Hallo,
Met een paar projecten die (bijna) ten einde zijn was het onlangs hoog tijd om een nieuw doosje open te trekken...
Het betreft een Eurocopter Van Revell op schaal 1/32, Model Medicopter 117.
Na een beetje speurwerk op het wereld wijde web vond ik op Wikipedia dat deze helicopter een rol speelde in een gelijknamige Duits/Oostenrijkse actieserie - Medicopter 117 – Jedes Leben zählt (Elk leven telt). De serie gaat over een team (spoed)artsen en reddingsmissies in de Duits/Oostenrijkse Alpen. De serie werd voor het eerst uitgezonden januari 1998, in totaal werden er 82 afleveringen gemaakt en liep de serie 7 seizoenen. Ze werd wereldwijd uitgezonden in 49 landen. De duurste minuut van die 82 afleveringen was op einde van seizoen 1 als er een Medicopter crashte in de alpen, een scene die amper 1 minuut duurde en ongeveer 1 miljoen DM (+- €511.000) koste...
Het gebruikte type helicopter voor de Medicopter 117-serie is een BK117 gebouwd door de Duitse firma Messerschmitt-Bölkow-Blohm. Voor de opnames van de serie werden twee helicopters gebruikt, de eerste met registratie D-HECE werd geleend bij DRF (Deutsche Rettungsflugwacht) en tussen de opnames door voerde deze nog echte reddingsmissies uit. De tweede met registratie D-HEOE was een voormalige politie helicopter uit het Duitse Baden-Württemberg. Na het acteerwerk heeft deze nog dienst gedaan als reddingshelicopter bij verschillende diensten en zou vandaag de dag nog dienst doen als offshore helicopter in(aan) de Noordzee. (geen idee wat dit eigenlijk betekent, als ik deze Wikipedia-zin door de vertaler haal raak ik er niet wijzer uit, hopelijk kan een oplettende lezer mij hier meer over vertellen)
Voor meer ditjes en datjes verwijs ik jullie graag door naar Google en/of Wikipedia.
De bouwdoos kon ik eind vorig jaar voor amper €6.5 op de kop tikken in het Kruidvat en werd daarmee m'n 2de doosje in m'n toen nog niet bestaande stash, een jaartje later zit ik toch al bijna aan 15, maar dit effe terzijde...
Deze bouwdoos wil ik "out of the box bouwen", en zoveel mogelijk waarheids getrouw op gebied van kleuren. Dit project is voor mij tegelijk bedoeld als oefening, opdoen van bouw- en plak ervaring, alsook schilder- en spuit ervaring, daarbij zoveel mogelijk lettend op details. Alle goede raad en aanwijzingen van jullie kant uit zijn voor mij als beginner dus meer dan welkom.
En na deze lap tekst zullen we maar eens bij het begin beginnen...
Tijd voor foto's...
Boxart, enkele spreus en natuurlijk een handleiding en een velletje decals...
Ook een begin gemaakt. Na opschonen van de bodemplaat de bediening van de helicopter kunnen plakken, voor mijn grote vingers al een aardig pruts werkje, maar als ik de spreus zo bezie krijg ik het vermoeden dat het nog erger (kleiner) kan...
Volgende 5 fragiele onderdeeltjes...
geven na 3u knutselen (prullen, prutsen, taffelen en vloeken) een mooie draagberrie...
Bij het opschonen van de bestuurders zetels valt mijn oog op de (niet afgewerkte) achterkant van de zetels... Ik ben eens benieuw wat hiet nog van te zien gaat zijn uiteindelijk...
Na een paar uurtjes al een aardig hoopje onderdelen opgeschoond... Hier en daar zijn al enkele kleinere onderdeeltjes gelijmd...
Hoog tijd dus voor een paar dryfits. Eerst zijn de zijwanden en plafondpaneel aan de beurt...
Als ook de rest van de cabine/verpleegunit (of hoe dat ook maar mag noemen) komen ook aan de beurt...
Eenmaal bezig ook maar effe doordoen...
Nu ik toch op snelheid ben, rechtstreeks door naar de BIG dryfit...
Het uiteindelijke zicht op de 3u-draagberrie...
Bij dryfits komen ook eventuele problemen boven drijven... Het achteraanzicht van de pilootzetel is eerder beperkt, maar verdient nog aandacht...
Achteraanzicht van de co-piloot zetel is daarentegen eerder rampzalig...
Let ook op de achterste ramen, de zijkanten van de binnenwanden zijn hier nog zichtbaar, hier zal ik ook nog serieus met de grove vijl over mogen gaan... Ook nog een mogelijkheid is om deze ramen te 'blinderen', aangezien je daar tegen een instrumentenpaneel/bank opkijkt. Dit zal ik nog eens moeten opzoeken hoe dit in het echt eruitzag... Met 7 seizoenen moet er toch wel ergens een duidelijk zicht op deze achterste ramen zijn... Als er kandidaten zijn om deze 82 episodes van jaren '90-kwaliteit actieserie uit te pluizen, mag je dit hier altijd melden... HINT HINT...
To be continued...
Groetjes,
Kurt
Met een paar projecten die (bijna) ten einde zijn was het onlangs hoog tijd om een nieuw doosje open te trekken...
Het betreft een Eurocopter Van Revell op schaal 1/32, Model Medicopter 117.
Na een beetje speurwerk op het wereld wijde web vond ik op Wikipedia dat deze helicopter een rol speelde in een gelijknamige Duits/Oostenrijkse actieserie - Medicopter 117 – Jedes Leben zählt (Elk leven telt). De serie gaat over een team (spoed)artsen en reddingsmissies in de Duits/Oostenrijkse Alpen. De serie werd voor het eerst uitgezonden januari 1998, in totaal werden er 82 afleveringen gemaakt en liep de serie 7 seizoenen. Ze werd wereldwijd uitgezonden in 49 landen. De duurste minuut van die 82 afleveringen was op einde van seizoen 1 als er een Medicopter crashte in de alpen, een scene die amper 1 minuut duurde en ongeveer 1 miljoen DM (+- €511.000) koste...
Het gebruikte type helicopter voor de Medicopter 117-serie is een BK117 gebouwd door de Duitse firma Messerschmitt-Bölkow-Blohm. Voor de opnames van de serie werden twee helicopters gebruikt, de eerste met registratie D-HECE werd geleend bij DRF (Deutsche Rettungsflugwacht) en tussen de opnames door voerde deze nog echte reddingsmissies uit. De tweede met registratie D-HEOE was een voormalige politie helicopter uit het Duitse Baden-Württemberg. Na het acteerwerk heeft deze nog dienst gedaan als reddingshelicopter bij verschillende diensten en zou vandaag de dag nog dienst doen als offshore helicopter in(aan) de Noordzee. (geen idee wat dit eigenlijk betekent, als ik deze Wikipedia-zin door de vertaler haal raak ik er niet wijzer uit, hopelijk kan een oplettende lezer mij hier meer over vertellen)
Voor meer ditjes en datjes verwijs ik jullie graag door naar Google en/of Wikipedia.
De bouwdoos kon ik eind vorig jaar voor amper €6.5 op de kop tikken in het Kruidvat en werd daarmee m'n 2de doosje in m'n toen nog niet bestaande stash, een jaartje later zit ik toch al bijna aan 15, maar dit effe terzijde...
Deze bouwdoos wil ik "out of the box bouwen", en zoveel mogelijk waarheids getrouw op gebied van kleuren. Dit project is voor mij tegelijk bedoeld als oefening, opdoen van bouw- en plak ervaring, alsook schilder- en spuit ervaring, daarbij zoveel mogelijk lettend op details. Alle goede raad en aanwijzingen van jullie kant uit zijn voor mij als beginner dus meer dan welkom.
En na deze lap tekst zullen we maar eens bij het begin beginnen...
Tijd voor foto's...
Boxart, enkele spreus en natuurlijk een handleiding en een velletje decals...
Ook een begin gemaakt. Na opschonen van de bodemplaat de bediening van de helicopter kunnen plakken, voor mijn grote vingers al een aardig pruts werkje, maar als ik de spreus zo bezie krijg ik het vermoeden dat het nog erger (kleiner) kan...
Volgende 5 fragiele onderdeeltjes...
geven na 3u knutselen (prullen, prutsen, taffelen en vloeken) een mooie draagberrie...
Bij het opschonen van de bestuurders zetels valt mijn oog op de (niet afgewerkte) achterkant van de zetels... Ik ben eens benieuw wat hiet nog van te zien gaat zijn uiteindelijk...
Na een paar uurtjes al een aardig hoopje onderdelen opgeschoond... Hier en daar zijn al enkele kleinere onderdeeltjes gelijmd...
Hoog tijd dus voor een paar dryfits. Eerst zijn de zijwanden en plafondpaneel aan de beurt...
Als ook de rest van de cabine/verpleegunit (of hoe dat ook maar mag noemen) komen ook aan de beurt...
Eenmaal bezig ook maar effe doordoen...
Nu ik toch op snelheid ben, rechtstreeks door naar de BIG dryfit...
Het uiteindelijke zicht op de 3u-draagberrie...
Bij dryfits komen ook eventuele problemen boven drijven... Het achteraanzicht van de pilootzetel is eerder beperkt, maar verdient nog aandacht...
Achteraanzicht van de co-piloot zetel is daarentegen eerder rampzalig...
Let ook op de achterste ramen, de zijkanten van de binnenwanden zijn hier nog zichtbaar, hier zal ik ook nog serieus met de grove vijl over mogen gaan... Ook nog een mogelijkheid is om deze ramen te 'blinderen', aangezien je daar tegen een instrumentenpaneel/bank opkijkt. Dit zal ik nog eens moeten opzoeken hoe dit in het echt eruitzag... Met 7 seizoenen moet er toch wel ergens een duidelijk zicht op deze achterste ramen zijn... Als er kandidaten zijn om deze 82 episodes van jaren '90-kwaliteit actieserie uit te pluizen, mag je dit hier altijd melden... HINT HINT...
To be continued...
Groetjes,
Kurt