Hoofdsponsor

1/72 Pz.Kpfw V Panther ausf. F

ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
In principe OOB.
BOUWBUDGET
NVT
BOUWSTATUS
Gestart 22 december 2024.
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Nooit gedacht dat ik zo laat in het jaar nog een kitje zou starten maar het beet in mijn been.
Waarom ? In Steel Masters nr. 202 (oktober -november 2024) verscheen een artikel over de AK Real Colors Markers, noem het gerust een soort kleurstiften.
Na het lezen van dit artikel was ik op zoek gegaan naar filmpjes op YT en had ik daar o.a. de beschildering gezien van een Duitse tank aan de hand van deze stiften. Wow, misschien een ideetje ?

Kort daarop had mijn club de AC24 te Deinze en daar was een verkoper aanwezig die deze markers verkocht.
Vermits ik nogal lui ben wat betreft schilderen (gebruik heel graag spuitbussen) moest en zou ik toch eens kijken welke ik ervan zou kunnen gebruiken.
Onder deze welke ik gekocht heb waren RAL 8012 Rotbraun, RAL 6003 Olivgrün en RCM001 Rubber Black.
Deze laatste heb ik reeds gebruikt op wielen en ik ben er heel tevreden over (veel milieu vriendelijker dan de Tamiya spuitbussen) dus waarom de andere niet eens testen?

Probleem is dat ik niet veel tanks bezit en dus ook niet bouw. Een duik in de stash leverde echter een Hasegawa doosje op van een Panther tank met een Schmallturm; doosje dat ik eens gekregen of gewonnen moet hebben. Een Pz.Kpfw V Panther ausf. F of voor de leken onder ons een Panzer Kampfwagen V Panther Ausfürung F.
Wat gegevens opgezocht en blijkbaar was deze Schmallturm (letterlijk: smalle toren) een prototype tegen het einde van de oorlog. Ten einde het silhouet van de Panther tank wat te verkleinen en zijn vuurkracht te verbeteren opteerde men voor een 75mm kanon voorzien van een ronde "Saukopf" mantel geplaatst in een kleinere koepel (schmallturm) doch wel voorzien van een prototype doelzoeker (range finder) geplaatst aan beide zijden van de koepel.
Als chassis gebruikte men een Panther Ausf G met stalen wielen.
Het bleef blijkbaar bij een prototype idee, nooit verwezenlijkt tegen einde van de oorlog, dus een soort "What If?"

De boxart geeft echter een 3 kleuren schema en dat maakt het voor mij interessant.

Boxart.jpg

Hier gaan we waarschijnlijk van de Real Color stiften kunnen gebruik maken.

Parts 1.jpg

Parts 2.jpg

De kit is blijkbaar een samenstelling van een eerder model want beide type koepels zijn voorzien.

Instructions 1.jpg

Instructions 2.jpg

Instructies zijn simpel en duidelijk, de decals zijn duidelijk een "What If" vermits het voertuig nooit gebouwd werd.

Reference.jpg

Raar genoeg referentie in een "vuil boeksken" gevonden namelijk Art Of Modelling nr 2 en 3 over deze tank. Het is eerder een artikel van Adam Wilder over het schilderen van zijn modulatie techniek op 1/35 en niet het bouwen van deze kit. Het gaat hier ook om een tank in uni kleur, niet een camo tank maar ik zal trachten om hier en daar wat van zijn techniek wat betreft weathering over te nemen. Kan een goede oefening zijn voor later maar ik zal mij wel houden aan het gebruik van de stiften.

Wat bedoelen ze met "modulation style", ik heb WWII boeken nagezocht en daar nergens iets over gevonden.

Vergeet maar mijn vraag, blijkbaar is dat een modern iets, niets te maken met de echte exemplaren dus.

Altijd leuk om een "kleintje" te zien bouwen :-) ,blijft mijn favoriete schaal...
Deze is inderdaad nooit in actie geweest, maar zo zijn er nog vele modellen die nooit verder zijn geraakt dan de tekentafel en/of een prototype.
Had er nog niet bij stil gestaan dat deze vorm ook een "saukopf" (zeugekop/ varkenskop) genoemd werd. Het ziet er een beetje anders uit dan die van op een StuG, vandaar had ik er niet echt op gelet.
Ben zeer benieuwd naar je ervaring met die stiften. Zelf heb ik hier acrylic markers liggen uit de action, deze zijn soms bruikbaar, maar de (bruikbare) kleuren zijn beperkt...

De bouw zelf is vlot verlopen zoals we dat bij Hasegawa gewoon zijn.

Yellow 1.jpg

en op een vlotte manier stak deze in elkaar.

Yellow 2.jpg

Voor degenen die deze kit zouden bezitten of willen bouwen: let op met de wielen want er zijn 2 aparte sprues met wielen voor de F. Verder zijn er veel onderdelen die voorzien zijn voor een G maar die ook nog in de kit steken.

Hier staat de tank geschilderd in AK Dunkelgelb.
Volgens de beschrijving hebben we te doen met stalen wielen en dus staalkleur op de loopvlakken.

Paint 1.jpg

Toen was het tijd voor een kleurtje ...

Paint 2.jpg

Paint 3.jpg

Ter herinnering dat deze bouw een test is in het gebruikt van AK Real Colors markers.

Paint 4.jpg

Dit zijn de gebruikte stiften en ben wel tevreden over het gebruik er van. Wel tijd laten om te drogen want als je de pech hebt om een nog natte plek aan te raken, hangt de verf aan je vingers.
Puristen zullen liever de AB gebruiken maar de stiften blijven interessant om die dotjes aan te brengen.

De tank moet nu nog verder afgewerkt worden met tracks, details en schürzen.

Terug
Bovenaan