Ter gelegenheid van een tentoonstelling (in opbouw) in het Archeomuseum te Velzeke werd mij gevraagd of ik enkele vliegtuigmodellen kon bouwen / verbouwen. Het ging hem om een Fokker D VII welke omgebouwd werd naar een civiel 2-zits toestel met Belgische kentekens.
Eerst een beetje geschiedenis waarbij we terugkeren naar het einde van WO1.
Bij de wapenstilstand in November 1918 werd o.a. bepaald dat de Duitsers alle toestellen van het type Fokker D VII dienden over te dragen aan de toenmalige geallieerden. De Fokker D VII werd toen beschouwd als het neusje van de zalm en bleek superieur aan de meeste Engelse en Franse toestellen.
Zo kwam ook België in het bezit van een aantal D VII's die in gebruik bleven tot eind de jaren '20.
Ons toestel werd verkocht in 1931 en werd op 5 september 1931 officieel geregistreerd als civiel toestel OO-AMI.
In 1934 werd dit toestel omgebouwd door SABCA tot 2-zitter.
Nog datzelfde jaar werd de OO-AMI gebruikt bij filmopnames te Mourmelon (F) waar het deelnam bij het draaien van de film "L'Equipage", regisseur Anatole Litvak.
Op 12 november kwam het echter in de lucht in botsing met een Avro 504K en crashte waarbij de piloot gewond werd.
Blijkbaar is het museum in het bezit van onderdelen van dit vliegtuig en van een andere D VII (OO-AMH) en willen zij deze tentoonstellen samen met het model.
Terug naar de kit:
De bouwdoos welke mij ter beschikking werd gesteld is van het merk AB Model. Dezelfde boxart en kit zijn ook uit onder het label Omega Models.
Het is een volledige resin kit maar voorzien van de Belgische civiele registratie decals.
De instructies zullen de nodige aandacht vragen,
Mijn eerste doel is om de in deze kit aanwezige gegevens over te brengen naar een éénzits Fokker D VII zodat de verdeling van het interieur kan opgemeten en geconverteerd worden naar grotere schalen want ik moet hierna nog zo een 1/48 versie maken ook.
Hiervoor gebruik ik deze oude Revell kit ...
waarbij ik hoop om een set photo-etching van Part te integreren...
bij deze onderdelen die natuurlijk zullen moeten aangepast worden.
De instructies van Revell zijn iets simpeler,
en aan documentatie over de Fokker D VII ook geen gebrek.
en dit is nog maar de helft van wat beschikbaar is.
We gaan dus eerst een beetje studeren en tekenen.
Eerst een beetje geschiedenis waarbij we terugkeren naar het einde van WO1.
Bij de wapenstilstand in November 1918 werd o.a. bepaald dat de Duitsers alle toestellen van het type Fokker D VII dienden over te dragen aan de toenmalige geallieerden. De Fokker D VII werd toen beschouwd als het neusje van de zalm en bleek superieur aan de meeste Engelse en Franse toestellen.
Zo kwam ook België in het bezit van een aantal D VII's die in gebruik bleven tot eind de jaren '20.
Ons toestel werd verkocht in 1931 en werd op 5 september 1931 officieel geregistreerd als civiel toestel OO-AMI.
In 1934 werd dit toestel omgebouwd door SABCA tot 2-zitter.
Nog datzelfde jaar werd de OO-AMI gebruikt bij filmopnames te Mourmelon (F) waar het deelnam bij het draaien van de film "L'Equipage", regisseur Anatole Litvak.
Op 12 november kwam het echter in de lucht in botsing met een Avro 504K en crashte waarbij de piloot gewond werd.
Blijkbaar is het museum in het bezit van onderdelen van dit vliegtuig en van een andere D VII (OO-AMH) en willen zij deze tentoonstellen samen met het model.
Terug naar de kit:
De bouwdoos welke mij ter beschikking werd gesteld is van het merk AB Model. Dezelfde boxart en kit zijn ook uit onder het label Omega Models.
Het is een volledige resin kit maar voorzien van de Belgische civiele registratie decals.
De instructies zullen de nodige aandacht vragen,
Mijn eerste doel is om de in deze kit aanwezige gegevens over te brengen naar een éénzits Fokker D VII zodat de verdeling van het interieur kan opgemeten en geconverteerd worden naar grotere schalen want ik moet hierna nog zo een 1/48 versie maken ook.
Hiervoor gebruik ik deze oude Revell kit ...
waarbij ik hoop om een set photo-etching van Part te integreren...
bij deze onderdelen die natuurlijk zullen moeten aangepast worden.
De instructies van Revell zijn iets simpeler,
en aan documentatie over de Fokker D VII ook geen gebrek.
en dit is nog maar de helft van wat beschikbaar is.
We gaan dus eerst een beetje studeren en tekenen.