Na een zijstap naar het vliegtuig en het militaire voertuigen gedeelte begon het weer te kriebelen om nog eens een auto te bouwen.
Wat bedoeld was als een snelle "uit de doos"-bouw is intussen uitgegroeid tot een ombouw van een Revell 308 GTB naar een 308 GTS QV.
Voor de leken onder ons zet ik de verschillen tussen de 2 modellen op een rij:
- De GTS heeft een targa dak, de GTB is een coupe
- De QV (quatrovalvole = 4 kleppen per cilinder, de opgefokte versie van een "gewone" v8 heeft extra louvres (luchtinlaten) in de motorkap + een extra spoiler net achter het dak + als optie was ie verkrijgbaar met een diepere voorspoiler (deze ga ik echter niet veranderen)
- Aangezien de 308 GTS andere zijruiten (achteraan) heeft moest ik ook hier iets op verzinnen.
- De QV heeft standaard een grotere maat velgen. Mogelijk kies ik mogelijk voor totaal andere.
- De grille moet voorzien worden van een steigerend paardje en extra rijlichten
Aangezien het interieur goed zichtbaar is dankzij het open targadak wil ik ook hier het één en ander toevoegen:
- Andere pedalen i.p.v. de meegegoten exemplaren uit de kit
- De zetels voorzien van verstelbare hoofdsteunen
- Toevoegen van flocking en gordels (uiteraard!)
- Zonnekleppen maken
- Dakbekleding maken (flocking?)
-...
Om te beginnen ter vergelijking een foto van een 308 GTB en een 308 GTS QV:
En om een idee te geven van wat het moet worden: nog een paar foto's:
De laatste foto is trouwens van een GTB maar geeft een goed idee van wat ik bedoel met verstelbare hoofdsteunen.
Ondertussen heb ik al wat vooruitgang geboekt:
De belangrijkste ingrepen zijn het wegsnijden van het targa dak en de motorkap.
Het uitgesneden daal van het dak heb ik bewaard. de bedoeling is om het altijd nog terug te kunnen plaatsen om een gesloten targa versie te kunen verkrijgen.
De motorklep heb ik vervangen door een exemplaar van een Ferrari 288 GTO.
Deze heeft reeds de louvres die ik nodig heb én aangezien de 288 GTO gebaseerd is op de 308 GTB heeft ze ook al min of meer de juiste maten.
Als bijkomend voordeel kan ik nu gebruik maken van de ruitenwissers van de 288 GTO i.p.v. die lelijke meegegoten dingen op de 308.
Het komt er nu vooral op aan om de motorkap naadloos te laten passen door te plamuren en te schuren, schuren, schuren,...
De stoelen heb ik ook reeds onder handen genomen. De hoofdsteunen heb ik losgesneden van de zetels en het geheel voorzien van metalen stangen m.b.v. koperdraad.
De pedalen komen uit de spare parts box:
Tot dusver ben ik weinig problemen tegen gekomen. Nu wordt het tijd om eens na te denken hoe ik de dakspoiler kan maken.
Iemand enig idee?
Commentaar of opbouwende kritiek altijd welkom!
Wat bedoeld was als een snelle "uit de doos"-bouw is intussen uitgegroeid tot een ombouw van een Revell 308 GTB naar een 308 GTS QV.
Voor de leken onder ons zet ik de verschillen tussen de 2 modellen op een rij:
- De GTS heeft een targa dak, de GTB is een coupe
- De QV (quatrovalvole = 4 kleppen per cilinder, de opgefokte versie van een "gewone" v8 heeft extra louvres (luchtinlaten) in de motorkap + een extra spoiler net achter het dak + als optie was ie verkrijgbaar met een diepere voorspoiler (deze ga ik echter niet veranderen)
- Aangezien de 308 GTS andere zijruiten (achteraan) heeft moest ik ook hier iets op verzinnen.
- De QV heeft standaard een grotere maat velgen. Mogelijk kies ik mogelijk voor totaal andere.
- De grille moet voorzien worden van een steigerend paardje en extra rijlichten
Aangezien het interieur goed zichtbaar is dankzij het open targadak wil ik ook hier het één en ander toevoegen:
- Andere pedalen i.p.v. de meegegoten exemplaren uit de kit
- De zetels voorzien van verstelbare hoofdsteunen
- Toevoegen van flocking en gordels (uiteraard!)
- Zonnekleppen maken
- Dakbekleding maken (flocking?)
-...
Om te beginnen ter vergelijking een foto van een 308 GTB en een 308 GTS QV:
En om een idee te geven van wat het moet worden: nog een paar foto's:
De laatste foto is trouwens van een GTB maar geeft een goed idee van wat ik bedoel met verstelbare hoofdsteunen.
Ondertussen heb ik al wat vooruitgang geboekt:
De belangrijkste ingrepen zijn het wegsnijden van het targa dak en de motorkap.
Het uitgesneden daal van het dak heb ik bewaard. de bedoeling is om het altijd nog terug te kunnen plaatsen om een gesloten targa versie te kunen verkrijgen.
De motorklep heb ik vervangen door een exemplaar van een Ferrari 288 GTO.
Deze heeft reeds de louvres die ik nodig heb én aangezien de 288 GTO gebaseerd is op de 308 GTB heeft ze ook al min of meer de juiste maten.
Als bijkomend voordeel kan ik nu gebruik maken van de ruitenwissers van de 288 GTO i.p.v. die lelijke meegegoten dingen op de 308.
Het komt er nu vooral op aan om de motorkap naadloos te laten passen door te plamuren en te schuren, schuren, schuren,...
De stoelen heb ik ook reeds onder handen genomen. De hoofdsteunen heb ik losgesneden van de zetels en het geheel voorzien van metalen stangen m.b.v. koperdraad.
De pedalen komen uit de spare parts box:
Tot dusver ben ik weinig problemen tegen gekomen. Nu wordt het tijd om eens na te denken hoe ik de dakspoiler kan maken.
Iemand enig idee?
Commentaar of opbouwende kritiek altijd welkom!
Laatst bewerkt door een moderator: