Bedankt voor jullie aansporingen. Het gaat nu wel vooruit, maar volgende dinsdag eindigt mijn verlof en dan zal het tempo terug wat menselijk worden. In het interieur van de kapel waren er nog een paar ontbrekende attributen. Voor de kapitelen van de pilasters ben ik een tijd aan het zoeken geweest naar bloemvormige plastic juwelen om halssnoeren mee te maken. Ik was daardoor op de verkeerde weg, want toevallig zag ik iets totaal anders liggen, dat beter van pas kwam. Niet iets dat meteen met religieuze archtectuur in verband gebracht kan worden, een restant van een 1/48 Double Wasp P-61 vliegtuigmotor. Als ik dat in partjes zaagde, dan had ik een Korinthisch kapiteel.
Ik kon uit deze motor net genoeg partjes zagen, zodat ik alle pilasters kon voorzien van de nodige ornamenten. Nu moesten alleen de holtes dichtgeplamuurd worden. Daarvoor is wat klei gebruikt.
De volgende statie in de kruisweg is de dakbedekking. Voor het zadeldak zijn schalies van 10x8mm gebruikt, die in een kleine dakgoot uitmonden. De stukjes metaal worden met een druppel CA vastgelegd.
De pinakel heeft kleinere pannen van 8x8mm, zodat ze in schuin opgaande rijen gelegd kunnen worden.
Nu stond een onderhoudsbeurt van de werkkoffer op het programma. Ik had namelijk iets nodig dat daarin verspreid zit.
Even de zeef uit de zandbak halen en de bak daarin leeggieten.
En even later houden we over wat ik al een tijdje aan het accumuleren was, uitstoterrondjes.
Ik wilde er ongeveer 40 dezelfde hebben, dus er moest even gesorteerd worden. Uiteindelijk werden er voldoende van de meest ordinaire soort gevonden, waarschijnlijk Trumpeter.
Wat kunnen we daarmee doen, buiten dat onze werkbak nu eens van stof en zand ontdaan kon worden? Hogels maken, natuurlijk.
Nu zijn ook de laatste schalies gelegd, uiteindelijk niet helemaal volgens de laatste dakwerkersnormen maar het lijkt wel ergens op. Ik heb toch wel een tiental keer met een vinger aan het dak vastgezeten. Daarom is het hier en daar met een staalborstel bewerkt.
Alles is redelijk goed uitgelijnd in bovenaanzicht, alleen de wimberg die naar het zadeldak wijst, zit iets te hoog en raakt de eerste hogel.
Het deurtje van de kapel was nog een stuk onbewerkt plastic. Ik ga dit iets soberder maken dan de poort voor de kerk. Er worden planken van 3mm in gegraveerd en achteraan wordt een versteviging gelijmd.
De kepers om die balken aan de deur te nagelen, worden met Micro-Tools' Rivet Punch gedreven.
Ik zal nu nog een paar hengsels voor deze deur moeten maken, maar dat kan later nog.
Een dry-fit met de nieuwe deur.
Het is bijna af, maar ik heb nog wel een paar ideetjes.