Nog een NASA F-15 ? Jawel
Om het verhaal even te schetsen : ik kocht een tweedehands Revell F-15C. Althans ik DACHT dat ik een F-15C gekocht had. De doos bevatte onderdelen voor een tweezitter ipv van een éénzitter, maar helaas ontbraken er een aantal onderdelen. De belangrijkste ontbrekende onderdelen waren de beide helften van de neus (waar de cockpit in zit). Dus kocht ik nog een tweedehands Revell F-15C (een complete éénzitter dit keer) in de hoop dat ik de neus van die kit kon gebruiken voor de eerste kit.
Jammer genoeg zijn de neushelften anders bij de twee varianten waardoor dit plan niet zonder aanpassingen mogelijk is. Gelukkig heb ik de neushelften voor de tweezitter in de VS gevonden, met als resultaat dat ik nu twee min of meer volledige kits heb.
De tweezitter wordt gebouwd als een F-15B, zoals het toestel eruit zag in 2005, in dienst bij NASA met nummer 836. Bouwverslag staat ook op het forum.
De éénzitter wordt gebouwd als een F-15A-1, serie-nummer 71-0281. Dit was het tweede prototype, werd gebruikt om de Pratt & Whitney F100 motoren te testen, en deed daarna dienst bij de NASA waar het de eerste F-15 was die ze gebruikt hebben. In tegenstelling tot de andere vliegtuigen uit de NASA vloot, heeft dit toestel geen NASA nummer gekregen.
Hier zijn wat foto's van dit vliegtuig, ik wil de uitvoering uit 1978 maken, wit met blauwe band en gouden pinstripe en de gele band met NASA op de staart.
Dit toestel had andere vleugeltips dan de produktie F--15's, op deze foto is te zien dat ze recht naar achter toe lopen. Moeilijker te zien zijn de beide NACA ducts en de sabre drains onder de romp, hier kom ik later nog op terug :
Ook zat er een Douglas Escapac IC-7 schietstoel in de cockpit, bij de produktie F-15's zijn deze vervangen door de ACES II.
Dit type schietstoel bestaat niet op schaal 1/32, wel die van de Skyhawk en de Corsair II maar dat zijn andere types.
Gelukkig heeft Revell een tamelijk goede Escapac schietstoel bij de tweezitter kit, deze gaat wat aangepast worden.
Dit zijn de onderdelen :
De twee beugels aan de voorkant moeten volgens mij dicht zijn (hoop wat referentie-materiaal te vinden) en de stoel moet hier een daar wat aangepast worden, maar de basis is niet slecht :
Groeten
Pascal
Om het verhaal even te schetsen : ik kocht een tweedehands Revell F-15C. Althans ik DACHT dat ik een F-15C gekocht had. De doos bevatte onderdelen voor een tweezitter ipv van een éénzitter, maar helaas ontbraken er een aantal onderdelen. De belangrijkste ontbrekende onderdelen waren de beide helften van de neus (waar de cockpit in zit). Dus kocht ik nog een tweedehands Revell F-15C (een complete éénzitter dit keer) in de hoop dat ik de neus van die kit kon gebruiken voor de eerste kit.
Jammer genoeg zijn de neushelften anders bij de twee varianten waardoor dit plan niet zonder aanpassingen mogelijk is. Gelukkig heb ik de neushelften voor de tweezitter in de VS gevonden, met als resultaat dat ik nu twee min of meer volledige kits heb.
De tweezitter wordt gebouwd als een F-15B, zoals het toestel eruit zag in 2005, in dienst bij NASA met nummer 836. Bouwverslag staat ook op het forum.
De éénzitter wordt gebouwd als een F-15A-1, serie-nummer 71-0281. Dit was het tweede prototype, werd gebruikt om de Pratt & Whitney F100 motoren te testen, en deed daarna dienst bij de NASA waar het de eerste F-15 was die ze gebruikt hebben. In tegenstelling tot de andere vliegtuigen uit de NASA vloot, heeft dit toestel geen NASA nummer gekregen.
Hier zijn wat foto's van dit vliegtuig, ik wil de uitvoering uit 1978 maken, wit met blauwe band en gouden pinstripe en de gele band met NASA op de staart.
Dit toestel had andere vleugeltips dan de produktie F--15's, op deze foto is te zien dat ze recht naar achter toe lopen. Moeilijker te zien zijn de beide NACA ducts en de sabre drains onder de romp, hier kom ik later nog op terug :
Ook zat er een Douglas Escapac IC-7 schietstoel in de cockpit, bij de produktie F-15's zijn deze vervangen door de ACES II.
Dit type schietstoel bestaat niet op schaal 1/32, wel die van de Skyhawk en de Corsair II maar dat zijn andere types.
Gelukkig heeft Revell een tamelijk goede Escapac schietstoel bij de tweezitter kit, deze gaat wat aangepast worden.
Dit zijn de onderdelen :
De twee beugels aan de voorkant moeten volgens mij dicht zijn (hoop wat referentie-materiaal te vinden) en de stoel moet hier een daar wat aangepast worden, maar de basis is niet slecht :
Groeten
Pascal