd tot nu met het project. Wel had ik het geluk vorige september een bijna identiek voertuig tegen te komen in St.-Marie-du-Mont, Normandië met een fotosessie tot gevolg.
Zo ver staan we:
De basiskleur waar het tot nu toe in gespoten is betreft een spuitbus Humbrol Olive Drab 155 en ik ben heel tevreden met het bekomen resultaat tot nu toe.
De beschermhoes over de voorruit is crépi papier.
Wordt vervolgd.