Hoofdsponsor

1/72 "Normandy '44" - Waco CG-4 A "Hadrian" [DONE]

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Erwin
  • Startdatum Startdatum

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
In het kader van mijn project "Normandy '44" gaan we hier dus van start met een eerste bouw.
Het betreft het Amerikaanse WACO CG-4 A zweefvliegtuig voor vervoer van troepen en materiaal dat door de Engelsen "Hadrian" gedoopt werd.
Dit toestel werd onder meer ingezet bij de landing in Sicilië maar hetgeen dat ik wil bouwen heeft deelgenomen aan de landing in Normandië meer bepaald in de sector rond St.-Mère-Eglise en Utah Beach alwaar het troepen van de 82ste en 101ste Airborne aanvoerde.

De kit betreft een Revell/Italeri uitgave op schaal 1/72, kit nr. H-2012.
Ik kocht deze enkele jaren geleden zonder doos voor 5€ op de beurs te Nieuwegijn en de vorige eigenaar was blijkbaar reeds een zeer pover begin van bouw gestart aan de cockpit doch niets dat niet te verhelpen valt.

attachment.jpg

Voorzijde van het plan.

attachment.jpg

Bouwverslag en decals.

attachment.jpg

De onderdelen.

Bij een goede bouw hoort goed referentiemateriaal en ziehier mijn bron van wijsheid:

attachment.jpg

Twee gespecialiseerde werken en één bouwverslag in de Replic 160.
Vooral het boek Forgotten Wings biedt een meerwaarde want ik zou toch graag een poging willen maken om een "Griswold nose" aan te brengen. Dit betreft het stalen frame op de neus van de glider dat aangebracht werd na de landingen in Sicilië en de daar opgedane ervaring na een relatief hoog verliescijfer aan toestellen en bemanning.

Wordt vervolgd.
 
Interessant. Een zweefvliegtuig, nog niet vaak gezien als model. En dan een gedegen voorbereiding. Ik volg.
 
Nu de Gotha's afgewerkt zijn kan ik mij eindelijk eens toeleggen op de WACO.

Na een duik in de nodige documentatie ben ik tot de conclusie gekomen dat er van de door Italeri voorgestelde cockpit NIETS klopt.
Italeri geeft totaal foute stoelen op een frame, stuurknuppels ipv stuurwielen en voetensturen bevestigd op de bodem maar hier is niets van juist en alles zal dus van scratch gebouwd worden. Het enige goede item betreft het cockpit glas niettegenstaande dit ook moet aangepast worden.

Gelukkig stak er in het door mij 2de hands aangekochte exemplaar een dubbele cockpit zodat ik van blanco kon herbeginnen zonder te moeten breken en snijden.
We zijn dus maar begonnen met het aanbrengen van een houten vloer (ipv een anti slip bij Italeri) en het basis buizen frame waarop de hele structuur van cockpit en romp gebouwd is. De voetpedalen hangen aan dit frame en staan niet op de bodem.

attachment.jpg

Links de cockpit zoals Italeri voorstelt en rechts de verbeterde versie tot nu toe.
Het ziet er wat schots en scheef uit maar is wel degelijk recht en er moet nog ongeveer 2x zoveel in aangebracht worden.
Jammer genoeg zal er op het einde niet veel van te zien zijn maar in dit geval vind ik het een must voor de kit.

Wordt vervolgd.
 
Dat ziet er weer een knap staaltje van scratchen uit Erwin.
De eerste grote stappen zijn gezet zou ik zo zeggen.
Je bent ons alleen een beetje op het verkeerde been aan het zetten hé...
In je inleiding spreek je van een Revell-kit (ook te lezen op het bouwplan) en nu ben je aan de slag met een Italeri-kit ?
Waren je Gotha's misschien Italeri's waardoor je die vergissing hebt gemaakt ?
Ben toch benieuwd naar het vervolg van de werkzaamheden.

Mark
 
Hoi Mark,
de kit is een Revell/Italeri uitgave, kijk maar op het plan. Bij mijn weten heeft Revell nooit een dergelijk model zelf uitgebracht maar Italeri wel. Deze uitgave is dus een product van hun samenwerking toen Italeri in feite nog zijn originele naam Italaerei droeg. Dit was een samenvoeging van Italia (Italie) en Aerei (vliegtuigen).
 
Mooi detailwerk. jammer dat je er misschien niks meer van terugziet, maar de foto's en de gedachte blijven...
 
Hup Erwin hup..... :)

Mooie detaillering, ook al zie je ze niet meer, of bijna niets meer, het weten dat het erin zit, maakt ook al veel goed. Mooie start m8. ;)
 
Een hele klus die cockpit opnieuw bouwen en dat op zo'n kleine schaal, zelf beperk ik me tot uitwendige details en steek ik geen tijd in interieurs die je dan nadien niet meer ziet... nu ja, "ieder diertje zijn pleziertje" zegt men en als je er zelf voldoening in vind is alles gezegd. Niettemin vind ik het wel boeiend om te volgen... modelbouw met een grote 'M' kan me altijd wel bekoren. :P
 
Bedankt iedereen.
In principe bouw ik ook niet graag aan dingen die je niet meer kan zien achteraf niettegenstaande dat het idee het te weten dat het er is, wel voldoening geeft.

In dit geval is het toestel dat ik ga bouwen rechtstreeks verbonden met de landing in Normandië meer bepaald in de sector dichtbij St.-Mère-Eglise. Ik heb het betrokken toestel, c/n 341826, white 47 genaamd "Jughead", teruggevonden op foto en ben van plan dit na te bouwen. Het toestel, dat eveneens voorzien was van een "Griswold nose", werd gefotografeerd met de neus in open toestand waardoor een groot deel van het interieur zichtbaar is.

Mijn "Normandy '44" project is eveneens gestoeld op het principe "build the picture" waarbij ik zal proberen om niet alleen het toestel maar ook de setting wat weer te geven. Zij die nu direct beginnen denken aan een prachtig dio zijn er echter aan voor de moeite. "Jughead" landde ongeschonden in een weide en zal dus enkel op een grasbasis terechtkomen.
 
Idd Erwin, veel zwevers zijn tijdens de landing geland in weiden en akkers.
 
Erwin, bedankt ook voor de toelichting i.v.m. het merk. Toen je het aangaf zag ik inderdaad naast Revell, Italaerie staan.
Veel succes verder met het project.

Mark
 
Beetje verder geprutst en het interieur van de cockpit kan volgens mij als afgewerkt beschouwd worden; al met al zal de neus omhoog staan en zal je er niet echt veel van zien.

attachment.jpg

Dan maar begonnen met ook het interieur wat aan te passen want daar zal je wel iets meer van zien vermits de neus zal open staan en we willen er toch geen donker gat van maken hé. Dus maar wat frame elementen aangebracht en de bodem wat geschilderd. Alles moet natuurlijk nog gespoten worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

De naad op de bodem wordt weggestoken door de vloerplaat maar deze aan de bovenzijde zal normaal gezien zichtbaar blijven. We gaan dat dus proberen camoufleren met een stuk papier of plastiekkaart waarop dan het bovenste buizenframe zal aangebracht worden. Nog veel werk dus.

Wordt vervolgd.
 
Knappe vorderingen Erwin. Ziet er zeer veel belovend uit.
Ben benieuwd naar het vervolg.

Mark
 
Hey E,

Indd knappe uitvoering van het model. Persoonlijk zou ik gaan voor plasticcard voor het plafond en daar je buizenframe opleggen, kwestie van gemakkelijk te werken. Ik volg...;)
 
Mooi werk aan het interieur. ik volg swaken zijn voorstel.

Mocht je hele dunne plasticard willen, in sommige winkels zit tussen bepaalde voorverpakte charcuterie hele dunne velletjes plasticard (0.1mm of zo)
 
Effekes de verdere vorderingen meegeven.

attachment.jpg

Heb gekozen voor een plafond in dunne plastiekkaart en verder Evergreen rod. Alles reeds in een witte primer gestoken in afwachting van het interieur kleur.
Het begint er op te trekken.

Wordt vervolgd
 
Terug
Bovenaan